Att träna "online"

Quinny

Trådstartare
Jag och häst har flyttat en bit ifrån mitt kontaktnät, dvs de hästmänniskor jag litar på och som känner mig utan och innantill. Jag har försökt att träna för tränare som finns i min närhet, men det känns inte alls likadant, det är ju en lång "inkörselperiod" tills man lär känna varandra.
En tanke slog mig häromdagen, att man faktiskt skulle kunna sätta upp en kamera i ridhuset och ha tränaren i örat.
Följdfrågan blir: är det någon som tränar så? Hur har ni löst det med kamera och vilka program använder Ni? Får man ut lika mycket av det som när man har tränaren på plats?
 
Jag har inte provat det själv men vet att min fd tränare har såna träningar. Då har man tränaren i telefon via Skype eller vanligt samtal.
 
Jag har inte provat det själv men vet att min fd tränare har såna träningar. Då har man tränaren i telefon via Skype eller vanligt samtal.
Men hur ser tränaren en då? Man måste väl ha 2 sändare, en som sänder bilden och en på sig som sänder/tar emot ljud?
 
Men hur ser tränaren en då? Man måste väl ha 2 sändare, en som sänder bilden och en på sig som sänder/tar emot ljud?

Ja nån får ju såklart filma, antingen en person som filmar eller en stillasittande-stationär kamera. Och ljudet är ju i hörsnäcka/telefon.
 
Jag har aldrig tränat online, men däremot ridit med hörsnäcka för tränare på plats. Helt enkelt för att tränaren ska slippa skrika. Och det var guld!! Man hör allt klart och tydligt och kan verkligen koncentrera sig på ridningen. Det är som att ha tränaren sittandes på axeln!
 
Jag har aldrig tränat online, men däremot ridit med hörsnäcka för tränare på plats. Helt enkelt för att tränaren ska slippa skrika. Och det var guld!! Man hör allt klart och tydligt och kan verkligen koncentrera sig på ridningen. Det är som att ha tränaren sittandes på axeln!

Öronsnäcka kör min tränare med sen åratal och det är som du säger helt guld . Ffa på stora utebanor men även inomhus tycker jag just för att man har tränaren direkt in i örat !

Ang online träning som TS är inne på så har jag ingen erf av det /känner någon som nyttjar det . Men det känns som det även om det är möjligt som mycket meck med filmningen så att tränaren verkligen kan se , och sen uppkoppling i synk dessutom . Man lär ju definitivt ffa behöva en extra resurs som verkligen kan filma det räcker ju inte att sätta upp en kamera ...
 
Jag och häst har flyttat en bit ifrån mitt kontaktnät, dvs de hästmänniskor jag litar på och som känner mig utan och innantill. Jag har försökt att träna för tränare som finns i min närhet, men det känns inte alls likadant, det är ju en lång "inkörselperiod" tills man lär känna varandra.
En tanke slog mig häromdagen, att man faktiskt skulle kunna sätta upp en kamera i ridhuset och ha tränaren i örat.
Följdfrågan blir: är det någon som tränar så? Hur har ni löst det med kamera och vilka program använder Ni? Får man ut lika mycket av det som när man har tränaren på plats?

Det blir nog svårt att få till filmning som gör att tränaren verkligen kan följa dig i realtid över hela ridbanan. Jag har blivit filmad i utbildningssyfte där det ingått i kurser med analys och trots vana filmare med bra utrustning så är det otroligt svårt att få till en helhetsbild över hela ridbanan. Är nog enklast om du kan hitta en tränare som du känner att det stämmer med i din närhet.
 
Min tränare håller träning över nätet, vet inte riktigt hur set-upen funkar, men gällande kameror så har jag fått youtube annonser från kameror som är designade för att följa ryttare runt ridbanan.
Du sätter alltså upp dessa på en tre-fot på ridbanan, och med rörelsesensorer, antar jag, följer sedan kameran automatiskt ekipaget runt arenan. Du får du en bra bild utan att ha någon som ska vika en timme åt att filma dig.,
 

Liknande trådar

Träning Ja som rubriken antyder så är jag intresserad om det är någon här som provat att träna online? Både enstaka online lektioner för tränare...
2
Svar
24
· Visningar
2 731
Senast: Amanda_F
·
Relationer Min sambo släppte bomben att han vill göra slut. Jag är helt förkrossad. Visst vi har bråkat ganska mycket på sistone och vi...
6 7 8
Svar
142
· Visningar
14 479
Senast: tott
·
Hundträning Hej på er! Vill egentligen bara bolla med er om ni tror jag kan få bukt med valpens beteenden eller om jag ska byta inställning dvs lära...
2
Svar
24
· Visningar
7 965
Senast: Migo
·
Relationer Jag känner mig så ensam och förvirrad, hoppas någon orkar läsa allt och hjälpa mig med lite tankar. För sju år sedan blev jag...
3 4 5
Svar
88
· Visningar
13 547

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp