Att träna på gym

Trissa

Trådstartare
Fyrtioårskrisen slår till, och plötsligt är jag anmäld till ett gym! :nailbiting: Eftersom jag aldrig satt foten på ett undrar jag hur det funkar? Vad har man på sig, tex? (Ur praktisk synvinkel, alltså, material och så...) Det närmaste jag har träningskläder är ett par oskodda ridbyxor, liksom...
Vilka maskiner använder ni, och varför? Eller är det såna där pass i grupp som är grejen?

Men grattis, vad kul! :D

Träningskläder: Sportbh, eller bara nån bekväm bh som håller tuttarna på plats! Löpartights har jag, yogabyxor eller liknande går också bra - helst något som ligger nära kroppen och som man inte riskerar att fastna med, vanligt linne eller t-shirt går bra att använda. A och O är nog bekvämlighet.

De tränare som finns på gymmet kan/bör visa dig maskinerna under det första passet. Där kan du passa på att fråga vilka maskiner du ska använda för att få rätt typ av träning, dvs. träna rätt muskelgrupp och göra dina träningspass mer personligt gynnande. :)

Är man totalt nybörjare och vill hålla till på gymmet och inte bara gå på timmar så tycker jag att man ska kosta på sig en eller några timmar med en personal trainer, i alla fall om man inte har jättetight ekonomi. De allra flesta gymmar ju för att de vill uppnå ett resultat (gå ner i vikt, bli starkare, få större muskler, bli bättre ryttare...) och resultat kommer så otroligt mycket snabbare om man vet vad man gör. Jag känner många (bl.a. jag själv) som tränat på gym i flera år och fått väldigt långsamma resultat och när de (jag) sedan läste på ordentligt eller anlitade pt så kom resultaten betydligt snabbare, vilket såklart är bra för motivationen.

De flesta gym har krav på att man har någon form av inneskor. Kläder i funktionsmaterial är att föredra om man vet att man svettas, blöt bomull gör att man blir väldigt kall.

Fyrtioårskrisen slår till, och plötsligt är jag anmäld till ett gym! :nailbiting: Eftersom jag aldrig satt foten på ett undrar jag hur det funkar? Vad har man på sig, tex? (Ur praktisk synvinkel, alltså, material och så...) Det närmaste jag har träningskläder är ett par oskodda ridbyxor, liksom...
Vilka maskiner använder ni, och varför? Eller är det såna där pass i grupp som är grejen?

Många gym har en gratis visning av gymmet där man får ett grundträningsprogram. Koll hur det fungerar på ditt gym. Du bör inte ge dig på maskinerna själv första gången risken finns att du tränar fel och skadar dig. Vad gäller gruppträning testa olika pass i början och prova dig fram till vad du tycker är kul och inspirerande. Ofta finns samma pass med olika ledare och för mig har det stor betydelse om jag trivs med ledarens sätt att visa rörelser och inspirera under passet.

Är man totalt nybörjare och vill hålla till på gymmet och inte bara gå på timmar så tycker jag att man ska kosta på sig en eller några timmar med en personal trainer, i alla fall om man inte har jättetight ekonomi. De allra flesta gymmar ju för att de vill uppnå ett resultat (gå ner i vikt, bli starkare, få större muskler, bli bättre ryttare...) och resultat kommer så otroligt mycket snabbare om man vet vad man gör. Jag känner många (bl.a. jag själv) som tränat på gym i flera år och fått väldigt långsamma resultat och när de (jag) sedan läste på ordentligt eller anlitade pt så kom resultaten betydligt snabbare, vilket såklart är bra för motivationen.

De flesta gym har krav på att man har någon form av inneskor. Kläder i funktionsmaterial är att föredra om man vet att man svettas, blöt bomull gör att man blir väldigt kall.

Jag håller med dig fick helt andra resultat när jag tränade med PT under en period.

Vad har man på sig, tex? (Ur praktisk synvinkel, alltså, material och så...)
De flesta som är på gymmet har typ ett linne och tighta byxor, typ löparbyxor.
cubus-traning-tights.jpg

Jag fryser en del på gymmet och jag vill gärna cykla fram och av med långärmad tröja på mig, vilket jag också sätter på mig mellan övningarna ibland eller när jag är klar och stretchar.

Ring och boka ett introduktionspass. Jag hade inte gått till gymmet utan en PT i din sits, så att jag får övningar som är bra för mig. De jag känner som tränar utan PT gör saker de redan är bra på, men det är ju inte det som behövs. Jag tränade i flera år på egen hand utan att egentligen få några resultat, eftersom jag inte tränade på mina svagheter eller tränade rätt. Det var inte förrän en PT insåg vad mins brister var och lärde mig träna med korrekt teknik som det faktiskt hände någonting. Det är värt varenda krona!!

Ingen skulle sätta sig på en häst utan någon som instruerade, eller sätta sig i en bil utan att kunna köra, så varför ska man gå och träna utan hjälp när man inte kan? De skadorna man kan orsaka sig själv är ju tokiga ifall det går fel.

Jag håller med om att man bör hitta någon som kan visa hur man tränar. En kompis som är van vid gymmet funkar fint (själv använde jag mig av mina föräldrar som båda tävlat i landslaget inom styrkelyft läänge, och mamma är utbildad idrottslärare och pedagog, så det löste sig bra), men har man ingen sån i sin närhet råder jag också till att anlita en PT i början.

Kläderna ska vara funktionsdugliga och bekväma, men sen spelar det mindre roll om man kommer i mjukisbyxor eller en outfit från MM. ;)
Vad du ska träna beror på vad du vill ha för syfte och mål. :)

Maila/ring/gå dit och hör vad de kan erbjuda dig.
Kolla om de har någon gratis "prova-på" (då ingår troligtvis både gruppträning och gym) så du får känna dig för lite, bekanta dig med maskinerna o.s.v.
Förutom att fråga personal/instruktör på plats om maskiner så brukar de flesta som tränar vara hjälpsamma, om de inte är i sin egen lilla värld. Men sånt märker man oftast.
Sen kanske det t.ex. finns erbjudande om PT/"program" när du blir medlem så du får en ordentlig och anpassad genomgång av maskiner/övningar. Och vad du ska tänka på, tekniken är verkligen det viktigaste i all träning.

Men jag säger gruppträning! Det är det bästa som finns i min värld!
Jag behöver någon som inspirerar, som peppar och säger åt mig när, var, hur jag ska göra vad, Annars gör jag det inte...det där med gym gav jag upp.
Gruppträning, med bra instruktör, passar alla. Eller ja, alla pass passar ju inte alla såklart, men det finns alltid något. Mer eller mindre.
Jag själv väljer pass efter instruktör typ, vilket gör att jag har ca 12 pass i veckan, för att jag inte kan välja bort :rofl: och då spelar det egentligen ingen större roll vad det är för pass. Jag blandar hejvilt.
Det enda som inte funkat för mig alls av det jag testat är Box och Bodycombat.
Sen får jag anpassa, modifiera och be om alternativ på flera pass, men det går lika bra det med. En bra instruktör uppmuntrar sånt.

Kläder, bekvämt skulle jag säga. Sen hittar du vad du trivs i och vad som passar dig/din träning.
Jag använder tights och linne med tunn topp över (jag är typ felkonstruerad så det funkar verkligen inte med "vanligt" träningslinne för mig) på de flesta passen. Danspassen har jag byxor anpassade för just dans. Lika med skor.
I gymmet funkar troligtvis "vad som helst". På pass får man väl utgå ifrån vad man själv behöver och trivs i utifrån de pass man kör.
Jag har ett par dansskor och ett par "till-alla-andra-pass"-skor. Men drömmer om fler dansskor, många fler...

Senast ändrad:
Tack för alla tips! Jag har bokat in mig på en gymintro, men vad jag förstår har de ingen PT där, ska kolla det på genomgången.
Enligt hemsidan har de en sorts pass som ska vara extra bra för rygg och bål, så det tänker jag nog försöka vara med på.
@GotAsecret 12 pass i veckan! :eek: Bor du på gymmet? ;)

Tack för alla tips! Jag har bokat in mig på en gymintro, men vad jag förstår har de ingen PT där, ska kolla det på genomgången.
Enligt hemsidan har de en sorts pass som ska vara extra bra för rygg och bål, så det tänker jag nog försöka vara med på.
@GotAsecret 12 pass i veckan! :eek: Bor du på gymmet? ;)
Core/Cx? Det är jobbigt! :D (Eller ja, det blir ju vad man gör det till, alternativ finns alltid)
Även om det inte finns PT är ju personalen kunnig och insatt så de kan säkert hjälpa dig med det du behöver, annars skulle de ju rent krasst ha svårt att få in folk...
Japp, mer eller mindre faktiskt. Det är det jag har här i livet... brukar bli där ett par timmar efter passet på morgonen (07-07.45...) eller på helgen, dricka kaffe (om det är rätt person/er som jobbar :rofl: ) och prata med folk :D
Nyfiken, vad är det för gym? :)

Core/Cx? Det är jobbigt! :D (Eller ja, det blir ju vad man gör det till, alternativ finns alltid)
Även om det inte finns PT är ju personalen kunnig och insatt så de kan säkert hjälpa dig med det du behöver, annars skulle de ju rent krasst ha svårt att få in folk...
Japp, mer eller mindre faktiskt. Det är det jag har här i livet... brukar bli där ett par timmar efter passet på morgonen (07-07.45...) eller på helgen, dricka kaffe (om det är rätt person/er som jobbar :rofl: ) och prata med folk :D
Nyfiken, vad är det för gym? :)

Ja, det var något med x och konsonanter, jag ska nog smygkika innan jag anmäler mig! Det är en kedja som heter Fitness24Seven. Det är väldigt nära, och det är en förutsättning för att jag alls ska ta mig dit. :o:D Och så är det inte sådär jättestort och superflashigt, tydligen har de ett speciellt styrketräningsrum för kvinnor också.

Ja, det var något med x och konsonanter, jag ska nog smygkika innan jag anmäler mig! Det är en kedja som heter Fitness24Seven. Det är väldigt nära, och det är en förutsättning för att jag alls ska ta mig dit. :o:D Och så är det inte sådär jättestort och superflashigt, tydligen har de ett speciellt styrketräningsrum för kvinnor också.
Haha! Då har de nog LesMills ja (Cx i det fallet) säg till om du vill ha tips om fler pass vid tillfälle...jag har stenkoll på de flesta och det brukar finnas hur många som helst på anläggningarna! :angel:
Sen släpps nya releaserna nu, och då är alla lika vilsna i princip så då är det ju ett tillfälle om en är nyfiken på att testa något :D
Vi hade tur, Actic har inte LesMills egentligen, men när de köpte upp "våra" gym så fick de ta med sig det konceptet ändå, annars hade de förlorat många kunder...och jag hade troligtvis varit först ut :rofl:

Senast ändrad:

Liknande trådar

Samhälle Jag och min bästa vän var ut till en uteservering i går, vi satt och pratade och drack någon cider och hade det bra. Fram emot...
7 8 9
Svar
164
· Visningar
20 227
Senast: Fibusen
·
Skola & Jobb Jag har absolut ingen att prata med om detta. Satt och googlade "karriärrådgivning" och kände att jag kanske ska betala för det (så...
2
Svar
22
· Visningar
4 138
  • Låst
  • Artikel Artikel
Dagbok Skrev visst inget om ridningen förra veckan. Red först en lektion på min fina gamla favorit Dell, den kantiga flugskimmeln. När jag...
Svar
0
· Visningar
2 348
Senast: cassiopeja
·
  • Låst
  • Artikel Artikel
Dagbok Inspirerad av Magianas blogginlägg om HSP – ”etiketten” Highly sensitive person = högkänslig personlighet – så började jag fundera över...
Svar
0
· Visningar
800

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama
Tillbaka