Att tänka på vid försäljning

Ela

Trådstartare
Ska sälja min 5 åring, vad ska jag tänka på???
Tips??
Var finns bra kontrakt??

:bump::bump:

Sv: Att tänka på vid försäljning

Kontrakt köper du i välsorterade hästaffärer, kostar runt 50-lappen för två exemplar.

Nu vet jag ju inte vad det är häst du ska sälja, men om vi utgår ifån att det är ett hbl, och att du vill att den ska komma till ett hem där den får rätt utbildning os.v tycker jag det är viktigt att du som säljare kollar lite med de som provrider vad de har för tränare och om de har egna resultat och gärna andra referenser.

Sen finns det som b_a_l skrev innan, bar kontrakt för försäljning i alla välsorterade ridsportsbutiker

Hur gör man med vet besiktningen?? Vem betalar??

När du satt ut annonsen och folk ringer fråga vad de har tänkt sej för häst osv. Många gånger berättar man mycket om sin egen häst men missar att fråga ut de som ringer. Kanske sparar dej några provridningar. Givetvis vill man ha dit folk som provrider men inte de som uppenbarligen behöver / är ute efter något annat. Många har ju dessvärre högre tankar om sin ridning ......

Hur gör man med vet besiktningen?? Vem betalar??

Ni kan ju besikta först och om den intresserade vill köpa får denne betala men om de inte vill får du göra det- du har ju vet besiktningen i vilket fall. När någon ringer dig tycker jag att du ska först fråga dem vad de vill ha för häst, vad de vill göra med den och sedan bestämma om din häst passar in på den beskrivningen.
När det gäller kontrakt kan du beställa från www.hastlitteratur.se

Säljaren brukar betala, eller bestämmer man att går den igenom betalar köparen om inte säljaren. Vill köparen ha bilder anser jag att den får stå för det själv. I vilket fall som bestäm och gör det klart för ev köpare vad som gäller. Vad du än gör så håll inte hästen till någon...... Det är köparens marknad så den som snabbast hostar upp pengar och som du anser är en vettig köpare får köpa så vidare de inte lägger 10% i handpenning. Lycka till!!

P.S Om den som provrider uppenbarligen inte klarar hantera din häst eller behandlar den på ett sätt som du tycker är fel, avbryt ridningen!!

Liknande trådar

Hästmänniskan Alltså blev lite paff av vad en säljare svarade så måste kolla om jag är koko eller om det ändå är ok. Är intresserad av en häst. Vi...
2 3 4
Svar
75
· Visningar
6 139
Senast: Tualma
·
Ekonomi & Juridik Ska besikta en häst. 5 år ingen skadehistorik. Den var röntgad som 3 årings UA. Export. Fått plåtar och godkända av egen vet. Säljes av...
Svar
15
· Visningar
1 330
Hästmänniskan Gör man alltid det? Är vissa försäkringsbolag hårdare på att det ska göras innan försäljning än andra?
Svar
12
· Visningar
1 096
Senast: Marita73
·
Hästmänniskan Hej! Jag skaffade min älskade häst för snart 2 år sen och är i stallet varje dag och älskar det. Tyvärr är det konstant någonting i...
Svar
14
· Visningar
1 334

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama
Tillbaka