Att välja bredbandsbolag

M

md5krist

Har bestämt att bredband vore en bra idé. Frågan är då vilket bolag. Har kollat lite och det billigaste verkar vara Glocalnet, endera 0.5M eller 8 M. Sedan finns ju alternativet comhem.

Märker man någon skillnad om man har bredband via kabeltv-nätet (comhem) eller via telenätet (glocalnet)?

Har sett en del negativt om Glocalnet, men det verkar å andra sidan som om de flersta är missnöjda med sina bredbandsleverantörer... :smirk:

Några tips om vad man ska tänka på? Erfarenheter av comhem och Glocalnet?
 
Sv: Att välja bredbandsbolag

Bara bra med Com hem har jag haft. Mina bredbansdbyten har inte haft med missnöje att göra utan för att de hyresvärdar jag bott hos haft gruppanslutning via olika bolag vilket gör att man får det billigare. Jag skulle satsa på Com Hem, därför att om du får för dig att flytta tex och flyttar in i annat Com Hem anslutet hus så betalar du ingen flyttavgift..är bara plugga in i väggen och surfa...
 
Sv: Att välja bredbandsbolag

Ok, tack för synpunkterna. Läste på comhems sida att man måste ha ett Ethernet-nätverkskort, vad är det? Eller rättare sagt är det något som finns i de flesta nyare datorer, och om inte, vad kostar det ungefär?
 
Sv: Att välja bredbandsbolag

Nätverkskort finns i princip i alla nyare datorer ja, och om inte så kostar det kanske en hundralapp. Inget dyrt med andra ord. :)

/Erica
 
Sv: Att välja bredbandsbolag

Aha, så bra. Då är det inget jag behöver bekymra mig om alltså. Känns ju dessutom förtroendeingivande med svar frpn en "Kvalificerad datanörd" :D :D
 
Sv: Att välja bredbandsbolag

JAG skulle inte byta till SpringBort (ComHem) om det så var enda alternativet för bredband, hade hellre surfat på modem.

Sök i gamla trådar så ser du varför jag inte gillar SpringBort.

Det finns en hel del olika trådar om bredband om du utnyttjar sökfunktionen ;)
 
Sv: Att välja bredbandsbolag

Tack! :rofl: Den där titeln är nog mest ett skämt egentligen så den kanske man inte ska lita på :angel:, men i det här fallet kan du nog vara lugn. :D

Du kan kolla själv om du har nätverkskort, hur du hittar dit beror lite på operativsystem. Men gå in på kontrollpanelen och leta efter system. Sen maskinvara eller enhetshanteraren. Där ska du iaf få upp en lista på allt du har i din dator, leta efter nätverkskort i listan. Såhär ser det ut för mig t.ex:
Enhetshanteraren

Sen ska det då inte vara kryss över egentligen, men det är för att jag har två och ett av dem använder jag inte så det är inaktiverat. Ibland kan man ha ett nätverkskort men det är inte korrekt installerat, då syns det högre upp i listan under "andra enheter".

/Erica
 
Sv: Att välja bredbandsbolag

Jag hade valt Tele2 som leverantör, utmärkt support och snabba är de. Lite dyrare än Glocalnät men verkar stabilare.. Telia finns ju också, men de är nog dyrast och deras personal är fan sämst, långa väntetider har de också.
 
Sv: Att välja bredbandsbolag

Jag har Telias Bredband 8000. Kanske inte är billigast men jag har aldrig haft anledning att ringa support. Har funkat trots att jag inte ens har en fungerande telefon efter stormen.
 
Sv: Att välja bredbandsbolag

Har också Telia Bredband 8000. Funkade också genom hela stormen perfekt. Men blev lagom förbannad när vi var 10personer på samma gata som samtidigt hade problem med bredbandet och Telia skyller på modem, routrar, nätverkskort m.m :smirk:. Lustiga var att helt plöstsligt börjar samtligas prylar funka perfekt igen. Konstigt det där va ;).
 

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

  • Triangelmärkt häst i verksamhet
  • Kimblehook
  • Födda -21

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp