Att slösa tid..

Sv: Att slösa tid..

När det gäller mer privata saker så är jag nog ganska noga med att inte alltid bejaka min besserwisserimpuls att komma med tips och åsikter i tid och otid. I det fallet du beskriver så hade jag inte ansett det allvarligt nog för att komma med ett sånt inlägg, det är på en sån nivå att det faktiskt låter lite som om du inte har nåt bättre för dig och bara vill vara en show off. Det kan ju vara en fråga att ställa sig i såna lägen: vad vill jag uppnå med att informera om det här? Vad händer om jag inte gör det?

Jag tänkte på barnets säkerhet ja och hade inte en tanke på att jag kunde låta besserwisser när jag skrev det(men som det uppenbarligen blev uppfattat). Men dina frågeställningar är ju jätte bra så det tipset ska jag ta vara på och lägga på minnet :p

Varför måste man alltid göra något?
Jag mår bra av att ligga i soffan och slöa med datorn i knät och slökolla på tv en stund varje dag.
Jag skulle inte må bra av att alltid stressa och alltid måste göra något.

Jag har svårt att se det som slöseri med tid, det är ju tid för återhämtning.
Det om något borde vara ganska viktigt?

Här är kloka tidsråd tror jag. Jag provar lära mig att det är okej att ta det lugnt. Just nu genom den hårda skolan då jag är med sambon på borta jobb och då har jag inte så mycket att göra att jag kan stressa runt 24/7. Kan säga att det snurrar runt i magen av stress för att jag inte gör nått. Misstänker att det tar en bra stund innan kroppen ställer in sig på att vara i viloläge. Men inser också att när jag andas och är noga med tidspauserna så går de övriga uppgifterna snabbare eftersom jag annars springer runt och provar göra allt samtidigt :meh:

Så att vila mellan allt måste tror jag få gå därför under rubriken nyttigt tid och således inte tidsslöseri :D

I ditt fall kanske hon som svarade ansåg att du inte tänkte igenom ditt svar eftersom du uppenbarligen inte hade någon aning om hur hästkunnig hon var och därmed "lättvindigt" slängde iväg ett gott råd helt i onödan.

Jag anser att jag slösar med tid när jag gör saker som inte kommer resultera i något som inte ger mig eller de i min omgivning något mervärde. Ligger jag en timme på soffan och tittar på tv, är det för mig inte att slösa med tid, det är ett aktivt val för mig att vila/varva ner. Däremot tycker jag att jag slösar med tid när jag tjatar på min dotter - det gör ju sällan någon nytta ;)

Det hon ansåg var ju faktiskt precis det jag gjorde utan att tänka två gånger :cautious:

Men ditt slöseri på tid leder nog tidsslöseriligan hittills- i mitt fall handlar det om tjat på sambon som aldrig leder till nått (gudarna ska veta att jag borde vara glad för att jag överhuvudtaget har vatten i huset, att sedan göra klart hela badrummet har jag fått veta kan ta 1 år eller 10 ):P

Här är kloka tidsråd tror jag. Jag provar lära mig att det är okej att ta det lugnt. Just nu genom den hårda skolan då jag är med sambon på borta jobb och då har jag inte så mycket att göra att jag kan stressa runt 24/7. Kan säga att det snurrar runt i magen av stress för att jag inte gör nått. Misstänker att det tar en bra stund innan kroppen ställer in sig på att vara i viloläge. Men inser också att när jag andas och är noga med tidspauserna så går de övriga uppgifterna snabbare eftersom jag annars springer runt och provar göra allt samtidigt :meh:

Så att vila mellan allt måste tror jag få gå därför under rubriken nyttigt tid och således inte tidsslöseri :D

Jag tror att kroppen tål en hel del stress och press OM man kan släppa o vila emellan.

Däremot om man inte kan slappna av och vila så kommer den där berömda väggen förr eller senare.

Läste någon forskningsrapport där dem kommit fram till att om man vilar/sover 20-30 min mitt på dagen så presterar man betydligt bättre på arbetet.

Så det är väl bara att lära kroppen att det ska vilas ibland :)

Jag har ett par kompisar som kan sova på beställning så de sover alltid 20-30 min när de har tid och har en inbyggd klocka att de inte sover längre än så.
Friskare personer som alltid presterar bra får man leta efter :D

Så det är bara att lära sig hur man ska göra för att varva ned och slappna av, trots att det inte är natt :)

Tror tyvärr att psykisk ohälsa är en effekt av dagens samhälle. Man "ska" alltid hinna med, alltid göra. Att gå till jobbet och komma hem räcker inte. För min del blir det ytterligare press att se vad "andra gör" i sociala medier, och jag borde bli bättre på att stänga av.

Önskar jag kunde slappna av och inte vara så stressad jämt, men har samtidigt vuxit upp i en familj där alla ständigt har varit på språng. Mycket jobb, mycket olika fritidsintressen, att ligga på soffan var det nog ingen av oss som tänkte på. Minns det som ovanligt att jag som yngre såg första säsongerna av Big brother i tvsoffan ensam på kvällen, att ligga där var tid som kunde ha använts på annat. Har nog därför ingen riktlinje om hur mycket man egentligen borde vila eller hur mycket man borde hinna göra på en dag.

Har en spahelg inbokad med sambon i slutet av månaden utomlands, ska se om det kanske går att stänga av en sväng när man inte hela tiden är uppkopplad eller har vardagens måsten att göra. Jag jobbar väldigt mycket i perioder (ibland 200h/ månad i sex månader och sen lugnare en månad eller två och sen igång igen) och har ett periodvis stressigt jobb och därpå ett nytt hus, ett stallbygge och två hästar. Ser fram emot att bygget blir färdigt, det kankske för med sig lite mindre stress och press :)

För övrigt så ser jag begreppet "du slösar min tid" som ett maktbegrepp, som att personen ifråga har makten över tiden och att bestämma över även din tid och vad du gör av den. Kanske en något skev uppfattning från min sida. Använder själv aldrig yttrycket.

Jag tänkte på barnets säkerhet ja och hade inte en tanke på att jag kunde låta besserwisser när jag skrev det(men som det uppenbarligen blev uppfattat).

Jag tror att det var en öm tå eftersom du med den kommentaren (hur än välmenande den var) uttrycker att hon inte tänkte på barnets säkerhet, och det är nog en ganska allvarlig kritik för de flesta föräldrar. ;) Ekonomi är ju också ofta en känslig fråga så ska jag gissa vidare tror jag kommentaren om att vänta med ridbyxorna uppfattades ungefär som "förutom att du inte bryr dig om ditt barns säkerhet så har du nog inte råd att köpa vad ditt barn behöver heller". Och så lite dumförklarande "om man inte har råd kan man vänta och handla sen när man sparat pengar". :p

Att personen sedan uttryckte att du "slösade tid" tror jag inte har någonting alls med just tid att göra utan mer "har du inget bättre för dig?" så som man ofta uttrycker det när man tycker att någon kritiserar eller lägger sig i något de inte har med att göra.

Tror tyvärr att psykisk ohälsa är en effekt av dagens samhälle. Man "ska" alltid hinna med, alltid göra. Att gå till jobbet och komma hem räcker inte. För min del blir det ytterligare press att se vad "andra gör" i sociala medier, och jag borde bli bättre på att stänga av.

Önskar jag kunde slappna av och inte vara så stressad jämt, men har samtidigt vuxit upp i en familj där alla ständigt har varit på språng. Mycket jobb, mycket olika fritidsintressen, att ligga på soffan var det nog ingen av oss som tänkte på. Minns det som ovanligt att jag som yngre såg första säsongerna av Big brother i tvsoffan ensam på kvällen, att ligga där var tid som kunde ha använts på annat. Har nog därför ingen riktlinje om hur mycket man egentligen borde vila eller hur mycket man borde hinna göra på en dag.

Har en spahelg inbokad med sambon i slutet av månaden utomlands, ska se om det kanske går att stänga av en sväng när man inte hela tiden är uppkopplad eller har vardagens måsten att göra. Jag jobbar väldigt mycket i perioder (ibland 200h/ månad i sex månader och sen lugnare en månad eller två och sen igång igen) och har ett periodvis stressigt jobb och därpå ett nytt hus, ett stallbygge och två hästar. Ser fram emot att bygget blir färdigt, det kankske för med sig lite mindre stress och press :)

För övrigt så ser jag begreppet "du slösar min tid" som ett maktbegrepp, som att personen ifråga har makten över tiden och att bestämma över även din tid och vad du gör av den. Kanske en något skev uppfattning från min sida. Använder själv aldrig yttrycket.

Min familj var också väldigt aktiv med föräldrar i höga chefspositoner och förutom sitt tuffa krävande arbete hade många intressen + barn med många krävande intressen.
Det gick ju bra tills dess att de gick in i väggen med buller och brak.
Flera allvarliga hjärtinfarkter som 35 åringar + en hel del andra stressutlösta allvarliga kroniska livslånga sjukdomar vilket resulterat i ett skittråkigt liv.
Så trist att man inte ens klarar av att städa sitt eget boende längre.

Själv gick jag in i väggen som 15 åring och blir bara sjukare, kanske aldrig blir arbetsför igen pga det.

Värt att tänka på INNAN man hamnat där... För har man väl hamnat där kanske man inte tar sig ur det.
Å jag lovar, det finns ingenting positivt med det!
Det enda man gör är att ångra sig att man inte kunde hållt allting på en vettig nivå.

Jag tror att det var en öm tå eftersom du med den kommentaren (hur än välmenande den var) uttrycker att hon inte tänkte på barnets säkerhet, och det är nog en ganska allvarlig kritik för de flesta föräldrar. ;) Ekonomi är ju också ofta en känslig fråga så ska jag gissa vidare tror jag kommentaren om att vänta med ridbyxorna uppfattades ungefär som "förutom att du inte bryr dig om ditt barns säkerhet så har du nog inte råd att köpa vad ditt barn behöver heller". Och så lite dumförklarande "om man inte har råd kan man vänta och handla sen när man sparat pengar". :p

Hjälp vilken hemsk person du får mig att framstå som :nailbiting: det var verkligen inte så jag menade någon stans men om hon tog det så kan jag nästan ( observera nästan) ta att hon inte brydde sig i mina upprepade försök att be om ursäkt (förutom att genast ta bort mitt inlägg när jag insåg hur dumt det uppfattades så bad jag om ursäkt både i tråden och via pm) men nu kapar jag lite min egen tråd :o . Jag gjorde fel och borde vetat bättre[punkt]

Men tack för inlägget. Det är väldigt nyttigt att få andras tankar på det :)

Jag tror att det var en öm tå eftersom du med den kommentaren (hur än välmenande den var) uttrycker att hon inte tänkte på barnets säkerhet, och det är nog en ganska allvarlig kritik för de flesta föräldrar. Ekonomi är ju också ofta en känslig fråga så ska jag gissa vidare tror jag kommentaren om att vänta med ridbyxorna uppfattades ungefär som "förutom att du inte bryr dig om ditt barns säkerhet så har du nog inte råd att köpa vad ditt barn behöver heller". Och så lite dumförklarande "om man inte har råd kan man vänta och handla sen när man sparat pengar".
Precis så tror jag med. Och jag tycker faktiskt också att det är att gå väl över gränsen när man förutsätter att någon har taskig ekonomi och ger råd för att lösa det (!) för att sedan dumförklarande förklara att man kan vänta lite och spara ihop pengar.

Däremot tycker jag att det var helt rätt att informera om risken med att köpa en begagnad hjälm :)

Min familj var också väldigt aktiv med föräldrar i höga chefspositoner och förutom sitt tuffa krävande arbete hade många intressen + barn med många krävande intressen.
Det gick ju bra tills dess att de gick in i väggen med buller och brak.
Flera allvarliga hjärtinfarkter som 35 åringar + en hel del andra stressutlösta allvarliga kroniska livslånga sjukdomar vilket resulterat i ett skittråkigt liv.
Så trist att man inte ens klarar av att städa sitt eget boende längre.

Själv gick jag in i väggen som 15 åring och blir bara sjukare, kanske aldrig blir arbetsför igen pga det.

Värt att tänka på INNAN man hamnat där... För har man väl hamnat där kanske man inte tar sig ur det.
Å jag lovar, det finns ingenting positivt med det!
Det enda man gör är att ångra sig att man inte kunde hållt allting på en vettig nivå.

Men urs, kan man säga att man beklagar? Va fruktansvärt hemskt.

Jag var ett hårsmån att smälla rakt in i väggen ordentligt men hade en smart Chef och en ännu smartare mamma som båda sa stopp när de insåg vart det var på väg. Chefen sa åt mig att jag inte var var välkommen tillbaka annat än för att prata (han har någon typ av psykologutbildningen) därför att de inte ville förlora mig som lärare på den skolan.
Jag började tro att ingen ville ha mig, att jag va ful (såg hår överallt på kroppen) och att jag inte hade några som helst sociala kunskaper.
Var då politiker, hade tre jobb (var av det ena var extremt psykiskt påfrestande) och pluggade heltid när jag gick ifrån dåvarande sambon och vart tvungen till att lämna bort hästen - där gick gränsen för mig - jag brakade ihop, fick starka panikångest attacker och ville inte gå ut i solen eller vara bland människor.

Det tog mig 6 månader att vara så bra att jag klarade av hela livet igen och idag 3 år senare är jag princip helt återställd även om man kan få lite flashbacks.

KL

Jag anser inte att jag slösar min tid när JAG själv bestämmer vad jag ska göra med den. Något produktivt eller totalt slappt.

Däremot kan jag bli oerhört irriterad på människor som tar sig friheten att bestämma över min tid. Tex genom att komma försent till möten.
eller som den hästägare jag besökte i höstas för att chippa tre föl.

När jag kom till stallet - på prick avtalad tid - var det tomt förutom en stalltjej som mockade. Inga hästar inne, inga föl avborstade, inga papper framtagna. Jag fick vänta i 20-30 minuter på att allt kom i ordning innan jag kunde börja jobba. Tyvärr blev jag rätt sur - även om det var barnsligt att bli det. Men det innebar också att mitt nästa engagemang fick lov att vänta på mig. Det var i mina ögon att slösa med tid - att stå och titta på medan de plockade allt iordning.

Hjälp vilken hemsk person du får mig att framstå som :nailbiting: det var verkligen inte så jag menade någon stans men om hon tog det så kan jag nästan ( observera nästan) ta att hon inte brydde sig i mina upprepade försök att be om ursäkt (förutom att genast ta bort mitt inlägg när jag insåg hur dumt det uppfattades så bad jag om ursäkt både i tråden och via pm) men nu kapar jag lite min egen tråd :o . Jag gjorde fel och borde vetat bättre[punkt]

Men tack för inlägget. Det är väldigt nyttigt att få andras tankar på det :)

Ja, alltså, utifrån vad du skrivit i den här tråden är det ju helt uppenbart att du inte menade något illa alls! :) Och jag tror inte nödvändigtvis att det är den enda tolkningen som går att göra men utifrån hur du beskrev hennes reaktion kändes det ganska rimligt att det var så hon uppfattat det, och var det så hon uppfattade det känns hennes reaktion i sin tur ganska rimlig.

Men sen kan jag väl även tycka att om du både förklarat och bett om ursäkt så borde det vara lika uppenbart för henne som för oss att du bara ville väl egentligen och hon borde sluta sura... ;)

Liknande trådar

B
Hästmänniskan Visste inte vart jag skulle lägga den här tråden men mod. får flytta den om den ligger fel. ;) Jag har sedan barnsben ridit på en...
Svar
11
· Visningar
2 895
Senast: FrontLine_
·
Övr. Barn För nån vecka sedan så beslutade jag mig för att skriva ett brev till mig pappa för att berätta om Tims funktionshinder. Jag hade ännu...
2
Svar
20
· Visningar
3 198
Senast: oz_joj
·
Hundavel & Ras Att ta valpar på sin tik Lite allmänt om tik, parning och valpning. Vill man lära sig mer, så rekommenderar jag hunduppfödarens...
2
Svar
26
· Visningar
5 937
Senast: lundborg
·
  • Låst
Hästvård Lånade annan tråd först men tänkte det kanske lättare få svar om jag skriver direkt här. För att göra en lång historia jättekort...
Svar
5
· Visningar
1 541
Senast: TantEster
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama