Maila/ring/gå dit och hör vad de kan erbjuda dig.
Kolla om de har någon gratis "prova-på" (då ingår troligtvis både gruppträning och gym) så du får känna dig för lite, bekanta dig med maskinerna o.s.v.
Förutom att fråga personal/instruktör på plats om maskiner så brukar de flesta som tränar vara hjälpsamma, om de inte är i sin egen lilla värld. Men sånt märker man oftast.
Sen kanske det t.ex. finns erbjudande om PT/"program" när du blir medlem så du får en ordentlig och anpassad genomgång av maskiner/övningar. Och vad du ska tänka på, tekniken är
verkligen det viktigaste i
all träning.
Men
jag säger gruppträning! Det är det bästa som finns i min värld!
Jag behöver någon som inspirerar, som peppar och säger åt mig när, var, hur jag ska göra vad, Annars gör jag det inte...det där med gym gav jag upp.
Gruppträning, med
bra instruktör, passar alla. Eller ja, alla pass passar ju inte alla såklart, men det finns alltid något. Mer eller mindre.
Jag själv väljer pass efter instruktör typ, vilket gör att jag har ca 12 pass i veckan, för att jag inte kan välja bort
och då spelar det egentligen ingen större roll
vad det är för pass. Jag blandar hejvilt.
Det enda som inte funkat för mig alls av det jag testat är Box och Bodycombat.
Sen får jag anpassa, modifiera och be om alternativ på flera pass, men det går lika bra det med. En bra instruktör uppmuntrar sånt.
Kläder, bekvämt skulle jag säga. Sen hittar du vad du trivs i och vad som passar dig/din träning.
Jag använder tights och linne med tunn topp över (jag är typ felkonstruerad så det funkar verkligen inte med "vanligt" träningslinne för mig) på de flesta passen. Danspassen har jag byxor anpassade för just dans. Lika med skor.
I gymmet funkar troligtvis "vad som helst". På pass får man väl utgå ifrån vad man själv behöver och trivs i utifrån de pass man kör.
Jag har ett par dansskor och ett par "till-alla-andra-pass"-skor. Men drömmer om fler dansskor,
många fler...