Att stå stilla

Widerberg

Trådstartare
Är för tillfället det litet problem för min del, pållan
tar var och varannan minut ett/två steg fram.
När hon gör det säger jag Nej och backar henne
lika många steg som hon gick fram, men ändå
går hon fram 2 minuter senare! :crazy:
Jag gör likadant varje gång, och nu till min fråga,
är det rätt det jag gör? Eller finns det någon bättre
"metod"?
Hon står jättefint när hon är uppbunden så anledningen
är att jag vill träna detta.

Sv: Att stå stilla

Visa att du blir arg när hon gör så. Du behöver ju inte slåss, men ryt till ordentligt.
Det är helt rätt att hon ska tillbaks till utgångsläget. Glöm bara inte berömmet när hon gör rätt dvs står still. Det är det viktigaste.
Detta funkar på mina hästar iallafall. Står snällt utan att jag behöver binda upp dem. Några av dem testar ibland om det fortfarande är samma regler som gäller, men när jag talar om för dom att det är det så finner dom sig i det några månader till.

är det när du rider eller leder? Jag skulle nog prova säga ett bestämt NEJ! om hon gick fram när du sagt åt henne att stå still. Står hon då ska du vara nöjd men gör hon inte det kan du backa henne kanske... Jag har ibland det problemet när jag kör en shettis, dock oftast bara på tävlingsbanan tyvärr...När jag säger åt han och stanna gör han det men två sekunder senare går han. Om jag tar bara yttepyttelite i tömmen då backar han istället....då brukar jag ha han å backa så länge han orkar några gånger och sedan brukar han stå still. Fick också lära mig att man första gången ger "stopp"-kommando, och rör sig hästen då ska man bara säga NEJ!, inte stoppkommandot igen! Öva öva öva!

Jo, jag ryter till när hon går, men kanske inte tillräckligt argt?
Är verkligen jättenoga med berömmet, så fort hon står stilla
berömmer jag. Både med rösten och smekningar längs halsen
m.m.
Då är det alltså bara att fortsätta som jag gjort och hoppas att
hon lär sig så småningom?

Senast ändrad:

Inte när jag rider eller leder, det är när hon ska stå lös i gången
och jag ska rykta som hon inte vill stå stilla.

Okej, men jag tror det bara är att fortsätta som du gör nu! Träning ger färdighet. Du kanske kan öva mer än bara när du borstar. Ledövningar med en massa stopp och se till att hon står kvar utan att säga till varannan sekund. Lycka till!

Tror din metod kommer att ge resultat, fortsätt vara konsekvent bara. Glöm inte bort att berömma hästen medan den står still, inte bara när den gått och du tillrättavisat den. Om den får berömmet medan den gör rätt lär den sig fortare. Om man bara visar hästen uppmärksamhet när den gör något lär de sig att "om jag gör såhär så ser matte mej iaf" Om du står och borstar och hästen står still så gulla lite och berätta för hästen att den är duktig. Det fungerar bättre att berömma det beteende man vill ha istället för att "bestraffa" det man inte vill ha !

Hehe... har en som gör precis likadant. Kan inte ha boxdörren öppen för då knallar hon ut när tilfälle ges. Har konsekvent backat henne så som du gör och då menar jag konsekvent. Ett steg fram, ett tillbaks om än så litet. Jag har hållt på sen jag köpte henne för drygt fyra år sedan, jag jobbar fortfarande på det. Visst blir det bättre, nu räcker det att jag sträcker mig och lägger ett par fingrar mot bogleden (om jag tex står vid flanken och borstar) så stannar hon men det tar ju ett par sekunder sen är hon på väg igen.
Själv tror jag inte på alltför mycket rytande och skrikande. Ett högt röstläge ska ge en reaktion och det när det verkligen behövs. Använder man det dagligen och kanske tom flera gånger per dag så kommer det till slut att mista sin effekt. Ett bestämt nej är dock aldrig fel att få hästen att förstå. Lycka till.... från en som jobbar vidare. :)

Liknande trådar

Hästhantering Hej, jag har en unghäst som nyligen blivit inriden och det har verkligen gått jättebra, vi har haft hjälp av en underbar tjej som...
Svar
13
· Visningar
2 038
Senast: MiniLi
·
Hästhantering Jag har en unghäst som backar ur transporten så fort jag försöker stänga bommen. Vi har tränat MYCKET, minst 2 gånger i veckan under fem...
2
Svar
21
· Visningar
2 629
Övr. Hund Hej Min Corgi gick bort för ca 3år sedan och saknar en hund i mitt liv Bor på landet med barn 5,9,11 varannan vecka och några katter som...
2 3 4
Svar
62
· Visningar
2 713
Hästmänniskan Jag behöver hjälp! Det är en lång text men om någon orkar läsa och ge mig lite stöttning så skulle det uppskattas enormt! För er...
2
Svar
28
· Visningar
2 592
Senast: Lavinia
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Valp på vintern
  • Barmarksdrag/canicross