Att ställa hästen

K

karin80

Hej. Jag är helt ny på det här med hästar, kan verkligen ingenting (därför kanske frågan är under fel prefix?) men läser allt jag hittar och i höst ska jag äntligen börja på ridskola! Tog närmare 30 år att ta tag i det hela, men nu ska "tanten" lära sig rida!

Nu till min fråga; det här med att ställa hästen, varför och hur funkar det? Som jag förstått det så böjer hästen lite på nacken närmast huvudet, men hur får man det att fortsätta gå rakt fram och inte svänga?

Antar det här är väldigt basic för er veteraner, men man måste ju börja någonstans :)

Tack för svar. Ja, bilder vore kanske inte dumt heller på ställda hästar ("ställda hästar, säger man så??).

Sv: Att ställa hästen

Hej, tänkte bara säga välkommen och god natt.
Vad kul att du börjat rida, jag hoppas du har många härliga hästår framför dig. :)
Din fråga får någon, som är bättre än jag på att förklara, svara på. :o

Kram, Maya

Vad roligt att läsa att man inte är helt ensam med att börja rida på "äldre" dagar :D

Ska också börja nu till hösten och ser fram emot detta :)

Hej. Jag är helt ny på det här med hästar, kan verkligen ingenting (därför kanske frågan är under fel prefix?) men läser allt jag hittar och i höst ska jag äntligen börja på ridskola! Tog närmare 30 år att ta tag i det hela, men nu ska "tanten" lära sig rida!

Nu till min fråga; det här med att ställa hästen, varför och hur funkar det? Som jag förstått det så böjer hästen lite på nacken närmast huvudet, men hur får man det att fortsätta gå rakt fram och inte svänga?

Antar det här är väldigt basic för er veteraner, men man måste ju börja någonstans :)

Tack för svar. Ja, bilder vore kanske inte dumt heller på ställda hästar ("ställda hästar, säger man så??).

Välkommen till en värld som kommer att äta upp all din fritid och hela din plånbok :D

För när man väl blivit biten av det här så lägger man plötsligt allt på det... och snart kommer du att stå där med en (minst) egen häst och gyttja upp till armhålorna med stolp och slägga i ena handen, en nyfiken häst nosandes i nacken och den andra handen under hästens man när du försöker klia den samtidigt som du funderar på hur du ska få ned stolpen...

Det var vad som hände mig när jag började i alla fall!

Vad gäller din fråga då... ställningen ska gå igenom hela hästens kropp i de flesta fall om man jobbar på volt etc. Om man ska gå rakt fram men med hästen ställd till vänster så gäller det att samordna alla sina hjälper - dels genom att ställa hästen med tyglar men minst lika mycket genom säteshjälper och skänklar. Svårt att förklar men tänk dig att du själv mycket väl kan gå rakt fram med huvudet vridet åt ett håll. Du håller om hästen med benen och driver den framåt - du ställer hästen med vänster tygel men "ramar in" med höger så att den inte svänger bara och motverkar också svängandet med dina skänklar.

Plättlätt och jättebra förklaring eller hur :rofl:

Liknande trådar

Hästvård Min häst är född 2005 och är alltså 19 år. Jag har haft henne i 9 år. Hon kommer från Irland med okänd historia och har haft en del...
Svar
1
· Visningar
922
Senast: Sirap
·
Hästvård Hej! Skriver här desperat i hopp om att nån kanske har en aning om vad som är felet på min ponny. Hon är en 18 årig korsningsponny med...
2
Svar
34
· Visningar
3 129
Senast: Freazer
·
Anläggning En sak som jag tycker borde debatteras mer är utevistelse och hagar. Jag vet ett antal stall som fortfarande bara har typ fyra timmars...
6 7 8
Svar
141
· Visningar
10 155
Senast: Linda_A
·
Juridik & Ekonomi Anonymt nick. Väldigt långt inlägg, då jag delvis behövde skriva ner mina tankar för mig själv också ;) Jag är i 30-års ålder och lever...
2 3
Svar
49
· Visningar
5 159

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama
Tillbaka