Att trampa ned i stigbyglarna

danilo

Trådstartare
När jag travar/galopperar så kan jag inte hålla still fötterna i stigbyglarna ordentligt. Vad tror ni, beror det på för långa stigläder eller att jag skumpar för mycket? :eek: När jag kortar lädrena går det fint, men jag vill ju kunna rida i långa läder också, det känns som att det kanske är sitsen det beror på? Hur långa läder "ska" man ha?

Sv: Att trampa ned i stigbyglarna

Du kanske kniper åt med knäna? Då trillar fötterna lätt ur.

Tränna upp din balans genom att rida barbacka...
De kanske funkar... :idea:

GOOD BYE! :p

förmodligen kniper du med låren och knäna, då lyfts fötterna ur stigbyglarna och du tappar dem.. träna på att stå i fältsits och känn hur du har balansen i fötterna och inte i rumpan.. gör detta även i traven så ska du se att det blir lättare.. =)

Jag har exakt samma problem!!

Så.. öh.. du är inte ensam iaf :idea:

Som andra har sagt kan det bero på att du spänner dej.
Det kan också vara så att du böjer dej fram lite.
Jag brukar omedvetet kolla på hästens hals och då böjer jag även mej framåt lite, det blir mycket svårare att hålla skänkeln stilla då.
Sträck på dej och hitta balans i rumpan och stigbyglarna.

Men hur mycket behöver du korta lädren för att det ska funka?
Det kanske är så enkelt att du jämt rider med lite för långa läder bara.

Barbacka är ett bra sätt att träna balansen på, men för mig har det snarare lett till att jag fått ännu svårare att hålla fötterna i stigbyglarna när jag rider med sadel... Av ren slöhet (?) låter jag nämligen tårna peka nedåt när jag rider babacka. :o
Kan vara värt att tänka på iaf!

massa sitsträning å balansövningar utan och med stigbyglar brukar hjälpa.

Hade också problem med sånt när jag inte hade hittat balansen än.

Det är nog för att dina hälar antagligen åker upp i trav och galopp utan att du tänker på det. Be någon kolla nästa gång. Dressyrläder ska vara långa. Om du kan rida utan problem i skritt så är det inte lädren det är fel på.

Tack för era svar!

Jag tror att det är som en del av er säger, att det beror på balans och sits, eftersom det förut (när jag red mer regelbundet) aldrig var något problem.

Jag har börjat rida barbacka mer nu, men det blir ingen trav på kusen än på ett tag! Balansen är verkligen inte som den borde, samtidigt som kusens rygg är smal och traven är snabb.

Tack igen! Jag ska tänka på hur jag beter mig med benen, hade inte haft en tanke på det innan! :idea:

jag har samma problem! å så börjar jag alltid spänna mig för att jag tappar dem.. :crazy:

en sak som är bra att göra är att någon longerar dejj medans du rider utan stigbyglar och utan tyglar (som du har knutit ihop och som hänger över hästens hals). du kan börja med att göra olika strech-övningar på hästryggen eller marken och sedan göra enklare övningar i trav och galopp som att t.ex. ha armarna i luften och över huvudet.jag tycker att det är superkul!!! :rofl:

Ja har EXAKT samma problem, jag har en underbar nordis med fantastisk trav, men det känns som att jag bara flyger omkring, ja har införskaffat sneda gummin som jag satt i stigbyglarna så då blev det aningens bättre, annars flyger jag omkring i sadeln "A LA FLYGANDE JAKOB"

Jag brukar tänka tån upp i stället för hälen ner.. Och det beror på att ,lyfta tån ger mindre spänningar än att trycka ner hälen...

Så tänker jag med. Jag tycker det funkar mkt bättre.

Till trådskaparen:

Försök känna om du spänner benen, höfterna på något sätt. Prova att lyfta benen rätt ut från sadeln, ända uppifrån höften. Så att allt som nuddar sadeln är rumpan. Då lossar du insidan av låren och knäna. Och försök slappna av i framsidan av benet och i benböjaren precis ovanför låret. Benen ska slappna av och komma ner. Så fort du börjar spänna dig lossar du låren igen.

Det beror ju helt på vad du ska göra.
Hoppar du ska du ju ha så pass korta läder att du kan stå i lätt sits.
Rider du dressyr ska du ha längre läder. Rider du ut är det väl nåt mitt emellan. Du ska ju ha så pass långa (vid dressyr ) attdu kan komma ner i sadeln ordentlgit men ändå ha ett lätt stöd i stigbygeln

tack igen för alla svar! skönt att höra att det är fler med samma problem... :crazy:

hästen jag rider har en väldigt fin trav med långa steg när han känner för det, och det gör han oftast :D . så det blir ju ett helt annat schvung i kroppen än med de hästar jag ridit tidigare.

jag har gjort som ni har sagt och börjat tänka mer på hur jag spänner benen, och jag tror att det är som de flesta av er säger: att jag har spänt låren. nu fokuserar jag mer på att "stå upp" rakt nedifrån fötterna och stigbyglarna, och liksom ta sats därifrån. sen får jag väl träna mer på balans och att följa med med resten av kroppen sen, när jag väl har blivit bättre med det här. eller vad tror ni? finns det något mer man kan göra? förutom longering och barbackaridning, för det lämpar sig inte riktigt för mig och hästen. :p

jag har precis samma problem som du! :smirk: & det är faktikst jättejobbigt! man både känner & ser(om man har tillgång till spegel) att det är helt fel & man kämpar & kämpar för att få till det men ändå så smumpar skänklarna! Usch det är så irriterande! :eek: Såg innan att du skulle prova att rida barbacka men det kan jag säga direkt att inte det hjälper, kanske för vissa men inte för mig. :confused: Jag har ridit barbacka i ett par år & nu när jag väl började med sadel igen så har jag jätte dålig sits! Visst jag red väl med sadel någon gång ibland men inte alls lika ofta som barbacka.. & nu sitter jag med säckigrygg & "skvalpande" skänklar så jag har en massa att tänka på! & jobbigt är det!*huu
Men lycka till iaf!:D
Mvh// Therese

För det första ska man aldrig tänka i termen "trampa ner hälen" utan tänka på att "lyfta upp tån" istället. :)
Nummer två är att du kanske inte är så välbalanserad och vältränad i dina vrister.... Dags att bygga upp senor och leder lite bättre på dig själv kanske ;) sådana där balansbrädor kan man ju köpa lite här och var. :idea:
Nummer tre, tänk inte för mycket för det kan det låsa sig helt :(
Nummer fyra, det kan vara så enkelt att du har för långa läder, en del lever kvar med villfarelsen att man i en dressyrsadel skall sitta med så gott som raka ben vilket totalt omöjliggör att man kan ha foten kvar i stigbygeln. :p

Att öva balans som någon tipsade om via longering är alltid kanon men använd stigbyglar! Annars kan man hamna i ett läge där man sitter perfekt utan stigbyglar men inte med och det är inget att eftersträva direkt.

Lycka till! :)

:crazy: JAG HAR SAMMA PROBLEM,MEN SVÅRT ATT GÖRA NÅT ÅT DET,,JAG HAR FEL I RYGGEN Å HAR INGEN BRA BALANS PÅ DET VISET,,

Liknande trådar

Hästhantering Hej, jag har en unghäst som nyligen blivit inriden och det har verkligen gått jättebra, vi har haft hjälp av en underbar tjej som...
Svar
13
· Visningar
2 045
Senast: MiniLi
·
  • Artikel Artikel
Dagbok ..... Ungefär april-juni är de månader som jag tycker det känns bra på jobbet. Jag tror att det beror på att dagarna då börjar bli...
Svar
0
· Visningar
359
Senast: Takire
·
Ridning Hej! Jag är nybörjare när det gäller hästar (är 27 år) och när jag har ridit, speciellt i trav, så tappar jag balansen samt att jag...
Svar
13
· Visningar
1 654
Hästhantering Detta är en ganska lång historia och jag kan ha svårt för att vara kort och koncist. 2022 blev mitt halvblod ensam och behövde...
3 4 5
Svar
99
· Visningar
15 133
Senast: Juli0a
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar