Att välja stallplats

Vettigt folk och rimligt pris för vad som ingår :).

Sen kommer närhet och allt annat ^_^.

Men är det bara vettigt folk så brukar det mesta lösa sig :). Jag är flexibel men vill ändå ha mycket utevistelse och foder som passar min häst.

Lyckades väldigt bra med min nuvarande stallplats ^_^ lösdrift med fri tillgång, ridhus och spolspilta :D allt jag saknade i det egna stallet :p. Enda jag saknar är min gamla sadelkammaren :(.

Kollade på ett annat med ungefär samma pris och med finare ridhus osv. Men det var inget vettigt folk :/, för man än tyvärr inte vettig när man tummar på måttbestämmelser eller har ngn koll på hur många hästar som det är godkänt för. Spec inte när man inte erkänner felen.

Så ja vettigt folk är mitt högsta prio ^_^
 
Vettig utevistelse - helst med kompis i hagen, ridhus och ridbana på gården, spolspilta och varmvatten. Bra foder och fodringsrutiner. Inga stallpass utan bara sköta sin egen häst gällande mockning och ridning.

Har haft mycket fix och stallpass samt egna inackorderade i många år tidigare , står nu sedan flera år hos min tränare enl ovan upplägg. Kan inte tänka mig något annat. Dessutom väldigt låg omsättning på inackorderade, de flesta har stått där sen Dackefejden typ 😎 Väldigt trevligt och socialt och okomplicerat .


Citat på mig själv : ett högsta prio är dessutom nära till stallet hemifrån. Jag vill ha kort restid från hemmet. Vill ha nära till hästen pga smidighet att kunna åka dit på morgonen tex, mocka och fixa klart och sen svänga förbi på kvällen för att rida när schemat är fullt med annat .

Har 10 min bilväg från hemmet till stallet .

Haft häst uppstallad tidigare något år som var nära jobbet, det var smidigt på vardagarna man var på jobbet. Men fy när man var sjuk, eller på helgerna, semester, eller vid sjuk häst osv.
Man kunde inte pendla de långa avstånden närhelst . För mig var det inte värt det alls utan snarare bara negativt att ha så långt till hästen hemifrån.
 
Letar lite löst stallplats i Stockholmsområdet men då jag har en hingst (och en valack) är utbudet väldigt begränsat. Just nu är kriterierna bara mycket utevistelse, att mina två får gå tillsammans (gärna med fler valacker eller unghingstar), och att de inte går "hage i hage" med ston.

Känns som helt omöjliga krav. :p
 
Utevistelse/bra hagar är viktigast. Och sällskap för hästen i hagen.
Och bra ridvägar. Närhet är minst viktigt men såklart trevligt om det inte är alltför långt bort.
 
För mig är det väldigt viktigt med mycket service. Erbjuds det så är utevistelse och hagarnas utformning det som jag tittar främst på. Jag vill gärna stå i ett större stall med mycket folk och jag vill träffa stallägaren så jag kan bilda mig en uppfattning om hur denne är som person.
Jag åker hellre en längre bit om stallet är bra.
 
Det viktigaste för mig är väll att det är en lösdrift, kan inte längre tänka mig något annat. Sen känns det så klart viktigt med bra hagar och en bra ligghall. All annan lyx kan jag välja bort om jag måste. Men känns även viktigt med bra ridvägar, en ridbana är ett plus. Ridhus skulle jag inte ens vilja ha om jag fick betalt för det :D Har allt detta just nu, plus världens bästa stall kompisar. :bow:
 
Bra hage för häst som går själv ( min leker för hårdhänt, inte poppis) stor box med halm och bra ventilation, bra ridvägar och bra ridbana ett måste, perfekt om där finns ridhus på plats också men i min närhet så är det något över min budget i det flesta fallen. Vill ha nära till stallet också. Viktigt med fodringar i hagen. Möjlighet att köpa strö och grovfoder på plats
 
Spin off på hagtråden. Vilka är de viktigaste parametrarna när du väljer stallplats?

Nu har jag egen gård men när jag var uppstallad hos ngn annan så var det bra stallmiljö, bra hagar, bra foder(köpte oftast både grov pch kraftfoder själv så att jag kunde garantera att det var bra!). Jag prioriterade även bra ridmöjligheter. Skulle aldrig ställa mig på ett ställe om det inte hade ridhus, utebana och bra uterittsmöjligheter. Fick göra avkall på skog men körde ca 1-2 gr i veckan till närliggande skog ialla fall.
 
Det allra viktigaste för mig är lång utevistelse i flock i stora, vettiga hagar. Har tittat på stallplatser under hösten och blir förskräckt över de som tar in hästarna när det blir mörkt eller har dem ensamma i små grusrutor.
Sen måste det finnas en inhägnad ridbana och terräng att rida i. Har kollat ställen som har hinder stående på ridbanan jämt och det går bort eftersom jag tömkör mycket.
Jag vill absolut inte ha kollektiv skötsel, dels för att det inte funkar med mitt jobb att ta vissa pass och dels för att jag har erfarenhet av att det kan bli rörigt och utan helhetstänk om alla beslut ska fattas kollektivt.
 

Liknande trådar

Ekonomi & Juridik Hej, behöver lite råd. Om jag inte har någon uppsägningstid varken skriftligt eller muntligt på min stallplats, så borde jag väl i...
Svar
6
· Visningar
1 793
Senast: Lobelia
·
Fordon Gör en spin-off på min egen tråd: Ni som äger bil: hur mycket av er inkomst lägger ni på bil- och transportrelaterade kostnader...
2 3
Svar
42
· Visningar
1 815
Senast: Viva
·
Ekonomi & Juridik Jag undrar en sak. Om man säger upp en stallplats är det bara det som står i avtalet som gäller gällande urstädning eller kan...
2
Svar
32
· Visningar
4 241
Senast: Unhappy
·
Hästvård Nu drar det ihop sig till Träckprov. Det finns många Lab att välja på. Jag önskar Ackrediterat lab registrerat i Swedac. Hittat ett än...
Svar
9
· Visningar
813

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

  • Valet i USA
  • Bästa film
  • Vad gör vi? Del CCII

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp