att väga hö när man köper

Sv: att väga hö när man köper

*kl*

svarar alla... tack så mycket för era kloka svar..

då detta är balar så är de skapligt lätt att väga.. badrumsvåg vore väl nått att ta med?? sen om de diffar på 1 kg på nån bal de struntar jag i men när de som förra lasset där många hamnade strax undr 10 kg... de är itne acceptabelt... i min finka som jag brukar hämta höt i får jag in 45 av hennes småbalar... så per gågn man hämtar blir de itne så många att väga..

fick föresten hem löspressat till stallet igår.. som ligger på halva loftet. andra hästägarens hö.. å satans så gott de luktar å de e så grönt å fint.. värdena har itne kommit än men de ser fint ut så bara att hoppas..

Jag har råkat ut för storbal som skulle, enligt säljaren, väga 300 kg. De vägde i verkligheten 220 kg i bästa fall. I stället för 3 ton, som jag trodde jag beställde, skulle jag alltså bara fått ca 2,2 ton. INTE okej, tycker jag. Jag hittade hö på annat håll i stället...

man beräknar juh hur länge höet skall räcka så man inte köper för lite å sen står där å får köpa panikhö.. så när de fattas 2-3 kg per bal som i mitt fall där blir de ett bortfall på över 100 kg... det är mycket i planeringen..många dagar med mat...

oj skulle skriva diffar 100kg per lass.. om man köper 6lass så diffar de 600 kg.. då blir de rätt mycket.. 1200 kr för de pris dom hade då..

Vi väger 10 balar och räknar ett snitt när vi hämtar hö, för att kontrollera. Vi betalar dock inte per bal utan per kilo, men han brukar räkna med att balarna väger lika, så det är bäst att kontrollera för sin egen skull.

Sist hämtade vi höet med lastbil som hade inbyggd våg. Det stämde precis med det vi skulle ha :)

300kg är inte 3 ton 3000kg är ett ton, eller menar du att du beställde 10st rundbalar som du trodde skulle väga 300kg/st

vad gör man om hon totalvägrar låta mig väga.. är juh tyvärr inte ett alternativ att åka därifrån.. desdsa människor är VÄLDUGT speciella...

Man brukar väga 10-20st balar. Ta den vikten och dela med antalet balar du vägt. Då får du ut en "rikt"- vikt på balarna och tar betalt/betalar därefter. Balar kan variera mycket i vikt, och att stå och väga bal för bal är ju både tidskrävande och kanske inte alla höproducenter som uppskattar.

300kg är inte 3 ton 3000kg är ett ton, eller menar du att du beställde 10st rundbalar som du trodde skulle väga 300kg/st

Nej, 300 kg är inte 3 ton...

Balarna skulle enligt säljaren väga 300 kg. När jag ville beställa 3 ton blev det alltså 10 balar. Efter att ha fått några av balarna levererade, och blivit fundersam på varför de tog slut så fort, började jag anteckna när jag öppnat dem, hur mycket jag tagit och när balarna tog slut. Tror att den minsta balen vägde endast 214 kg, om jag inte minns fel...

Mycket beror ju på hur mycket man får betala. Den jag köper hö av tar en krona kilot och då får jag det hemkört. Skulle tro att inte alla balar väger 200 kg men jag skulle aldrig knorra, när jag har sån service för så billigt hö.

Hos tidigare höbönder, har det alltid funnits en fjädervåg. Och jag har alltid blivit ombedd att väga 10 balar hö och sen har vi gjort ett kilosnitt på balarna och räknat priset på det.

Nuvarande höbonde, kör hem höet till mig. På vägen stannar han vid en grusgrop och väger traktor och kärra med hölass. När han sen har lastat ur höet vid stallet åker han till grusgropen igen och väger traktor och släp tomme. Sen har jag fått papper på det.

Känns tryggt med ärliga och schyssta höleverantörer.

Det höet jag beställde var inte svindyrt, men heller inte jättebilligt. Det höll nog ungefär normalpris. Jag vill veta hur mycket mina balar väger (så noga som det nu går), annars kan man inte planera någonting. Om jag beställer 3 ton hos någon som inte har mer att erbjuda mig, vill jag VERKLIGEN få 3 ton och inte lite drygt 2 ton i stället. Det är INTE kul att börja jaga hö mitt i vintern för att det man trodde skulle räcka visar sig inte göra det pga att säljaren uppgett helt fel vikt. Säljaren vägrade att ge mig fler balar, alternativt sänka priset på återstående balar. H*n tyckte i stället att jag kunde väl ge mina hästar en mindre mängd hö...:crazy:

Jag skulle skitit i att väga och betalat glatt, eftersom du menar på att de är speciella.

Annars brukar man, vid ojämna vikter, väga 10 balar, ta ett medelvärde och gå efter det.

Om ditt eget vågresultat stämmer kanske balarna har en snittvikt på 13 kg, då får du betala 2kg extra per bal.Det blir inte så många ören x per kg, är höet så bra, då hade jag låtit det bero.

Så brukar vi också göra!

det fungerar kanonbra,alla brukar avar nöjda.

Jag förstår inte TS - varför ringde du inte o tog upp det när du märkte det?
det är ju alltid svårare att komma i efterhand och "ifrågasätta" ngt.

Liknande trådar

Hästmänniskan Jag är så ställd över något som har hänt att jag ville höra om någon annan har varit med om något liknande. Bytte stall i augusti, till...
Svar
7
· Visningar
3 701
Senast: Lhas
·
Foder & Strö har tidigare haft grund till hästen och kompletterat dåliga värden på höet med lusern, men nu när hon inte går så många dagar i veckan...
Svar
3
· Visningar
1 071
Senast: Korven
·
Foder & Strö Var bortrest under ca 4 veckor (eller snarare hemma i sverige) och under tiden blev min d-ponny väldigt tunn förutom förlust av en massa...
Svar
8
· Visningar
1 300
Senast: Ponylove
·
Foder & Strö Jag har 2 kallblod (finnhästar) på lösdrift. Båda är ungefär samma storlek, runt 155 cm höga, lite åt det grövre hållet. Typ 550-600 kg...
Svar
13
· Visningar
1 943
Senast: ch791022
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama