Att tänka på vid tävling i öppenklass och lättklass?

SoNo

Trådstartare
Jag har aldrig tävlat i hela mitt liv, men detta året är det dags!
Som vanligt i tävlings sammanhang så finns det olika regler om hästens utrustning, ryttarens utrustning, licenser m.m!!

Jag har läst igenom det mesta men glömmer det lika fort igen.

Så jag undrar, vad är ett måste vid dessa klasserna?

Sv: Att tänka på vid tävling i öppenklass och lättklass?

Licens, vaccinationsintyg, veta hur du rider din gren.

En sak som jag aldrig glömmer och som man ska ha koll på är att om du har boots eller spö så måste du ha koll på hur mkt dom väger och att inte spöt är för långt för då kan du bli diskad. Blev så för mig med ett spö en gång. Är det regnigt och blött så kan bootsen bli tyngre än dom är vid torrtväder. Ngt att tänka på kanske=) Lycka till på tävlingsbanorna! :banana:

Liten checklista:

Hästpass
Medlemskap i SIF och lokalklubb
Vaccinationsintyg hästinfluensa (grundvaccination + en vaccination var 12:e månad)
Ryttarlicens: Köpes av SIF. Lättklass (godkänd för lätt klass), öppenklass (fungerar även på regionala tävlingar) eller nationell licens (alla tävlingar + SM)
Boots:Får endast väga 250 g/hov.
Spö: Får endast vara 120 cm långt inklusive "snärt".
Bett och träns: Inga bett med hävstångseffekt i lätt klass. Inga hävstångsbett kombinerat med aachen-eller remontnosgrimma är godkänt.
Skoning: Max 10 mm tjock, och 23 mm bred sko. Två broddar är alltid tillåtet, fler broddar är endast ok vid vinterväglag.
Du måste själv värma upp din häst inför start
Ingen får ge dig goda råd/hjälpa dig när du är i collectingring eller på banan

Vaccinationsintyg hästinfluensa (grundvaccination + en vaccination var 12:e månad)
- Kolla bakåt i tiden. Jag blev "diskad" pga av att en vacc period gått över med fem dagar, över fyra år bakåt i tiden (2 ägare tillbaka). Det var något veterinärerna inte reagerat på då han enbart blivit "återvaccinerat" sedan dess...

Boots:Får endast väga 250 g/hov.
- Får inte skyddsutrustningen väga 300 gram per hov?

Skoning: Max 10 mm tjock, och 23 mm bred sko. Två broddar är alltid tillåtet, fler broddar är endast ok vid vinterväglag.
- 8 mm tjock om hästen har sulor..

Ingen får ge dig goda råd/hjälpa dig när du är i collectingring eller på banan
- Trodde jag också, men tydligen får man ta hjälp, frågan är bara hur mycket?
Utdrag ur FIPO: 13.1 Inga andra än de
ekipage som är aktuella för start får befinna sig i collecting ring under tävlingen.
Undantag från denna regel är att det är tillåtet att ta emot hjälp med kläder och
utrustning innan ekipaget rider in på banan.

Å vad kul! Vi tänkte också ge oss på tävlandet i år. Önskar er lycka till och suger i mig de råd du får. :)

Tack för era svar!! Lär kika i denna tråden säkert 100 ggr framöver =)
Fick min licens och boots igår iaf ;D
Nu ska jag bara fixa kläder till mig själv, hur är det med sådant regelmässigt? Får man ha på sig vad man vill?

Jag som varit borta från tävlingsvärlden några år har inte hängt med helt i de nya reglerna. Så jag undrar nu;

Måste man kvala upp sig från de lätta klasserna för att få rida öppen eller är det bara att starta på en vanlig öppen klubbtävling?

Måste jag ha kvalat för att få delta på en regional tävling? På vilket sätt? Måste jag starta c-klass första gången jag deltar på en regional tävling eller får jag ex. starta a-klass om jag uppnått den kvalpoängen på en vanlig öppen klubbtävling?

Tacksam för hjälp:)

Jag som varit borta från tävlingsvärlden några år har inte hängt med helt i de nya reglerna. Så jag undrar nu;

Måste man kvala upp sig från de lätta klasserna för att få rida öppen eller är det bara att starta på en vanlig öppen klubbtävling?

Nej, det går bra att rida öppenklass direkt om du vill.

Måste jag ha kvalat för att få delta på en regional tävling? På vilket sätt? Måste jag starta c-klass första gången jag deltar på en regional tävling eller får jag ex. starta a-klass om jag uppnått den kvalpoängen på en vanlig öppen klubbtävling?

Nej, inget kval krävs för att ställa upp på en regional tävling, utan du ställer då upp i c-klass. Har du uppnått a-klasspoäng på en vanlig klubbtävling så går det bra att anmäla sig till a-klass på den regionala tävlingen.

Tacksam för hjälp:)

tiotiotiotio

Jag kan tillägga att det går att kvala upp sig från lätt klass. Erhåller du 5,5 eller mer tre gånger så är du automatiskt uppklassad. (Poängen 5,0 gäller i lätt F2).

Ett tips är att läsa Fipo, det mesta står faktiskt där ;)

KL
Är det tillåtet att tävla med färgade boots eller är det vita som gäller?

Det är helt ok med färgade boots! :) (Dock är ju vita snyggast:angel:)

Liknande trådar

Hoppning Hej, tänkte fråga om lite hjälp och råd. Jag har en häst och vi har haft det lite upp och ner, har har haft henne i lite mer än 2 år...
Svar
8
· Visningar
2 078
Senast: zarmino
·
Hästvård Hej! Mitt vuxna islandshäst sto på 12 år har för några månader sedan påvisat ”svaga” bakknän och ”problem” med patellan. Vi har...
Svar
9
· Visningar
680
Senast: tara
·
Tjatter I denna evighetslånga vinter så måste det vara fler än jag som längtar efter våren. Och vad passar då bättre än en omgång med Secret...
23 24 25
Svar
482
· Visningar
18 020
Senast: Barbabelle
·
Tjatter Eftersom allmänna påtryckningar gjort sig hörda, efterlysningstråd startats och anmälningar har börjat ramla in redan innan tråden...
89 90 91
Svar
1 817
· Visningar
77 234
Senast: Jeps
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar