aiquen
Trådstartare
Jag har smått uppgivet insett att min gamla trotjänare på fyra hjul är på väg att ge upp. Den är av årsmodell 2010 och har gått som en klocka (med byte av enstaka slitagedelar) i snart 27 000 mil, varav drygt 15 000 i min ägo. Nu är det dock dags för ett par reparationer samt ett snordyrt kamremsbyte och det är nog mer pengar än vad jag är beredd att lägga, så jag har så smått börjat se mig om efter något annat.
Jag har hittat en bil som jag ska åka och kolla på. Det är samma märke och modell som min nuvarande men årsmodell 2014 så något nyare och med ett par extra finesser, men i övrigt inte en massa tekniskt lullull.
Den har bara haft någon enstaka ägare tidigare, är servad och besiktigad utan anmärkning (så åtminstone på pappret verkar det OK så långt) och har gått knappt 7000 mil. Just det sistnämnda skapar dock lite funderingar hos mig. Är det bra eller dåligt att en ändå såpass gammal bil har gått så få mil? Det är en diesel. Jag vet ju nu inte alls hur den är använd och hur körsträckorna sett ut, men dieselbilar mår väl i alla fall allmänt inte särskilt väl av att mest köras korta sträckor.
Är det något annat man bör ha i extra åtanke vid köp av en åtta är gammal bil? Rost? Vad ska man då titta extra på?
Det handlar ju om att jag tycker att priset är överkomligt (faktiskt ungefär samma som jag gav för min nuvarande för nio år sedan!) och vad jag typ är beredd att lägga på en bil nu, men känner mig osäker över om det hade varit bättre att försöka hitta en något år nyare bil till ungefär samma pris, men då givetvis med ett antal tusen mil ytterligare på mätarställningen. (Alternativt lägga ett antal tusen extra, vilket jag dock helst undviker.)
En vän köpte nyss en mycket välskött Golf kombi årsmodell 2016 och med det årets all teknisk utrustning man önskar, för 20 000 mer, men 17 000 mil på mätarställningen. Är det egentligen en sådan bil jag borde leta efter istället?
Jag har hittat en bil som jag ska åka och kolla på. Det är samma märke och modell som min nuvarande men årsmodell 2014 så något nyare och med ett par extra finesser, men i övrigt inte en massa tekniskt lullull.
Den har bara haft någon enstaka ägare tidigare, är servad och besiktigad utan anmärkning (så åtminstone på pappret verkar det OK så långt) och har gått knappt 7000 mil. Just det sistnämnda skapar dock lite funderingar hos mig. Är det bra eller dåligt att en ändå såpass gammal bil har gått så få mil? Det är en diesel. Jag vet ju nu inte alls hur den är använd och hur körsträckorna sett ut, men dieselbilar mår väl i alla fall allmänt inte särskilt väl av att mest köras korta sträckor.
Är det något annat man bör ha i extra åtanke vid köp av en åtta är gammal bil? Rost? Vad ska man då titta extra på?
Det handlar ju om att jag tycker att priset är överkomligt (faktiskt ungefär samma som jag gav för min nuvarande för nio år sedan!) och vad jag typ är beredd att lägga på en bil nu, men känner mig osäker över om det hade varit bättre att försöka hitta en något år nyare bil till ungefär samma pris, men då givetvis med ett antal tusen mil ytterligare på mätarställningen. (Alternativt lägga ett antal tusen extra, vilket jag dock helst undviker.)
En vän köpte nyss en mycket välskött Golf kombi årsmodell 2016 och med det årets all teknisk utrustning man önskar, för 20 000 mer, men 17 000 mil på mätarställningen. Är det egentligen en sådan bil jag borde leta efter istället?