Att ta bort en gammal häst

noble art

Trådstartare
Hej, nu är det dax....
Min vännina vill ha min hjälp att ta bort sin gamla ponny på 34 år. Han är för gammal för att åka transport så det får bli på gården. Jag har bara erfarenhet av bult, men hur fungerar det med spruta? Tänk om vet ger spruta ena dagen och hästen inte blir hämtad förrän nästa? Eller kan de som bultar oxå ge spruta? Kan man göra det i boxen? Tror inte det för då är det väl svårt att få ut honom?
Hon vill ha stoftet i urna, vart vänder man sig då?
Hur har ni andra gjort?
En sista fråga, han är mager, och verkar ha svårt att ta till sig näringen- men han äter utan problem (nu vet jag inte vad han får för foder, kanske fodervärden inte gjort allt för att hitta rätt? ska kolla det) han ser inte ut att lida, pigga ögon, haltar inte (vad mer ska man kolla?) frågan är, kan man ha kvar honom över sommaren så han får en sista härlig sommar??

vi ska naturligtvis be vet kolla honom för att få rätt svar på hur han mår och hur länge det är humant att låta honom leva.

Sv: Att ta bort en gammal häst

Eftersom ni kan planera lite innan så borde det gå att tajma in bil och veterinär till samma dag iaf. Om man vill kremera hästen så blir det (vad jag hört) typ ett oljefat med aska, inte en urna. Ganska mycket mao, och kanske inte helt lätt att begrava eller liknande.

oj, ja det har vi nog inte tänkt på att det blir SÅÅ mkt aska.
Hittade några gamla trådar jag läst i och undrar följande:
att ge spruta anses som mest humant för hästen, men jag tycker det verkar hemska sekunder då hästen kämpar för att inte falla?
Fast det låter å andra sidan lika hemskt med bulten att man måste tömma på blod för att det är först då kroppen dör??

Vill tillägga att alla mina frågor gäller ägaren (en mkt nära vän), fodervärden (som jag inte känner) och framför allt hästen, inte att vi ska välja alternativ pga pengar.

Men som du säger, vi bokar ju i god tid så då borde vi kunna få tider som tajmar.

Spruta är inte mest humant, det kan även gå fel.
Jag skulle bulta. Hästen dör i princip innan den faller. Visst, det är inte så kul att de kan sprattla, men om man tänker på hästen och inte ägaren så är bult bäst (enligt mig).

Ang. sista sommar... Hur tar hästen en sommar? Gamla hästar tycker ju ofta att det är lite jobbigt. Kanske ska låta den gå ute i början och ta bort innan insekter och hemska värmen kommer? Då har den iaf fått äta gräs och mysa lite?

Hemskt att ta beslutet men starkt av din vän att tänka steget före innan hästen blir dålig :bow:

Eftersom hästen blir hjärndöd med bult, så anser jag det vara det mest humana. Går jättefort. Avblodningen är för att stoppa hjärtat från att slå.
Har tagit bort med bult. Killen från nödslakt var hur trevlig som helst. Hästen var trygg. Poff, borta. Och han tog ju med sig kroppen så man slapp tänka på det sen.
När det är dags för nästa häst så blir det nödslakt igen, hur smidigt som helst. I sorg ska man inte behöva krångla och böka och hoppas att allt ska klaffa. Jag har faktiskt bara bra minnen från den slakten.

Då behöver man bara hitta en plats där det ska ske, där det sen är lätt att få in hästen i bilen ifrån.

Jag tror det finns ett ställe i uppsala som kremerar hästar, googla och se vad du hittar.

Det där med en sista sommar tycker jag ni ska glömma, ta bort hästen nu innan det är för sent. En "sista sommar" struntar hästen fullständigt i, det är en grej människan vill göra - mest för sin egen skull. Jag har sett flera "sista somrar" som inte blev sådär fantastiskt bra, och är numera allergisk mot tankesättet.

Du verkar vara en snäll människa som hjälper din väninna med detta :bow: Hoppas allt går fort och bra.

jag hade oxå valt att bulta,har tagit bort en häst på det visset,killen som gjorde det var mycket trevlig och stötande,han pratade med hästen och klappade på han lite,pang sen var han borta,fick välja om jag ville stanna kvar vid avblodningen och när han vinchade upp honom på transporten,jag valde att inte vara med

Att man använder en så kallad slaktmask eller bultpistol som man sätter mot hästens huvud och trycker av. Enklast kan det beskrivas som ett enkelt skjutvapen som sätts direkt mot djuret så skottet går direkt in i hjärnan.

Ja, det har du nog rätt i att vi TROR att han skulle gilla en sista sommar.

Och tack alla för bra svar, själv föredrar jag oxå bult, har inga problem med det, heller inga problem att vara med, men min vänninna är inte så inne i hästsvängen längre, har inte haft honom själv på många år, men har såklart mkt känslor kvar då de hade många fina tävlings år ihop förr.

Ska höra med henne om han är sprut rädd eller huvudskygg (han är ju trotts allt fullblod/welsh, o de kan ju vara lite egna....)

När man pratar om att hästen inte förstår vad som händer så undrar jag ändå om inte han blir orolig om ägaren är orolig, ledsen m.m?

Jag funderar på om ant han blir sprutad, då kan han somna in med huvudet i hennes knä, men om vi väljer bult så bör hon nog säga hejdå och sedan gå undan o slippa titta?? Hon är känslig och orolig för detta o jag har lovat hålla honom.

Har varit med 2 gånger att ta bort med spruta och de har varit den värsta och den bästa avlivningen jag varit med om.

Den första gången så fick hästen tokspel och blev galen innan han ramla ihop. Det var hemska minuter och var min första avlivning så det gjorde ju inte saken bättre. Sa där efter aldrig mer spruta utan bult.

Sen var jag med en häst för några år sedan och det var en fin avlivning (om man någonsin kan kalla de det). Hästen stod och mumsa i sin hink och brydde inte sig en om att den fick en spruta och bara ramla ihop med mat i munnen.

Somna med hästen huvud i famnen kan bli svårt för de går fort från stående till liggande.

Jag kanske är kall men kan inte ägaren hålla sig lugn så ska den inte vara med under avlivningen. Även om man tycker det är fruktansvärt så varför stressa upp hästen och riskera att det det händer något. Anser att hästen går före en själv när de är dags

Som jag skrivit i en tidigare tråd så har jag tagit bort tre av mina med spruta o en med bult, bult var jag inte med vilket jag ångrar men han var rätt lugn om än lite skärrad av resan till slakteriet. Han visste såklart vad som skulle hända men han hade ont.

Ena av dom med spruta fick jag inte vara med, det var på strömsholm akut, men dom andra två var jag med på. Första gick som en dans, han var en mkt orolig häst men vet. som avlivade är kanon, har stort förtroende för henne då hon behandlat honom ofta o även mina vänners hästar, han fick lugnande i stallet o sen gick vi ut på gräsmattan o han fick sin spruta o föll ihop lugnt o stilla om man kan säga så när en häst på 700kg faller. Hans hjärta däremot kämpade emot men det var inte bara lite läskigt för han var redan hjärndöd.Men det gick bra.

Min andra var lite mer traumatiskt för han föll inte. Vet. fick ge honom två sprutor innan han lade sig o då gick han en bit på knäna också. DET var riktigt läskigt även om det var ren reflex o han var hjärndöd så.. så egenligen vet jag inte om bult kanske är lite bättre.
Men jag skulle inte vara med när dom avblodar. Det är bättre o ha bilden av en lugn o vacker häst framför sig än att ha avblodningen i minnet.

Har aldrig varit med när dom lyft till conteinern utan jag har då sagt farväl o gått in. Betalar man först är det inga problem att göra det.
Dom som hämtade min första rekommenderade att jag gick in för det kan knaka lite i ben osv när dom lyfter, iaf en stor tung häst.

Tyckte förut att spruta var det enda alternativet men efter min sista så tror jag att det är bättre med bult. För det var frusktansvärt att se honom kämpa så..

Jag tycker inte du är kall, för jag tycker samma sak. När jag tog bort min egen var det första gången så jag vågade bara se från långt håll. Hästen efter det var oxå en gammal ponny och jag var med då ägaren inte klarade det- kommer att göra samma sak denna gång, ta hand om både henne o hästen. Jag ska föreslå att hon tar farväl och sedan går!

Jag funderar på om ant han blir sprutad, då kan han somna in med huvudet i hennes knä, men om vi väljer bult så bör hon nog säga hejdå och sedan gå undan o slippa titta?? Hon är känslig och orolig för detta o jag har lovat hålla honom.

Man kan tyvärr inte låta hästen somna in med huvudet i någons knä, risken är alltför stor att personen hamnar under. Man ska hålla samma avstånd med spruta som med bult eftersom när hästen faller så faller den hårt. Den lägger sig inte ner i många fall utan verkligen faller.

Det är hårt och svårt beslut din vän har framför sig och jag hoppas att allt går bra.

Min ponny avlivades i januari. Han togs bort med spruta hemma utanför stallet. Jag var inte med, för det blev akut så jag hann inte åka dit (han stod hemma hos mina föräldrar).
Det hade iallafall gått väldigt lungt till. Och han ligger nu begravd utanför mina föräldrars trädgård.

Jag fick ta bort mitt sto i December, men bult... Jag var inte med när hon bultades men kikade på henne snabbt innan avblodningen. Han som kom ut var så himla lugn och go med henne, hon hade mathink hela tiden med favoritmaten och allt gick väldigt lugnt och bra till...Min sambo var med och höll i henne.

Tyckte det var skönt att se henne en sista gång och se att hon var borta, såg ut som att hon låg och vilade, som hon brukade göra i sommarhagen med benen utsträckta jämte sej.

Ingen av oss var med vid avblodningen, det och lastningen skötte han helt själv... Sen betalade vi och han åkte.

Hon kunde stå utanför hagen med sina kompisar som stöd och trygghet. Lill-ponnyn kom ner och stod så nära henne han kunde, det var ju hans stora kärlek, det var när han kom ner som hon slappnade av och dom kunde bulta. Dom andra reagerade inget direkt på "skottet" men gnäggade efter henne när bilen åkte.
Valacken som var hennes bästa vän gnäggade hela eftermiddagen. Jag lät allihopa lukta där hon var avblodad och efter det var det som att dom förstod, sen gnäggade dom inte efter henne mer.

Så det dagen det blir dags för nästa kommer jag absolut att anlita samma igen...

Mvh Domino_s

Liknande trådar

Kropp & Själ Vart ska man vända sig egentligen? Jag ville ta bort ett födelsemärke som 20-åring, men det var hur svårt som helst att få hjälp minns...
2 3
Svar
41
· Visningar
2 197
Senast: cassiopeja
·
Hästvård Min häst är född 2005 och är alltså 19 år. Jag har haft henne i 9 år. Hon kommer från Irland med okänd historia och har haft en del...
Svar
1
· Visningar
997
Senast: Sirap
·
Juridik & Ekonomi Jag sitter i en väldigt tråkig och frustrerande sits. För fyra månader sedan gick vår TV sönder, precis en sådan där dag när vi var...
2
Svar
24
· Visningar
1 934
Senast: Derivata
·
Hästmänniskan Jag har ett riktigt dilemma som jag mår riktigt, riktigt dåligt av. Jag har 2 ston och en äldre valack. Valacken är 20 år, har en åkomma...
2
Svar
24
· Visningar
2 889
Senast: mars
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Barmarksdrag/canicross
  • Retrievertråden