Att tänka på vid agilityträning

Aningsfull

Trådstartare
Tränade agility för första gången med min dvärgpinscher igår och det gick helt kanon! Hon älskade det, minst sagt. Hon sprang genom tunneln, över balanshindret, över "gungbrädan", slalom, A-hindret - allt utan att tveka en sekund. Sen att hon flippade ut lite och tog alla hinder i sin egen ordning tyckte jag inte gjorde så mycket första gången, tyckte det var bättre att låta henne ha roligt. Balandshindret blev en favorit, det ville hon springa över hela tiden. :D
Men hur gör jag nu när jag vill gå vidare med träningen? Det finns ingen möjlighet att gå kurs här än på 6 månader. :crazy:
Om hon fortsätter tycka att det är såhär roligt får man se om man kanske får se mig och min lilla hund ute på tävlingsbanorna nån gång. :angel:

Sv: Att tänka på vid agilityträning

Då kanske vi träffas på några tävlingar i framtiden.
Har nämligen också planer på att testa agility med min dvärgpinscherhane.
Dock är det inte aktuellt än på ett tag då han än så länge är en liten skit.

Man ska väl inte börja med sånt förens dom är minst ett år gamla??
Det har jag fårr höra iaf.

Hon är snart 17 månader så då tror jag inte att hon tar någon större skada av att hoppa lite nån gång. Hoppa över hinder vet jag att hon kan så jag tänkte mer på hur man ska lära in alla dessa balanshinder och tunnlar rätt. Vilka regler som gäller och så. Tex; vad är det som gäller på bordet? Hon fick hoppa upp på bordet och stå där ett tag (vilket inte hon tyckte var så konstigt, hon är ju utställningstränad) men hur länge ska de stå på bordet? Måste de stå/sitta blixt stilla eller är huvudsaken att de inte hoppar ner?

Sorry, jag läste igen och missuppfattade det där du hade skrivit om 6 mån!
Om hon är 17 mån så är det ingen fara.

De ska ligga ned på bordet. I 20 sekunder tror jag det var. Men nu är det massa år sen jag tränade agility iofs... Så det kan ju ha ändrats!! Lycka till med träningen!! :)

det spelar väl ingen roll om de ligger sitter lr står huvudsaken är att de blir kvar på bordet, tror jag. är inte säker.

Viktigt i början är att se till att du lär in att hunden inte får hoppa ner från t.ex. balanshindret utan att den nuddar kontaktyta med åtminsone en tass, bäst är förstås att lära in att hela hunden ska va på kontakttfältet innan hon går av för att inte riskera att hon sen börjar hoppa ner.
Bordet ska hunden vara på i fem sekunder innan den får hoppa ner.
I slalom ska hunden börja med slalompinnen på sin högra sida.
Annars är det nog inte så mycket att tänka på.
Sök på "agility regler" på någon söksajt så får du upp hela regelboken från kennelklubben som är bra att kika i!
Lycka till! :banana:

Bordet är det inte så någa med än, det ingår inte i klass 1 banorna ialla fall, ev i klass 2...
Det som är viktigast att träna in är markeringsfälten! Det är ofta där det blir fel poäng på tävlingarna, lär in att stanna på vägen ner från balansbomen, Ahindret och gungan, gärna ligga ner en stund och ta det lugnt, farten är inga problem att träna i sedan.

En bra bok att läsa som nybörjare och även senare är Agility Klass 1 av Anita Axelsson, där står det mycket hur man ska börjar träna in hinder och banor osv. Jag vet inte om den finns att få tag i på bokhandeln men här går den ialla fall att beställa http://www.anitaaxelsson.se/ Och även läsa mera.

Angående bordet så kan ni sluta träna det överhuvudtaget för det är så gott som borttaget. Det FÅR vara med men sen regeländringen kom till år 2001 har jag inte vart på en enda tävling där det har varit med. Skulle det vara med räcker det att hunden hoppar upp och befinner sig på bordet i 5 sekunder, sittandes, ståendes eller liggandes, det är upp till dig.
När man ska börja träna är otroligt olika. Vet man vad man gör och använder lite sunt förnuft kan man göra som vi gjort med vår 12 veckors staff, börja redan nu! Självklart får han bara springa tunnlar, gå mellan hinderstöden (UTAN pinnar!!) och träna grundläggande kommandon. Men det viktigaste när man börjar är att hunden ska ha roligt! :bump:
Kontaktfälten är också viktiga, om man nu låter hunden gå över balanshindren, det är lättast att lära den från början att den måste gå hela vägen ner. Vår lille kille får bara vara längst ner på kontaktfälten än så länge, han har inte gått över något av balanshindren, men det är helt upp till var och en hur man vill träna. Samma med slalomen, bestäm vilken teknik du vill använda och håll dig till den. Och stressa inte, helt klart jätteviktigt. Låt hunden ta sig den tid den behöver och tävla inte innan den faktiskt är färdig för det. Då får ni båda roligast, och det är ju verkligen en av de viktigaste ingredienserna i agility, att det är roligt! :banana: För det är det verkligen!!
Lycka till allesammans!!! Så ses vi kanske på tävlingar i framtiden... ;)

Liknande trådar

Hundträning Hej! Jag skulle behöva lite tips. Jag och min hund har kört agility i ett år. Hon har varit super duktig och tyckt det varit väldigt...
Svar
7
· Visningar
998
Senast: Nova123
·
Övr. Hund Jag har en labbe tik som är ett år. Som valp var hon ganska tuff men när det kom till människor så tyckte hon det var läskigt. Inte så...
Svar
6
· Visningar
1 346
Senast: Trassel12
·
  • Låst
Övr. Hund Jag har problem med min hund. Att flytta hit var det bästa beslutet för mig, men från att vara relativt okomplicerad, om en husky kan...
20 21 22
Svar
425
· Visningar
34 309
Senast: Snurrfian
·
Övr. Hund Personligen tycker jag att det allmänna debatt-klimatet börjar bli riktigt ruggigt, det har varit det ett tag också. Nu pratar jag...
2 3
Svar
49
· Visningar
7 273
Senast: IngelaH
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar