Att ta hoppynglingar till dressyr..kan det gå bra?

Fenestra

Trådstartare
Jag har under flera år haft problem med min rygg pga skada..väntar nu på MR.. Klurar för fullt på olika inriktningar och troligen blir det dressyr om jag kan rida fullt ut sen.

Men jag hann skaffa två hoppstammade småkillar innan jag drog upp skadan igen..
Jag har ju en hoppyngling hemma och en på väg hem. De har ingen jätte stor och flashig gång ngn av dem. Dock den äldste pojken e: For Feeling -xx ( mkt lik sin far) har god takt och balans samt mkt bra bakben. Den andre gossen är e: Feliciano.-steinbeck. fick 877 på sin gång på fölmönstringen (klass I unge) Ingen av dem har otroligt långa spiror eller är byggda i uppförsbacke..

Vet ju givetvis att det går att rida dressyr på dem men om man vill "satsa"? ( Nu har jag lååångt kvar till ngr svåra klasser, om jag nu ens kan ta mig så långt ) Men jag vill ju givetvis att det går så bra som möjligt.. Jag tycker dock att det är bra att ingen av dem har extremt stora rörelser just pga min rygg och FF har supertemperament , Fillen känner jag inte ännu men jag har goda förhoppningar om att även han ska vara en guldklimp..

Så vad tycker ni?
Är det helt galet och det är bättre att jag hittar hoppryttare åt dem istället eller kan det faktiskt gå att nå framgång med två hoppare?
Jätte tacksam för tankar och goda idéer:)

Sv: Att ta hoppynglingar till dressyr..kan det gå bra?

:) Ja jag hoppas det! Men det blir ju ett helt annat tänk! Fokus har ju tidigare legat på hur bäst förbereda och utbilda hoppning..

Jag vill ju också gärna kunna rida högre än lb med goda resultat..fast jag vet ju att mkt ligger på föraren:angel:

KLart det går. Rid och utbilda och träna så långt det går. Upptäcker du att de inte kommer längre så får du fundera då. Men om de har något så när gångarter (menar inte stor och flashiga utan bra bakben och rytm) så kan jag nästan lova att de kan gå MSV i alla fall. Sen börjar det bli lite mer krav på gångarterna just för att rörelserna kräver gång. Men minst MSV bör en normal häst med rätt utbildning kunna gå. Lycka till, du kommer garanterat bli biten av dressyrflugan :)

Klart du ska satsa på dressyren! Gångarterna, ffa traven, kan man ju alltid förbättra, men det gäller att du hittar en bra tränare som kan hjälpa dig på vägen. Lycka till!

Tränare har jag redan hittat:bump:
Men ene killen är bara 2 och den andre är 1 så det är ett tag kvar..
Dock totalt livsfarligt att sitta här ute och läsa.. man blir ju så ruskigt rid/träningssugen. Tävlat i dressyr har jag inte gjort sen jag var en liten skvätt så det ligger på framtiden.. Endast programridit som vuxen..

Klart det funkar!

Jag är i grunden hoppryttare & min unghäst har hoppstam. Vi har ändå vågat oss ut på dressyrbanorna i år & fått över 60% i de LB3 vi startat. Hoppas kunna debutera LA senare i höst.
I en tävling i somras blev både vi & en annan hopptjej med hopphäst placerade i samma dressyrklass, så det finns flera exempel på att det funkar.

Lycka till! :laugh:

Tack för era uppmuntrande ord!:)

Grattis till dig och era framgångar! Har du ngr bilder på er så lägg gärna in dem så jag får se:)
Just det...vad är det för stam på din häst?

Liknande trådar

Avel Har funderat på att köpa ett sto till i avel tills nästa år, och ev. så kommer jag få låna kompisens sto nästa säsong. Stoet är E...
Svar
3
· Visningar
1 295
Senast: Cutie
·
P
Träning Hej. Som de flesta vet här på buke så har jag en 03 e: Artist - Levantos ll . Köpte henne helt grön hösten 05. jag red in henne och...
2
Svar
36
· Visningar
2 833
Senast: Panikie
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar