att som hästägare ta ansvar för sin häst

ameo

Trådstartare
Moderator
Detta är något av en spinoff på tråden om avlivning som är aktiv nu.
Andemeningen med denna tråd är att ventilera hur vi tycker att vi ska ta vårt hästägaransvar för de hästar vi skaffar oss.

Jag kastar ur mig två lösryckta (nja...) citat, som inte nödvändigtvis är mina egna åsikter, så får NI spinna vidare! HUR långt sträcker sig vårt djurägaransvar?

- Att ta sitt djurägaransvar är att sköta hästen väl medan man har den och den dag man inte längre kan eller vill ha den kvar längre ska man hitta ett fullgott alternativ, i form av ny ägare eller kanske till och med avliva den.

- OM man köper en häst så ska man ta ansvar för den tills den dör, oavsett hur lång tid det går. Man ska inte hålla på och handla med hästar, utan har man köpt en häst så ska man ta hand om den så länge den lever.
 
Sv: att som hästägare ta ansvar för sin häst

Om man resonerar som andra citatet kan det ju inte finnas några hästuppfödare och alla måste föda upp sin egen häst. Om man inte får sälja en häst kan det ju inte heller finnas några hästar att köpa.
 
Sv: att som hästägare ta ansvar för sin häst

Mitt djurägaransvar skulle jag vilja påstå ligger mellan dessa två alternativ, har hästar idag, har sålt några hästar av olika skäl MEN har en kvar som aldrig kommer att gå ur vår ägo annat än att han kommer att få vandra vidare till andra ängar.

Jag vet inte hur andra gör, men för min del handlar det mycket om individen. De hästar som vi har sålt, ja de är individer som bedömts kunna fungera utmärkt även hos andra människor. Den hästen vi har låtit stanna i vår ägo, kräver så enormt mycket av en ny ägare att jag inte såg det som rimligt att ens tro att det skulle fungera. Och idag med sina modiga 27 år så är det ju som sagt inte längre aktuellt att ens fundera.

Han har funnits hos oss nu i 18-19 år, nu vill han inte ha en ny människa skulle det hända att vi inte längre kan ta hand om honom så får han trava vidare.
 
Sv: att som hästägare ta ansvar för sin häst

Citat ett. Det täcker liksom in alla alternativ för mig.

Och döda djur lider inte.

Jag har sålt två hästar, den andra till bästa tänkbara hem. Den första bytte tyvärr ägare minst en gång till och blev halt.
 
Sv: att som hästägare ta ansvar för sin häst

Att ta sitt djurägaransvar är att sköta hästen väl medan man har den och den dag man inte längre kan eller vill ha den kvar längre ska man hitta ett fullgott alternativ, i form av ny ägare eller kanske till och med avliva den.
Det räcker så för mig.

Synen i citat två ser jag som förmänskligande, irrelevant och tillika totalt orimligt.
 
Sv: att som hästägare ta ansvar för sin häst

Om man resonerar som andra citatet kan det ju inte finnas några hästuppfödare och alla måste föda upp sin egen häst. Om man inte får sälja en häst kan det ju inte heller finnas några hästar att köpa.

Fast hästuppfödare, dom har ett ansvar att ta fram hästar med bra psyken, ge dom en bra uppväxt så att hästarna blir trygga och lugna i sig själva. Sådana hästar klarar också av flyttar på bra sätt. Det kommer alltid vara människor som köper hästar lättvindigt för att sedan komma på att nej, var inget för dom. Men då tar inte hästen skada av nästa flytt iallafall..förhoppningsvis om ägarna varit lite åt det vettiga hållet.

Det är så många hästar som är så sköra psykiskt idag, dom har inte någon grundtrygghet vilket gör dom till "problemhästar" som får flytta mycket för att tillslut tas bort pga det. Det avlas på hästar med psyken som inte är gjorda för stress. Vet många som avlar bara för att dom har ett sto och det är gulligt med föl typ, inte någon tanke bakom det.

Precis som alla uppfödare har som anvsar. Att ge det dom föder upp en bra start så dom blir trygga individer.
 
Senast ändrad:
Sv: att som hästägare ta ansvar för sin häst

- Att ta sitt djurägaransvar är att sköta hästen väl medan man har den och den dag man inte längre kan eller vill ha den kvar längre ska man hitta ett fullgott alternativ, i form av ny ägare eller kanske till och med avliva den.

- OM man köper en häst så ska man ta ansvar för den tills den dör, oavsett hur lång tid det går. Man ska inte hålla på och handla med hästar, utan har man köpt en häst så ska man ta hand om den så länge den lever.

Jag gillar båda citaten. Jag anser att när JAG köper en häst har jag ansvar för den tills den dör. Om jag skulle sälja en av mina ponnyer måste jag kunna garantera att dom kommer till bästa möjlig hem och blir väl omhändertagna för resten av livet. Den uppgiften är näst intill omöjlig. Därför har jag sedan länge bestämt att jag aldrig någonsin kommer sälja någon av mina ponnysar, dom kommer vara i min ägo till döddagar.

Djur är inga leksaker som man köper och säljer hur som helst. Jag älskar dom och skulle inte i min vildaste fantasi få för mig att sälja dom. Om jag inte skulle vara kapabel att ta hand om dom skulle avlivning stå närmast till hand, allt för att garantera att dom inte kommer i orätta händer.
 
Sv: att som hästägare ta ansvar för sin häst

Hur avlar man fram ett psyke som lämpar sig för att byta ägare? Hur lyckas man ens definiera den typen av psyke? Vad är karakteristiskt för en häst som klarar flyttar bra?

PS, vad Görel menar är troligen att hästuppfödare har ingen plats i samhällen där det är tabu att sälja en häst. Det enda sätt att då skaffa en häst är att stjäla den eller få den via ingifte eller något eller att betäcka sitt sto, de som nu har ett. Undrar om det är ok att ge bort hästar?
 
Sv: att som hästägare ta ansvar för sin häst

Jag gillar båda citaten. Jag anser att när JAG köper en häst har jag ansvar för den tills den dör. Om jag skulle sälja en av mina ponnyer måste jag kunna garantera att dom kommer till bästa möjlig hem och blir väl omhändertagna för resten av livet. Den uppgiften är näst intill omöjlig. Därför har jag sedan länge bestämt att jag aldrig någonsin kommer sälja någon av mina ponnysar, dom kommer vara i min ägo till döddagar.


Även om de är unga, lätta att hitta nya hem till och du av en och annan anledning inte kan ta hand om dem (exv sjukdom eller obefintlig inkomst), alltså att hur du än vänder och vrider på de så kan du inte försörja hästarna, inte ens genom att försaka allt inklusive mat och bostad? Nej det behöver inte vara så drastiskt, men det finns faktiskt de som får en ändrad livssituation där det av en eller annan anledning inte får plats någon häst.
 
Sv: att som hästägare ta ansvar för sin häst

Hur avlar man fram ett psyke som lämpar sig för att byta ägare? Hur lyckas man ens definiera den typen av psyke? Vad är karakteristiskt för en häst som klarar flyttar bra?
Som jag skrev, ge hästen en bra grundtrygghet så kommer man otroligt långt. Ge hästen en start i livet och vänj den vid alla vardagsgrejer den måste kunna. Många avlar på prestationer enbart och struntar ofta i psyket vilket jag även det tycker är fel.
PS, vad Görel menar är troligen att hästuppfödare har ingen plats i samhällen där det är tabu att sälja en häst. Det enda sätt att då skaffa en häst är att stjäla den eller få den via ingifte eller något eller att betäcka sitt sto, de som nu har ett. Undrar om det är ok att ge bort hästar?
Vem har skrivit att det är tabu att sälja hästar? Isåfall skulle man inte kunna handla med några djur, men uppfödare måste ta mera ansvar och tänka till vad det är dom avlar på så det inte blir näst intill psykiskt handikappade hästar som inte klarar av stress. Som har svårt att hitta en grundtrygghet.
 
Sv: att som hästägare ta ansvar för sin häst

Jag är inne på häst tre och fyra i mitt fyrtiotvååriga liv. Och då har jag varit hästägare i totalt trettiotvå av de åren. Alla fyra har köpts som ett eller tvååringar, nr ett och två hade jag kvar till deras sista dagar och nr tre och fyra avser jag göra samma sak med om inget helt abnormt inträffar. Det skulle helt enkelt slita hjärtat ur mig att tvingas sälja dem, så det är nog egentligen mest för min egen skull jag tänker så.

Jag tycker alltså inte det är generellt att vara en hemsk hästägare om man säljer sin häst, men det beror ju också på hästen hur lättsåld den är och hur bra den hanterar situationen att flytta runt. För vissa hästar måste man se alternativet avlivning som bättre ur hästens perspektiv, men det är en fråga som man får bedöma från individ till individ.
 
Sv: att som hästägare ta ansvar för sin häst

Det är exakt så jag menar. Får man inte sälja en häst finns det inga hästar att köpa, hur ska den som vill ha en häst då få tag på en om denne inte föder upp hästen själv.

Själv har jag sålt ett par uppfödningar och kan tänka mig att sälja fler. De jag sålt har fått goda hem där de är älskade och väl omhändertagna. Den jag funderar på att sälja är energisk och jag känner att jag inte kan ge den hästen det den behöver för att må bra. Tiden räcker inte då jag har flera hästar.
 
Sv: att som hästägare ta ansvar för sin häst

Men det är anledningen främst till att man gör sig av med hästen jag tänker på iallafall. Att sälja en häst pga att man vet att man inte kan ge hästen det den behöver för att må bra. Det är inget fel med det, sålänge hästen klarar av att flytta och sålänge man lägger tid på att hitta rätt person.

Det jag invänder mot är folk som lättvindigt köper hästar, tänker inte på jobbet det innebär att ha häst och tänker inte på att hästen är värd något annat än att roa oss mer eller mindre. Man måste ha i tanken vad det är för psyke man köper, vad det är just den hästen är i behov av och framförallt vad man är beredd att göra om det händer någonting, eller om man bara tröttnar tex. Är man av åsikten att jaja, då säljer man vidare bara. Då kanske man inte ska köpa en häst utan vara medryttare eller ha häst på foder eller liknande.

Jag tycker att människan måste även tänka på att ge tillbaka till hästen så som den ger oss. Det är dom värda..tycker jag iallafall.
 
Sv: att som hästägare ta ansvar för sin häst

Men du kan aldrig veta i förväg om ni kommer passa ihop. Det kan ju kännas bra i början men skära sig sen.
 
Sv: att som hästägare ta ansvar för sin häst

Som jag skrev, ge hästen en bra grundtrygghet så kommer man otroligt långt. Ge hästen en start i livet och vänj den vid alla vardagsgrejer den måste kunna. Många avlar på prestationer enbart och struntar ofta i psyket vilket jag även det tycker är fel.
I ärlighetens namn tror jag inte att det är de bäst hanterade hästarna är de som är bäst förberedda på flytt. Hur en häst klarar en flytt har mer med hur van hästen är med att komma till nya miljöer, hur van den är vid att bli riden/skött av nya människor, Hur lätt den har att bli accepterad av nya kompisar, hur den hanterar byte av rutiner osv. Vill man ha en lättflyttad häst ska man förmodligen ha flera som hanterar hästen ( och som gör på olika vis), resa mycket med den, ändra rutiner då och då, byta hagkompisar osv. Visst en del hästar blir säkert stressade av detta, men då blir de förmodligen än mer stressade om allt byttes på en gång.

Jag tror faktiskt inte någon seriös avlare struntar i psyket, problemt här är att bra tävlingshästar ofta också kan vara knepiga på annat sätt. För att komma till toppen som tävlingshäst så kan man inte bara se till gångarter, hoppförmåga, snabbhet eller vad man nu vill ha ut av hästen. Man behöver också en mentalitet som passar med tävlingar, ofta så samanfaller inte den med att hästenmärr snäll, lätthanterlig, lättriden, låter bli att testa nya människor mm


Vem har skrivit att det är tabu att sälja hästar? Isåfall skulle man inte kunna handla med några djur, men uppfödare måste ta mera ansvar och tänka till vad det är dom avlar på så det inte blir näst intill psykiskt handikappade hästar som inte klarar av stress. Som har svårt att hitta en grundtrygghet.

Du skrev att du står bakom båda alternativen och det ena inbegriper just att inte sälja hästar.
 
Sv: att som hästägare ta ansvar för sin häst

Men du kan aldrig veta i förväg om ni kommer passa ihop. Det kan ju kännas bra i början men skära sig sen.
Nej och just därför så krävs det att man tänker efter ordentligt vad det är för typ av häst man vill ha. Och även vad man är beredd att kämpa för för att klara av om någonting går fel.

Det jag skriver, man måste tänka till ordentligt innan man köper. För det är en stor risk att man hamnar med en häst som varken går att sälja eller som man passar med. Därför tycker inte jag att man ska ta så lättvindigt på hästköp.
 
Sv: att som hästägare ta ansvar för sin häst

Du skrev att du står bakom båda alternativen och det ena inbegriper just att inte sälja hästar.
Jag har inte skrivit att jag står bakom båda alternativen. Nu hittar du bara på.

Och jag tror starkt på att grundtrygghet hos hästar, då kommer dom långt.
 
Sv: att som hästägare ta ansvar för sin häst

Men du kan aldrig veta i förväg om ni kommer passa ihop. Det kan ju kännas bra i början men skära sig sen.

Precis, och förutom det så kan man växa ifrån varandra, den perfekta läromästaren i lättklass hänger kanske inte med när ägaren beslutar sig om att satsa på en dressyrkarriär. Skogsmullen kanske inte alls vill börja träna hoppning och tycker allt över 50 cm är ohoppbartmoch den lugna smålata barnponnyn ogillar kanske allt som är mer ansträngande än ponnyridning.
 
Sv: att som hästägare ta ansvar för sin häst

Jag har inte skrivit att jag står bakom båda alternativen. Nu hittar du bara på.

Och jag tror starkt på att grundtrygghet hos hästar, då kommer dom långt.

Sorry jag förväxlade dig med presto.

Grundtrygghet är bra men jag gissar att det vissa gånger är en nackdel. Vid flytt rycks hela grunden till tryggheten bort, har man då levat enbart i en lugn och trygg värld kan det bli onödigt jobbigt.
 
Sv: att som hästägare ta ansvar för sin häst

- Att ta sitt djurägaransvar är att sköta hästen väl medan man har den och den dag man inte längre kan eller vill ha den kvar längre ska man hitta ett fullgott alternativ, i form av ny ägare eller kanske till och med avliva den.

- OM man köper en häst så ska man ta ansvar för den tills den dör, oavsett hur lång tid det går. Man ska inte hålla på och handla med hästar, utan har man köpt en häst så ska man ta hand om den så länge den lever.


Svarar på båda citaten utrifrån hur jag ser på dem:

Nr 1. Mitt ansvar som djurägare är att se till att djuret mår bra. Kan jag inte ha hästen kvar så måste jag också få välja lämplig lösning i och med att ansvaret är mitt och det ska då ske genom att se till att djuret aldrig kommer att skötas/må sämre eller blir utsatt för lidande på något vis om jag måste göra mig av med hästen - valet av lösning blir därefter, individ etc. Det kan vara fodervärd, sälja eller avliva

Nr 2. Är för mig ett drömscenario men tyvärr ett väldigt orealistiskt tankesätt. Ingen vill göra sig av med ett djur men beroende på situation kan man vara så illa tvungen att ta ett beslut , livsituationer förändras mm.

Det värsta jag vet är dem som håller sig kvar vid principen att ha kvar djuret oavsett - den djurhållningen är sällan bra :crazy: och jag har sett vanvårdsfall efter den principen..att ha kvar för att ha kvar, är för mig ingen lösning..det krävs kärlek,tid,intresse och pengar för att hålla djur vid mer än bara "vid liv"!
 
Senast ändrad:

Liknande trådar

Hästmänniskan Hoppas tråden hamnade i rätt kat. Varning för långt inlägg. Ska skriva om mitt dilemma men vill helst lämna allt för avslöjande...
2 3
Svar
57
· Visningar
7 784
Senast: Jerseyite
·
Anläggning Räcker det att det finns en box som är tillgänglig till att använda som sjukbox? Eller måste det finnas en box på anläggningen till...
2
Svar
20
· Visningar
6 828
Senast: mackan
·
Hästmänniskan Blir säkert långt och virrigt, vet inte vad jag vill, skriva av mig kanske bara... Köpte en ettåring för några år sedan, den växte och...
2
Svar
27
· Visningar
4 111
Senast: Liten
·
Hästvård Hej, jag skriver på ett anonymt nick eftersom jag inte vill att hästägaren eller någon annan ska bli inblandade eller känna igen...
Svar
8
· Visningar
2 308
Senast: Nielaa
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp