Att stå ensam inne..

TantEster

Trådstartare
.. gillar inte stallets nytillskott, min lille shettisvalack på 12 år. Trots sin knappa meter i mankhöjd lyckas han nästan klättra över boxväggen när jag tar ut min valack. Stoet bryr han sig inte om, antingen gillar han väl inte henne så mycket eller så beror det på att hon bor en box längre bort medan valacken bor granne.

Vad göra!? Nog för att andra hästar jag haft också varit ledsna över att bli lämnade i stallet alldeles själva, men den här rackaren blir alltså skogstokig och riskerar att skada sig. Det hjälper inte heller att stoet står kvar i sin box - trots att han ser henne genom gallren så klättrar han, skriker, stegrar sig, gräver osv. Jag har provat att lämna honom och stoet i hagen istället, men då skuttade han över en stenmur som är betydligt högre än vad han är själv. Eltråden uppepå stenmuren stoppade honom inte heller.

Har någon ett bra tips? Ska väl tillägga att hästen bara bott hos oss en dryg vecka, man hoppas ju på att beteendet minskar när han blir mer varm i kläderna, men jag tror ju knappast att det försvinner helt.

Pansardörr och galler runt om hela boxen, eller??

Sv: Att stå ensam inne..

Tror nästan att det är den enda lösningen.. Eller ja, den som skulle funka bäst iaf :P Har en islandshäst som är likadan, han står bara inte inne själv mer än korta stunder. Det blir panikgnägg och klättring och allt däremellan. I hagen klarar han sig bättre dock.
Prova att ställa stoet i boxen brevid? Annars är det nog inte mycket mera att göra än att öka på säkerheten i fortet och minimera riskerna för att lillen skadar sig. Tror och hoppas för din och hästens skull att det går över snart.. :)

Och jag håller nog med där.

Tänker hur det kan vara hos oss om någon "olämplig" får stå på box.
Vi har ju galler med öppningsbar front.
Den stänger vi om någon vill klättra ut.

Hade vi inte haft den möjligheten så blir det ju helt hopplöst.

Som t.ex fölungar vars mamma ska ut på gången eller nån ettåring som har konvaalecens av nån anledning.

Efter en stund brukar alla "inlåsta" lugna ner sig.

Faktum är att dom lugnar sig snabbare om man helt sonika går ut ur stallet.

När det gäller hagen så är det svårare då där blir skaderisken större då hästen försöker ta sig ut till varje pris..

Nån idé att byta plats på stoet och valacken till att börja med?

AM

Tack för era svar!
Det skulle vara intressant att se om det blev någon förbättring om man bytte plats på stoet och valacken, men stoet (som också är lite stressadav sig) kommer ofelbart att gräva upp den fina bädd jag lyckats anlägga hos valacken... Så helst inte. Nej, det blir nog till att sätta upp mer galler till helgen.Vi har skjutfronter som kanske skulle kunna monteras dit. Hopplösa lilla häst!

När jag fick hem mitt fullblod i somras var hon likadan. Blev hon själv i stallet så skrek hon och sprang runt. Slutade inte förren den andra hästen var tillbaka. Lämnades hon i hagen så sprang hon där och skrek. Dock försökte hon aldrig att ta sig ut men hon var fruktansvärt orolig!

Nu är hon helt lugn. Kan ha hanne själv vartsom hellst och hon bryr sig inte. Så för henne så var det säkerhet och tillit som fattades. Nu litar hon på mig till 100% och hon trivs inne i stallet. Så mitt tips är att tillbringa mycket tid med den nya. Visa honom att det inte är någon fara. Låt honom få börja känna sig hemma. Det löser sig nog om ett tag, även om det tar lite tid.

Man får hoppas det. Han är ju onekligen väldigt ny än och förmodligen lite stressad. Dock har jag ju svårt att ställa av min ridhäst ett par veckor - jag måste liksom träna... Och han har sällskap i stallet, av stoet.

Annars är han hur trevlig som helst. Att ta in honom själv verkar gå bra (har bara provat en gång); han gnäggar lite men det får väl räknas som normalt.

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

• Atletix
  • Sabotage?
  • Dressyrsnack 17

Omröstningar

• Tvättstugedrama
Tillbaka