Att söka hjälp

chandelier

Trådstartare
Jag mår inte bra. Jag har en depression och får kraftig ångest. För detta har jag försökt söka hjälp, men jag får ingen hjälp. Anledningen är att jag inte är självmordsbenägen, jag vill leva och må bra. "Vi kan inte hjälpa dig, men hör av dig om du känner att du inte vill leva längre" känns som standardsvaret. Vc erbjuder bara medicin, ingen form av samtalsstöd de hänvisar till Mindler, det handlar alltså inte om att köerna är långa utan "tjänsten: finns inte där. Företagshälsovården vill inte ta i ärendet då det inte är arbetsrelaterat (jag mår som bäst på jobbet). Kyrkan erbjuder samtal men (såklart) ingen behandling.

Hur kan det vara så svårt att få hjälp när man dagligen läser om hur den psykiska ohälsan skenar i samhället? Hur gör man för att få hjälp när man knappt orkar ta sig ur sängen?

Jag behövde nog mest skriva av mig...
 
Egenremiss till psykiatrisk mottagning?

Köerna är långa, det är jag fullt medveten om. Men kanske ändå värt att försöka?

Eller psykakut/vårdteam. Beroende på vad som finns där du bor.
 
Jag mår inte bra. Jag har en depression och får kraftig ångest. För detta har jag försökt söka hjälp, men jag får ingen hjälp. Anledningen är att jag inte är självmordsbenägen, jag vill leva och må bra. "Vi kan inte hjälpa dig, men hör av dig om du känner att du inte vill leva längre" känns som standardsvaret. Vc erbjuder bara medicin, ingen form av samtalsstöd de hänvisar till Mindler, det handlar alltså inte om att köerna är långa utan "tjänsten: finns inte där. Företagshälsovården vill inte ta i ärendet då det inte är arbetsrelaterat (jag mår som bäst på jobbet). Kyrkan erbjuder samtal men (såklart) ingen behandling.

Hur kan det vara så svårt att få hjälp när man dagligen läser om hur den psykiska ohälsan skenar i samhället? Hur gör man för att få hjälp när man knappt orkar ta sig ur sängen?

Jag behövde nog mest skriva av mig...

Vet inte vart du bor men om det är på vårdcentral du har sökt hjälp så byt vårdcentral om du har någon på rimligt avstånd. På de flesta hemsidor och på 1177 så går det att se vilka som har anställda pyskologer.
 
Jag mår inte bra. Jag har en depression och får kraftig ångest. För detta har jag försökt söka hjälp, men jag får ingen hjälp. Anledningen är att jag inte är självmordsbenägen, jag vill leva och må bra. "Vi kan inte hjälpa dig, men hör av dig om du känner att du inte vill leva längre" känns som standardsvaret. Vc erbjuder bara medicin, ingen form av samtalsstöd de hänvisar till Mindler, det handlar alltså inte om att köerna är långa utan "tjänsten: finns inte där. Företagshälsovården vill inte ta i ärendet då det inte är arbetsrelaterat (jag mår som bäst på jobbet). Kyrkan erbjuder samtal men (såklart) ingen behandling.

Hur kan det vara så svårt att få hjälp när man dagligen läser om hur den psykiska ohälsan skenar i samhället? Hur gör man för att få hjälp när man knappt orkar ta sig ur sängen?

Jag behövde nog mest skriva av mig...

Vad vill du ha för hjälp? Eftersom du inte verkar vilja ha vare sig läkemedel eller samtalsstöd?
 
Jag mår inte bra. Jag har en depression och får kraftig ångest. För detta har jag försökt söka hjälp, men jag får ingen hjälp. Anledningen är att jag inte är självmordsbenägen, jag vill leva och må bra. "Vi kan inte hjälpa dig, men hör av dig om du känner att du inte vill leva längre" känns som standardsvaret. Vc erbjuder bara medicin, ingen form av samtalsstöd de hänvisar till Mindler, det handlar alltså inte om att köerna är långa utan "tjänsten: finns inte där. Företagshälsovården vill inte ta i ärendet då det inte är arbetsrelaterat (jag mår som bäst på jobbet). Kyrkan erbjuder samtal men (såklart) ingen behandling.

Hur kan det vara så svårt att få hjälp när man dagligen läser om hur den psykiska ohälsan skenar i samhället? Hur gör man för att få hjälp när man knappt orkar ta sig ur sängen?

Jag behövde nog mest skriva av mig...
Men är inte samtalstöd bra att börja med? Tänker för att kanske reda ut varför det är som det är om och om medicin faktiskt kan vara det som fungerar. Väldigt många blir ju faktiskt bra av bara medicinen också, det kan vara det som fattas.

Någonstans måste man ju börja tänker jag..
 
I min region (Skåne) finns nåt som heter Vårdval Psykoterapi, samtalsstöd hos privat psykolog som omfattas av högkostnadsskyddet. Remiss får man från sin vårdcentral, men ofta måste man själv lyfta att man vill ha detta för att få det (enligt person med insyn). Bor du inte här så kanske nåt liknande finns i din region?

Mindler har jag provat och upplevde inte att det var det samtalsstöd jag behövde, det var till största delen självstudier, med kortare avstämningsstöd relaterat till självstudierna. Tror varje möte var 20 minuter, det ger ingen tid till några djupare samtal. Därmed inte sagt att det är dåligt, bara inte vad jag behövde.
 

Liknande trådar

Kropp & Själ Ursäkta rörig text, men det är natt. Jag vet inte var jag ska vända mig för att få hjälp. Jag mår jättedåligt och är desperat. Har...
Svar
6
· Visningar
1 040
Skola & Jobb Kan man skriva en skriva-av-sig-tråd här? Den kanske bör ligga under Dagbok, men samtidigt kanske det funkar lika bra här? För er som...
2
Svar
24
· Visningar
5 038
Senast: Sasse
·
Kropp & Själ Hoppas någon med erfarenhet kan ta sig tid att svara, för jag har slut på idéer. Blev sjukskriven från utbildning 2014, vilket inte...
2
Svar
28
· Visningar
1 696
Senast: Kijona
·
Kropp & Själ Buke, nu behöver jag er hjälp. Har mått dåligt länge av olika anledningar och nu känner jag verkligen att jag orkar inte längre...
2
Svar
32
· Visningar
2 136
Senast: Squie
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Valp 2025
  • Avels fråga
  • Hur är processen

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp