att tävla.. lite blandat med isis

V

vinurfralyraninge

Har haft min häst Penni från Storhagen i drygt ett halvår. Sedan Juni 2007 med andra ord. Ville egentligen ha en hopp-ponny men nu blev det som det blev. Har en hel del frågor ang att tävla!

1. Är 5.85 i Öppen klass fyrgång (eller liknande .. ) / T1 bra resultat?
2. Krävs det grönt kort + ngn form av licens för att få tävla Islandshästar inom 'isländska' grenar?
3. Kan man tävla en Islandshäst i Hoppning / Dressyr med andra raser? Precis som vanligt?
4. Kan en femgångare tävlas i T1?
5. Vilken klass rekomenderas man att börja tävla i första gången? (funderar på T1 / T2) Jag är 13 snart 14.
6. Känner någon till Frötuna Gård utanför Arboga? I Fellingsbro eller vad det heter? rekomenderas tränarna som erbjuds där?
7. Min häst hoppar 60cm ( har inte provat högre). Har ni något bra tips sen på högre höjder för att få dem att se hindret / lägga mer uppmärksamhet på hindret? Ibland brakar han rätt igenom. Har provat med pisk på röv / bog, smackningar, kasta sand på rumpan, reflexer på hindret mm ..
8. Vad för avstånd kan man ha i kombinationer?
9. En femgångare som inte vill trava på kort tygel - har ni några tips?
10. Min häst rymmer. Har tre linor, men han brakar rätt igenom trots strömmen. Sista gången var värst, rakt igenom fårnät, linor, el och spiralgrindar (eller vad det ska kallas) .. Nu har jag gett honom elstöt med handtaget 1 gång på mulen.. Han hatade mig ett tag efter.. hihi. Om han brakar igenom nu, är plankor enda utvägen? eller ska vi raka honom fram? (han har väldigt lång päls, känner inte strömmen trots högsta voltenheten vi kan ha)
11. Några bra töltövningar för att bygga upp muskler, få bättre lyft etc?

hälsn erikaa :idea:

Sv: att tävla.. lite blandat med isis

Nu kan jag inte svara på allt då jag har begränsade kunskaper innom tävling, har själv bara tävlat 1 gång innan :angel:
Men kanske kan svara på ngt.

1. Ja, jag tycker det låter bra iaf, bättre än 2,5 :p
2. Det krävs ju att hästen är reggad i sif & att du har tävlingslicens + är med i en lokalklubb och har betalt in medlemskap till Sif. Grönt kort tror jag inte skall behövas.
3. Är osäker på reglerna men kan kan man ju alltid, beror kju lite på om de skall räkna islänningen som ponny. Tror att det krävs grönt kort med.
4. Ja! T1 är en töltgren och där kan både 4:g & 5:g tävlas :)
5. Det beror väl helt på vad din häst är bra på, T2 innehåller ju även ett moment med tölt på lös tygel, men om din häst klarar detta så varför inte?
6. Nej.
7. Hmm, kanske att ha med ngn hoppglad kompis sm "visar vägen"? :)
8. Vet ej.
9. Lite svårt bara så här men i första hand bör du träna på traven så att du succesivt kan börja plocka i hästen mer och mer, viktigt också att hästen jobbar rätt och inte är framtung. En annan sak kan vara att lära hästen röstkommandon, det har iaf jag lärt min kille :)
10. Vissa sätter rymlingshästar i en liiiten hage med rejäla staket och stark ström, men frågan är varför rymmer han?
11. Galopp - Tölt övergångar brukar vara bra då hästen blir lösgjord och fri i bogarna pga galoppen, tölta serpentiner, öppna & skenkelvikningar brukar också vara bra :)

Hoppas du fick hjälp med ngt iaf :)

1. 4-6 p innebär att man är i medelområdet.5 är godkänt.

2. Hästen ska ha pass, vara reggad i SIF & du ska ha licens.

3. Visst kan du tävla den mot andra raser, det du måste hålla reda på är ju åldersgränserna inom vissa kategorier, att däremot tävla en islandshäst i hopp mot en stor häst ger inte precis några fördelar:angel:

4. Ja, jag tycker de flesta 5 gångare tävar det eftersom det är en klass med enbart tölt.

5. Kan vara bra att testa V5 & T5 om du inte tävlat förr.

6. Känner inte dem & får inte göra reklam heller.

7. Hästen kanske har dålig syn?Sätt färger som hästen ser, ha bom på marken som hjälper hästen med avsprånget.

8. Bättre att fråga detta på hoppning & det är så olika beroende på hur stora steg hästen tar & hur erfaren den är.

9. Skaffa en tränare/instruktör.Svårt att gå igenom all problematik här, men ngt som är vanligt är att 5 gångare har svårare för trav & ryttarna samlar hästen mest i tölten vilket gör att den spånner till om man kortar tygeln i trav för att den tror den ska tölta eller att den helt enkelt inte kan bära sig & jobba ordentligt i trav.

10. Jag rekommenderar kraftigare elrep, dessa har mina hästar svårt att komma igenom även om det inte är el på, fårnät/stängsel bör man inte ha enligt mej, vet för många hästar som skurit av senor på metalltrådarna.
Kontrollera att elen är på.

11. Skaffa en bok, där finns mkt att läsa om träning.Mer får man när hästen är samlad, så alltså övningar som bidrar till samling.

1. Jag tycker att det är helt okej poäng.
2. Ryttarlicens är det som krävs, samt hästen pass o.dyl.
3. Självklart! Men då följer du ju såklart reglerna som gäller där
4. Om man har en femgångshäst med såpass bra tölt så inga problem
5. T5/V5 (dvs. lättklasser)
6. Ingen aning
7. Många hästar blir mer försiktiga själva när det blir högre samt använd markbommar.
8. Där får man nog pröva sig fram ..
9. Träna träna träna. Skaffa en instruktör så får du en bra grund att stå på.
10. Sätt på honom en grimma och gör som en antenn av ståltråd, låt hästen gå med detta i hagen så ska du se att den inte rymmer så länge till.
11. Även här tycker jag att du borde skaffa en instruktör.

1. Jag tycker att det är väldigt bra poäng :D

1.Jag tycker det är skitbra om man jämför med mina 4,77 jag och Svalle fick i V1
2.Grönt kort behövs inte, men ryttarlicens och pass är mer viktigare.
3.Skulle kunna gå, men kanske inte om man är över 18 år.
4.Självklart! Min tränare har en femgångare som tävlade i T1 på Sthlmsmästerskapen på Häringe i höstas.
5.Jag skulle säga som Michis, V5/T5 är nog smartast om både du och hästen är oerfarna.

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Hjälp
  • Rintränings- och utställningstråd
  • Akvarietråden V

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka