Att ta upp ridningen igen.

S

Sofia E

Först av allt vill jag säga att jag inte är säker på om det här är rätt forum, och om inte är det ber jag om ursäkt.

Men det jag egentligen skulle skriva var att jag har bestämt mig för att ta upp ridningen igen. Jag har haft ett uppehåll på 1-1,5 år efter 8 års ridning, och nu känner jag att jag verkligen saknar hästarna. Slutade förut mycket på grund av att det blev så otroligt stressigt, slutade skolan klockan 4 och hade ridning klockan 5, kom hem runt 7. Det resulterade i 7 timmar utan mat samt en timmes ridning, ingen bra kombination. Nu känner jag dock att det är dags igen!

Hur som helst, jag känner mig lite nervös. Jag undrar hur mycket jag tappat på den här tiden, någon annan som hoppat av och sedan börjat igen? Hur lång tid tog det för er att komma in i ridningen igen? Var i stallet och hälsade på för någon månad sedan, och oj vad hästarna kändes stora... Jag känner mig som en alien, har glömt massor av hästuttryck och undrar hur det kommer gå med ridningen... Någon som kan lugna mig?

Sv: Att ta upp ridningen igen.

Det är lite "som att cykla", du kommer snart in i det igen! Lycka till!

Först vill jag välkomna dej tillbaks till ridningen. :bow:
Själv har jag gjort uppehåll oxå i ridningen. Visst kändes det pirrigt när jag skulle börja igen men en härlig känsla när man väl satt där.
Det är som med cyklingen, har man en gång lärt sej så sitter det i.
Sen gäller det bara att finputtsa det.

Lycka till, du fixar det!!

Jag hade inte suttit på en häst på fem år. det tio min innan det kändes som vanligt.

Först av allt vill jag säga att jag inte är säker på om det här är rätt forum, och om inte är det ber jag om ursäkt.

Men det jag egentligen skulle skriva var att jag har bestämt mig för att ta upp ridningen igen. Jag har haft ett uppehåll på 1-1,5 år efter 8 års ridning, och nu känner jag att jag verkligen saknar hästarna. Slutade förut mycket på grund av att det blev så otroligt stressigt, slutade skolan klockan 4 och hade ridning klockan 5, kom hem runt 7. Det resulterade i 7 timmar utan mat samt en timmes ridning, ingen bra kombination. Nu känner jag dock att det är dags igen!

Hur som helst, jag känner mig lite nervös. Jag undrar hur mycket jag tappat på den här tiden, någon annan som hoppat av och sedan börjat igen? Hur lång tid tog det för er att komma in i ridningen igen? Var i stallet och hälsade på för någon månad sedan, och oj vad hästarna kändes stora... Jag känner mig som en alien, har glömt massor av hästuttryck och undrar hur det kommer gå med ridningen... Någon som kan lugna mig?
Det är mest bara att tro på dig själv och om du är osäker borde du nog fråga din ridlärare.

Du kommer att fixa det! tro mig!

Tack alla! :bow: Och tack du som inte hade ridit på fem år och sedan började, det känns mycket bättre nu!

För mig har det inte varit lika lyckat. Har ridit i 8-9 år och haft ett uppehåll på 2,5år nu. Har försökt komma igång med ridningen igen men det har inte gått särskilt bra av olika anledningar. Jag var inte speciellt duktig när jag slutade ens och jag är bra mycket sämre nu. Men jag älskade att "lära mig igen"och det var underbart att få sitta på hästryggen igen och trava fram på snötäkta vägar :love:

Just nu vet jag inte hur det blir. Ska försöka börja plugga för att sedan ha råd att ha egen häst. Jag längtar. Under tiden kanske jag har råd med någon ridlektion någon gång ibland ;)

Sen är det väl bra att inte hoppa upp på den svåraste toka man kan hitta utan ta nån gammal trygg sak. Sen är det klart att man tappat lite men "grunden" sitter ju där.

Jag tror inte du har tappat ett dugg, möjligen lite kondition och muskler. Hade själv ett uppehåll på 20 år och blev mycket överraskad då jag efter bara några gånger kände att det faktiskt funkade. Mycket äldre och mycket fegare men lika lyckorusig som förr.

Det är väl lite det jag är orolig för, hur mycket jag har tappat. Har jag tappat för mycket kanske det inte ens känns roligt!

Jag slutade rida när jag var ca 16 år,hade egen häst, jag började rida igen när jag var 45. Det var lite ovant i början,har helt klart blivit försiktigare.
Ångrar att jag inte började rida tidigare,det är så roligt:)

Om du kan starta upp efter 29 år borde jag ju klara ett uppehåll på drygt 1 år. Vi får hoppas det! :)

Liknande trådar

Hästmänniskan hejhej, ursäkta för mycket text 🥲Jag har precis tagit studenten och ska flytta ganska långt bort i början på nästa år. Ponnyn som jag...
Svar
8
· Visningar
623
Skola & Jobb Hur kan man förklara en lucka i CV:et utan att behöva gå in på orsaken bakom? Vilka typer av tjänster är aktuella att söka när man...
Svar
15
· Visningar
925
Senast: Squie
·
Hästmänniskan Har legat vaken i minst 1,5 timme i sängen. Min son på 7 månader har vaknat till några gånger och sökt närhet. Ammar fortfarande lite...
Svar
8
· Visningar
2 350
Skola & Jobb Någon som är mer insatt än vad jag är nu för tiden? Om det är ok för PA att jobba dygn, och om det får fortsätta vara ok? Jag har i...
2
Svar
28
· Visningar
2 637

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Hemlösa hundar ökar
  • Senast tagna bilden XV
  • Muddypaws 24/25

Hästrelaterat