Att välja stallplats

Nu har jag mina hästar hemma men tidigare har jag stått uppstallad. Jag prioriterade hagarna, foder, god stämning, möjlighet att få påverka val av hagkompisar och utevistelse, ridbana eller ridhus samt tränare som kommer regelbundet.
 
Stora hagar med grusat vid grindarna samt matplats(helst), bra stallkompisar med lika hästsyn. Helst lösdrift med fri tillgång utan nät, annars stora hagar med lång utevistelse. (minst 12 timmar, gärna 16) :)

Bra ridvägar och egen paddock, nära till ridhus :)
 
Stora hagar, mycket utevistelse, bra och många ridvägar. Gärna hyfsat nära till ridbana/ridhus och möjlighet att hjälpas åt med in och ut-släpp samt fodringar
 
En välplanerad lösdrift med bra skötutryme, spolspilta med varmvatten, uppvärmt utrymme för utrustning, bra ridvägar och troligen viktigast en bra stallägare som inte ändrar hit och dit beroende på vad inhyrda tycker.
 
Fodret, stallmiljön, tid utan mat, marken i hagarna, vatten i hagarna, utetider, rutiner. Hagstorlek spelar roll men jättestor hage är inte avgörande, inte sällskap i hagen heller.

Däremot att de slipper stå i gegga, att luften är bra i stallet, att de har vettig tid ute, vatten hela tiden samt att de inte står utan mat för länge och att fodret är bra.
 
En välfungerande lösdrift, gärna med fri tillgång på grovfoder. Uppvärmt vatten är ett måste! Stora hagar, torr ligghall och ätplats, separat sommarhage. Trevliga ridvägar, en ridbana och gärna ridhus. Står gärna i större stall då jag gillar den sociala biten men ett mindre stall funkar också såklart om man har trevliga stallkompisar.
 
Fullservice, vettig stallägare, minst tre fodringar om dagen, rimlig hage, ridbana och kastrerade stallkatter,

Och från och med fredag har jag allt detta - fast fyra fodringar om dagen :love:
 
Vettiga tider (i hage och med fodringar), rimligt avstånd hemifrån, stort eget inflytande över sånt som rör mina hästar. Möjlighet att ha eget grovfoder/välja själv hur det ska fodras (mängd, fri tillgång eller inte osv).
Sen vill jag ha bra förvaringsmöjligheter, säkra lösningar och ridbana på skrittavstånd.

Skulle trivas bäst med eget stall, när jag haft nästan eget har det varit såå skönt :love: Men tyvärr är det klent med små stall att hyra häromkring. Står i ett medelstort stall nu och det är helt okej!
 
Res tid, när miljö, hagar och träningsmöjlighet är nog de avgörande. Jag vill absolut inte spendera längre tid än nödvändigt att åka till och från stallet. (har tur o har hästarna hemma):D vilket enligt mig är bäst. Så även möjligheten att få bestämma mycket själv. Samt att veta att alt görs rätt
 
Jag har verkligen hittat det som är helt perfekt för mig. Litet stall med bara två boxar där jag hyr hela själv och därmed gör allt själv också. Står precis bredvid ryttarföreningen med dubbla ridbanor+ridhus, mina hagar är inte jättestora, men den ena får ändå inte gå på gräs och till den andra kan jag bygga ut om sommaren. Dessutom ligger det ca 500 meter hemifrån :D!

Om jag skulle vara tvungen att flytta (ve och fasa) är min första prio faktiskt ridmöjligheter, det måste finnas ridhus på vettigt ridavstånd. Jag har inte tid att köra till ridhus flera dagar i veckan. På god andraplats är stallmiljön. Den ena hästen har känsliga luftvägar och den andra är stresskänslig. Sen kommer hagarna, de behöver inte vara enorma, men rimliga och med gräs i till den ena. Utetider kan jag fixa med själv eftersom de torde kunna vara ute tillsammans om än inte i samma hage. Sen bör stallet vara lättarbetat. Foder tänker jag att det kan en alltid lösa själv om det inte är tillräcklig standard.
 
Jag har verkligen hittat det som är helt perfekt för mig. Litet stall med bara två boxar där jag hyr hela själv och därmed gör allt själv också. Står precis bredvid ryttarföreningen med dubbla ridbanor+ridhus

Precis Så hade jag det massa år. Men ridklubben hade 3 ridhus plus 2 utebanor. Det var det bästa .. jag hade dessutom 4 stora hagar till mina två och de som bodde där morgonfodrade alltid , plus fodrade när jag frågade om det. Dom var ju gamla så jag ville inte att dom skulle ta ut och in så det gjorde jag själv. .. sen träffade jag en karl som förstörde allt 😂 Jag flyttade till honom på annan ort, stallet var jättebra där men jag flyttade tillbaka efter ett år och då fanns ju mitt gamla såklart inte kvar... Jag skulle aldrig flyttat 😑
 
Om jag hade fått välja fritt...
Fin lösdrift med bra mark plus stall när jag själv vill stalla in
Ridhus, ridbana stor och bra ridvägar.
Häromkring = omöjligt
 
Fullservice eller lösdrift, bra hagar, fasta rutiner och ordning och reda, vettiga personer i stallet, inget drama, ridhus, ridbana, hindermaterial, trevliga ridvägar utan tung trafik.

Kan åka långt för ett vettigt stall, har ca 4 mil till min häst just nu för att det stallet är ett ställe jag verkligen trivs på.
 
Fullservice på vardagar - har idag
Bra stallmiljö - har idag
Hyfsat stora hagar och gott om utetid - har idag
Flera hästar i varje hage - har idag
Ridhus + ridbana på gården eller alldeles invid - har idag
Rimligt avstånd - har idag
Närhet till varierad terräng för uteritt - saknar
Stallkompisar att rida ut eller träna ihop med - saknar
 
Utevistelse - 24/7.
Hagkompisar.
Gott om utrymme/bra hagar.
Inte för mkt foder (lättfödd häst).
Nära mitt hem.
God stämning.
 
Vettig utevistelse - helst med kompis i hagen, ridhus och ridbana på gården, spolspilta och varmvatten. Bra foder och fodringsrutiner. Inga stallpass utan bara sköta sin egen häst gällande mockning och ridning.

Har haft mycket fix och stallpass samt egna inackorderade i många år tidigare , står nu sedan flera år hos min tränare enl ovan upplägg. Kan inte tänka mig något annat. Dessutom väldigt låg omsättning på inackorderade, de flesta har stått där sen Dackefejden typ 😎 Väldigt trevligt och socialt och okomplicerat .
 

Liknande trådar

Ekonomi & Juridik Hej, behöver lite råd. Om jag inte har någon uppsägningstid varken skriftligt eller muntligt på min stallplats, så borde jag väl i...
Svar
6
· Visningar
1 793
Senast: Lobelia
·
Fordon Gör en spin-off på min egen tråd: Ni som äger bil: hur mycket av er inkomst lägger ni på bil- och transportrelaterade kostnader...
2 3
Svar
42
· Visningar
1 815
Senast: Viva
·
Ekonomi & Juridik Jag undrar en sak. Om man säger upp en stallplats är det bara det som står i avtalet som gäller gällande urstädning eller kan...
2
Svar
32
· Visningar
4 241
Senast: Unhappy
·
Hästvård Nu drar det ihop sig till Träckprov. Det finns många Lab att välja på. Jag önskar Ackrediterat lab registrerat i Swedac. Hittat ett än...
Svar
9
· Visningar
813

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

  • Valet i USA
  • Bästa film
  • Vad gör vi? Del CCII

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp