Att vaccinera mot botulism

C

Cronis

Vi kommer att efter betesinsläpp fodra med eget skördat hö och ensilage. Jag vill nu vaccinera mot botulism, eftersom det känns tryggt.
Min bästa kompis häst dog i botulism, så jag är väldigt noga med vaccinet.

När ska man spruta? Och vad kostar det?
Kommer vet ut och ger alla sprutor? (jag har för mig att det är 3).
Hur länge håller sprutan? Ska man ta en ny för varje år sen?

Min häst är inte vaccinerad tidigare, inte va jag kan se i passet, där vaccin ska fyllas i, eller bland övriga vaccin.
Ska man tänka på nått speciellt då?
 
Sv: Att vaccinera mot botulism

Spruta i god tid innan du ska börja fodra. Du har inte fullgott skydd innan alla sprutor är tagna även om du har hyfsat skydd efter spruta nr 2.

3 sprutor i grund sen revacc 1 ggn om året.

Antingen tar du ut veterinär eller så åker du till en klinik och sprutar. Jag har betalat mellan 200 kr spruta upp till över 1000 kr beroende på om jag tog ut distriktaren eller åkte till klinik (och gjorde en del annat men just botulism var 200 kr)

Är den inte vacc alls så passa på att ge stelkramp (LIVSVIKTIGT) och gärna också A2 spruta när du ändå ska vaccinera.

I övrigt behövs inte botulism skrivas in i passet så det kan vara därför det ej står. Men stelkramp och A2 vacc bör ju noteras så är den helt ovacc skynda på med stelkrampen i varje fall. Är en betydligt värre och vanligare dödsorsak på häst än botulism.

Sen skyddar inte botulismvacc mot alla sorters botulism men i varje fall den vanligaste.
 
Sv: Att vaccinera mot botulism

Den är ju vaccinerad tidigare, men inte mot botulism, det va det jag menade i föregående inlägg.

Hur lång tid ska det vara mellan sprutorna?
Hästarna kommer in i oktober, ungefär, när ska spruta ETT tas?

Men man kan be vet. skriva in botulism vaccineringen i passet, det är väl bra om det ändå finns med där?
 
Sv: Att vaccinera mot botulism

Visst kan du be veterinären skriva in vaccinationen i passet. Om inte annat kan det ju vara bra att ha om du t ex ska sälja hästen eller stalla upp den på ett ställe där det krävs vaccination mot botulism.

Immer
 
Sv: Att vaccinera mot botulism

1 månad mellan sprutorna, sedan 1 ggr/år. Jag har gjort det i samband med den vanliga vaccinationen. Min vet skrev in det i passen. Bra att ha där tyckte vi.
 
Sv: Att vaccinera mot botulism

Snuffsan skrev:
1 månad mellan sprutorna, sedan 1 ggr/år. Jag har gjort det i samband med den vanliga vaccinationen. Min vet skrev in det i passen. Bra att ha där tyckte vi.

Om det är en månad mellan sprutorna, är det kanske idé att börja fundera på vaccin snart.
Jag ska kolla upp när den vanliga årliga vaccinsprutan ska tas, så den sista av de 3 sprutorna tas i samband med den. Eller nått...
Fick du nått hum om va jag menar? :o :D Jag menar det är onödigt att ta ut vet 2 gånger för ett vaccin, om det kanske är några dagar eller så emellan.
Svammel, :cool:
 
Sv: Att vaccinera mot botulism

Ja, jag förstår vad du menar. Jag passade på att botulismvaccinera då jag ändå har de andra vaccinationerna. Billigare och enklare att bara hålla reda på ett datum.

Du kan ju flytta den vanliga vaccinationen bakåt i tiden så det passar, om det behövs. Bara det inte går mer än 12 månader.
 
Sv: Att vaccinera mot botulism

Tack för svaret :bow:

Jag får ringa till vet å prata, jag måste iaf ta ut han nån dag. I annat syfte, så kan kanske passa på att ta botulism samtisigt :idea:
 

Liknande trådar

Kropp & Själ Vad är ni vaccinerade emot? Ja, förutom de där sprutorna en fick i skolan. Jag har genomgått en grundvacvination för TBE och fått en...
6 7 8
Svar
143
· Visningar
7 924
Senast: _Taggis_
·
Hästmänniskan Hej! Har en tjej som hyr in sin häst hos mig på lösdrift. Då det var väldigt spartanskt till en början fick hon en hyra på 1000kr/mån...
2
Svar
28
· Visningar
5 993
Hästvård Min häst ska ha stelkrampsvaccin i mars, men hästinfluensa och botulism först i september. Hur hade ni gjort? Ska jag bara...
Svar
11
· Visningar
1 261
Senast: Beeboppe
·
Foder & Strö Hej! Vi har ett lite komplicerat problem i vårt stall. Stallägaren tillhandahåller egenproducerat hö. I september förra året reagerade...
2 3
Svar
41
· Visningar
3 336
Senast: AnnDerry
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

  • Parfym
  • Vad gör vi? Del CCIV
  • Sytråden del 4

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp