Att tänka på?

JormasKorma

Trådstartare
Hej igen, haha!
Skrev ju en tråd för några dagar sen men jag måste bara fråga er proffs om lite mer saker, tycker att ni alla verkar så vettiga!

Jag har ju då alltså bestämt mig för att skaffa vovve (har dock inte riktigt kommit på vilken ras som passar mig bäst än...). Kollar runt en massa på olika kennlar, annonser osv.
Det jag undrar är: vad ska man se upp för i annonser? Vilka är seriösa och vilka är det inte?

Mvh, förvirrad tjej

Sv: Att tänka på?

Det viktigaste är
1. Att rasen du väljer har samma aktivitetsbehov som du
2. Att uppfödaren har gjort alla hälsotester och eventuella meriteringar som rasklubben rekommenderar
3. Att valpen vid leverans är registrerad, vaccinerad, avmaskad och minst 8v gammal samt att uppfödaren gjort valpbesiktning som är Max 7 dagar gammal när du hämtar din valp
4. Att du fattar tycke för uppfödaren, dvs hen svarar tydligt på frågor du ställer och verkar ärlig i sina svar

Annonser är jättesvårt, faktiskt. En del skriver en hel roman och andra bara "valpar säljes". Mejla eller ring hellre en uppfödare för lite än en för mycket! Du kan även kontakta rasens valpförmedling (Brukar finnas uppgifter på rasklubbens hemsida). SKKs sida Köpa hund (Googla så kommer den upp) har massvis med bra info om både vad man ska tänka på innan man köper valp och info om raser!

Kom först underfund med vilken ras som är lämplig. Vad kan du erbjuda hunden, vad har du för intressen som du vill kunna utföra med din hund? Är det sällskapet, bruks, lydnad, agillity, skogspromenader eller vad är det som gör att du vill köpa en hund? :)

När du funnit rasen som motsvarar dina önskemål gå in på rasklubbens hemsida. Där finns uppfödarlistor. Dessa brukar ha hemsidor. Fråga runt (tex här) om någon kan rekommendera en bra uppfödare i rasen som du bestämt dig för. Ring och prata med olika uppfödare, ibland får man en bra/dålig känsla direkt.

När du funnit en uppfödare som känns bra, fråga om du får hälsa på. Om allt fortfarande känns bra så anmäl ditt intresse för att köpa valp. Om uppfödaren finner dig lämplig så får ni prata vidare när valpar är planerade.

Lycka till :)

De flesta raser har en rasklubb. Där finns valphänvisning och uppfödarregister. De kennlar/uppfödare som är ansluta och godkända av sin rasklubb brukar uppfylla rätt höga krav.
På de olika rasklubbarnas hemsidor hittar du det mesta du kan läsa dig till om rasen och valpköpet. Steg två är att träffa några hundar och ägare. Det kan du göra på tex brukshundklubbar, utställningar eller om du råkar på någon rent spontant.

Att välja ras kan vara klurigt för man vill ju att rasen ska matcha en själv så bra som möjligt....hundägandet blir så mycket lättare och roligare så. Om du har hundkunniga vänner så bolla tankar och idéer med dom. Att besöka en brukshundsklubb och fråga runt lite kan också vara givande. Eller så startar du en rastipstråd på buke.... ;)

Lycka till/ Voff

Det kan vara svårt att avgöra i annonsen ibland, du får ställa frågor till uppfödaren. Till att börja med har du ju din egen magkänsla och upplevelsen av uppfödaren. Verkar denne bry sig om sina valpar och vart de hamnar? Ställer säljaren några krav på valpköparen?

Jag vill att uppfödaren berättar ur eget huvud om din hund och pappan till valparna. Dvs inte bara svarar ja eller nej på frågor. Försöker att ställa frågor som kräver att säljaren beskriver sin hund och dess vardag och vilka förväntningar/krav/önskemål han/hon har på valpens nya hem/familj/livssituation.

Uppfödare som försöker tona ner rasens behov av aktivitet och stimulans är tex en varningssignal. Det finns ju mer eller mindre extrema, men såg nyss en annons på bruna/cremefärgade border collie valpar som såldes som perfekta sällskapshundar med "ovanliga färger". En sån annons skulle jag aldrig ringa på. Om säljaren tonar ner vilka krav som ställs på valpköparen är denne inte ärlig och bryr sig dessutom inte om vart valparna hamnar.

Bestäm dig först vilka egenskaper du vill att din hund ska ha, vad du vill göra med den osv. Bestäm sen ras.

Efter det kan du börja kolla uppfödare och annonser.

Generellt sett: köp renrasigt.

Storlek
Pälsvård
Fysiskt motionsbehov
Behov av mental aktivering
Lättlärd?
Lätt/svårmotiverad? (Hör rätt ofta ihop med aktiveringsbehovet).
Hälsa

En lista på en del av det som är bra att fundera på inför rasval.

*Kl*

Tack för tipsen, ni är fantastiska!
Jag är intresserad av irländsk röd setter men tror tyvärr inte att rasen egentligen passa mig till 100%
Har dock hört av mig till en kennel och ställde 1000 frågor om rasen ungefär, man förlorar ju inget på att fråga! Haha

Liknande trådar

Övr. Hund Vet inte riktigt vad jag vill med detta långa inlägg, för ingen annan kan ju veta, men det kanske hjälper att sortera ut mig själv genom...
2
Svar
21
· Visningar
3 863
Senast: geting
·
Hundavel & Ras Hej! Det är spännande tider för mig och min familj, då vi äntligen känner att det är en bra tid att skaffa hund. Tanken är att besöka...
2 3
Svar
40
· Visningar
5 133
V
Hundavel & Ras Hej! Planen är att köpa en valp men jag är inte helt säker på ras eller uppfödare/föräldradjur än. Haft finsk lapphund tidigare. Är ute...
4 5 6
Svar
100
· Visningar
10 919
Senast: valpköpare
·
Hundavel & Ras Hej! Vilka hundraser hade ni övervägt om ni haft följande önskemål: * hög sannolikhet att hunden ska ha vad som krävs för att kunna...
2
Svar
33
· Visningar
4 844
Senast: AnneB
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar