Att slösa tid..

Is

Trådstartare
Är det nått ni brukar tänka på, att ni slösar på er (eller andras) tid? Vad innebär det att slösa på tid för er?

Jag fick mig en liten knäpp på näsan i går när jag skrev ett svar på ett facebook inlägg.
En kvinna letade efter massa ridgrejer till sin 8 åriga dotter, bla hjälm, som precis skulle börja rida och jag (som jag är utan att fundera) skriver att ett tips är att just hjälmar ska man vara försiktig med att köpa begagnad och att man kan få tag på ny godkända och ganska billiga hjälmar och att man i såfall skulle kunna vänta lite med inköpet av ridbyxor om det vart mycket pengar. Allt detta skrev jag utan att ha en aning om ifall kvinnan själv har hästerfarenhet, känner henne bara ytligt genom att vi är på samma hundklubb

Ja ni vet hur visan går och goda råd är ju sällan goda råd om ingen har bett om dem något jag verkligen borde börja lära mig vid det här laget :banghead:

Hur som så skriver hon att hon mycket väl vet vad som är bra och dålig och kan inte förstå hur jag kan slösa min tid på att skriva sådan till henne.
Jag inser att jag nog aldrig tänkt på saker och ting som att slösa på min tid. Tanken var ju här att vara hjälpsam och även om det blev fel så fick ju jag lära mig en liten läxa och således inte slösat med tiden?

Men när slösar man på tid då? när man sitter här på bukefalos och inte gör det världen anser vara bättre sysselsättning?

Sv: Att slösa tid..

Hon kunde ju ha ignorerat det du skrivit. Nu vet jag ju inte hur du formulerade dig, kanske ditt svar lät beskäftigt (utan att du menade det). Jag tycker ändå att ett råd gett med välvilja kan man tolka positivt istället för negativt.

Hur mycket tid slösade inte hon när hon svarade dig?! ;)

Hon kunde ju ha ignorerat det du skrivit. Nu vet jag ju inte hur du formulerade dig, kanske ditt svar lät beskäftigt (utan att du menade det). Jag tycker ändå att ett råd gett med välvilja kan man tolka positivt istället för negativt.

Hur mycket tid slösade inte hon när hon svarade dig?! ;)

Jag det tänkte jag också för jag svarade igen och bad om ursäkt att jag absolut inte menade att "låta som jag vet bäst" I det första inlägget hade jag skrivit saker som att att hon skulle hälsa dottern (som jag har i skolan) att hon valt den bästa sporten. och då blev väl mitt meddelande för långt enligt henne.
Förlåt meddelandet togs emot med en liknande svar som det första så jag kunde nog inte göra nått rätt där men det var just grejen om att jag slösade på min tid som gör att jag inte kan släppa de riktigt, men så är jag en funderare också :p

det var just grejen om att jag slösade på min tid som gör att jag inte kan släppa de riktigt, men så är jag en funderare också :p

Det är ju din tid, att använda som du vill. Vi har alla lika många sekunder per dygn att sätta sprätt på och du gör som du vill med dina.

Min tid är alldeles för värdefull för att jag ska slösa den på oväsentligheter :-)

Själv blev jag lite irriterad förra veckan när jag haft en tjej ute som svarade på min annons där jag sökte medryttare. Jag skrev i annonsen vad det kostade och för att slippa alla dessa oseriösa som egentligen inte letar efter en medryttarhäst utan bara vill komma ut och få en gratisridning så talade jag om för henne vid första kontakten att första gången hon kommer ut så träffas vi och jag berättar om hästarna och stallet, rutiner och hur allt fungerar och hon berättar om sig själv. Och om hon då fortfarande är intresserad så bokar vi in en ny tid för provridning. VIlket vi gjorde då hon tyckte att allt var bra.
Provridningen gick jättebra och hon verkade nöjd men behöved åka hem och fundera för att se om hon hade råd med det.
Vadå, kollar man inte sånt innan man åker ut och provrider? Det tycker jag är slöseri med min tid som faktiskt t o m fick offra min enda lediga kväll från stallet den veckan. Då blev jag lite sur och tycker att folk kanske ska fundera ut sånt innan.

Men när slösar man på tid då? när man sitter här på bukefalos och inte gör det världen anser vara bättre sysselsättning?

Jag tycker att jag slösar bort tid när jag inte använder tid på det sätt som jag vill. När jag vet att jag t ex har saker jag behöver göra, och ändå sitter och skriver på bukefalos medan klockan går. Så får jag stressa för att hinna helt i onödan. Eller jag sitter och tittar på en TV-serie som jag egentligen tycker är dålig för att jag inte orkar något annat.

Min tid är alldeles för värdefull för att jag ska slösa den på oväsentligheter :-)

Själv blev jag lite irriterad förra veckan när jag haft en tjej ute som svarade på min annons där jag sökte medryttare. Jag skrev i annonsen vad det kostade och för att slippa alla dessa oseriösa som egentligen inte letar efter en medryttarhäst utan bara vill komma ut och få en gratisridning så talade jag om för henne vid första kontakten att första gången hon kommer ut så träffas vi och jag berättar om hästarna och stallet, rutiner och hur allt fungerar och hon berättar om sig själv. Och om hon då fortfarande är intresserad så bokar vi in en ny tid för provridning. VIlket vi gjorde då hon tyckte att allt var bra.
Provridningen gick jättebra och hon verkade nöjd men behöved åka hem och fundera för att se om hon hade råd med det.
Vadå, kollar man inte sånt innan man åker ut och provrider? Det tycker jag är slöseri med min tid som faktiskt t o m fick offra min enda lediga kväll från stallet den veckan. Då blev jag lite sur och tycker att folk kanske ska fundera ut sånt innan.

Ja och där kan jag hålla med dig även om jag kanske då har lite dubbelmoral när jag skrivit att jag normalt inte tänker på att slösa på tiden. Men när jag själv har tokmycket att göra (vilket man lätt får när man pluggar 100% jobbar50% är fritidspolitiker och stödjer devärse olika föreningar) så kan jag bli smått jätte irriterad på folk som bara struntar i att dyka upp eller kommer flera timmar senare än vad som är sagt. Då måste jag nog hålla med om att tankarna kan gå till att man slösar min tid, jag antar att den som kommer försent eller inte kommer alls inte anser sig slösa på sin tid.

Ja och där kan jag hålla med dig även om jag kanske då har lite dubbelmoral när jag skrivit att jag normalt inte tänker på att slösa på tiden. Men när jag själv har tokmycket att göra (vilket man lätt får när man pluggar 100% jobbar50% är fritidspolitiker och stödjer devärse olika föreningar) så kan jag bli smått jätte irriterad på folk som bara struntar i att dyka upp eller kommer flera timmar senare än vad som är sagt. Då måste jag nog hålla med om att tankarna kan gå till att man slösar min tid, jag antar att den som kommer försent eller inte kommer alls inte anser sig slösa på sin tid.

Ja sånt blir jag också jätteirriterad på när folk inte har det minsta respekt för andras tid på det sättet.

Jag tycker att jag slösar bort tid när jag inte använder tid på det sätt som jag vill. När jag vet att jag t ex har saker jag behöver göra, och ändå sitter och skriver på bukefalos medan klockan går. Så får jag stressa för att hinna helt i onödan. Eller jag sitter och tittar på en TV-serie som jag egentligen tycker är dålig för att jag inte orkar något annat.

Ja då slösar jag en hel del tid :o typ som nu när jag måste skriva klart b-uppsatsen men bara för att jag vet att det är lugnt (är redan godkänd men den ska finputsas inför betygsbedömningen)så slöar jag. Mer logiskt skulle väl vara att göra klart allt först och slöa sedan.

Jag tror inte hon menade att du borde ödsla din tid på bättre saker- utan att du inte borde lägga dig i och komma med
o-ombedda råd... :angel:

Slösa andras tid tycker jag att man gör när man ständigt kommer försent så andra får stå och vänta, eller ber om tjänster som man är för lat för att utföra själv.

Jag tycker också att det är fräckt tidsslöseri att tex ringa ut hantverkare utan att se till att det är förberett för arbetet - då slösar man med andras arbetstid = inte okej. (Klassikern är hovslagaren som kommer och hästen går kvar i hagen en km från stallet, geggig och svårfångad)

FaceBook är väl tidsslöseri i sitt esse, men man har ju faktiskt makt själv att inte använda det;)

Egen tid slösar jag aldrig och försöker att aldrig slösa på andras tid genom att inte vara sen och liknande, det misslyckas förstås ibland.

Andra kan däremot slösa med MIN tid.

Jag tänker nog rätt mycket på att jag inte vill slösa andra människors tid, särskilt i jobbsammanhang. Och jag motsätter mig ganska kraftigt när andra tycker att jag ska lägga massa fokus på sånt som egentligen inte gynnar mig, alltså att jag förväntas vara välvilligt inställd till andras hjärtefrågor utan att få nån egentlig ersättning för det, det finns mycket sånt i mitt jobb.

När det gäller mer privata saker så är jag nog ganska noga med att inte alltid bejaka min besserwisserimpuls att komma med tips och åsikter i tid och otid. I det fallet du beskriver så hade jag inte ansett det allvarligt nog för att komma med ett sånt inlägg, det är på en sån nivå att det faktiskt låter lite som om du inte har nåt bättre för dig och bara vill vara en show off. Det kan ju vara en fråga att ställa sig i såna lägen: vad vill jag uppnå med att informera om det här? Vad händer om jag inte gör det?

Ja då slösar jag en hel del tid :o typ som nu när jag måste skriva klart b-uppsatsen men bara för att jag vet att det är lugnt (är redan godkänd men den ska finputsas inför betygsbedömningen)så slöar jag. Mer logiskt skulle väl vara att göra klart allt först och slöa sedan.

Måste erkänna att jag gick upp ur soffan när jag läste det där :o

Är duktig på att slösa tid. Eller, i min värld är all tid man inte aktivt gör något, ett slöseri på tid. Sitta och slöa vid datorn är inte okej om man hade kunnat fixa miljoner saker istället. Känner att det är en så otrolig press på att göra något hela tiden. Försöker ta en ledig dag i månaden när jag bara pysslar hemma, städar, tvättar, diskar, pussar hästarna och ligger i soffan. (Sån dag idag). Men det är så svårt! Finns alltid så mycket annat jag får dåligt samvete över att inte göra.

Måste erkänna att jag gick upp ur soffan när jag läste det där :o

Är duktig på att slösa tid. Eller, i min värld är all tid man inte aktivt gör något, ett slöseri på tid. Sitta och slöa vid datorn är inte okej om man hade kunnat fixa miljoner saker istället. Känner att det är en så otrolig press på att göra något hela tiden. Försöker ta en ledig dag i månaden när jag bara pysslar hemma, städar, tvättar, diskar, pussar hästarna och ligger i soffan. (Sån dag idag). Men det är så svårt! Finns alltid så mycket annat jag får dåligt samvete över att inte göra.

Varför måste man alltid göra något?
Jag mår bra av att ligga i soffan och slöa med datorn i knät och slökolla på tv en stund varje dag.
Jag skulle inte må bra av att alltid stressa och alltid måste göra något.

Jag har svårt att se det som slöseri med tid, det är ju tid för återhämtning.
Det om något borde vara ganska viktigt?

Jag gick in i väggen innan jag lärde mig att göra ingenting. Dyr läxa.

Det är jävligt dåligt :(
Många blir ju aldrig sig själva igen efter att ha mött den där berömda väggen.
Man får nog vara glad om man ens kan återhämta sig någorlunda efter det.

Så nog är det bra att kunna slappa och göra ingenting också..

Intressant fråga, ställd ur en intressant vinkel. jag har på senare tid börjat inse vikten av definitionen av ett ord och var såklart tvungen att googla på vad "slösa" verkligen är för definition. Att man "1.(alltför) lättvindigt ge bort saker"

Jag har disskuterat mycket om hur man prioriterar sin tid, vad man använder den till och varförvi alltid har känslan av att den aldrig "räcker till".

I ditt fall kanske hon som svarade ansåg att du inte tänkte igenom ditt svar eftersom du uppenbarligen inte hade någon aning om hur hästkunnig hon var och därmed "lättvindigt" slängde iväg ett gott råd helt i onödan.

Jag anser att jag slösar med tid när jag gör saker som inte kommer resultera i något som inte ger mig eller de i min omgivning något mervärde. Ligger jag en timme på soffan och tittar på tv, är det för mig inte att slösa med tid, det är ett aktivt val för mig att vila/varva ner. Däremot tycker jag att jag slösar med tid när jag tjatar på min dotter - det gör ju sällan någon nytta ;)

Ibland blir jag sittandes och liksom bara går igenom vissa sidor på internet om och om igen utan att någonting händer. Jag bara klickar runt utan att det egentligen finns något att läsa tex. Då tycker jag att jag slösar tid ;)

Jag tror inte hon menade att du borde ödsla din tid på bättre saker- utan att du inte borde lägga dig i och komma med
o-ombedda råd... :angel:

Så kan det helt säkert vara :) och även om jag tycker att hon tog i lite väl från tårna så inser ju jag att hon antagligen ansåg detsamma om mig så även om det är mot min självkänsla (hatar att göra fel och får en klump i magen som varar i all evighet, har så svårt att släppa saker) så måste jag inse att jag förstår henne. Men det ledde somsagt ändå till funderingar kring det här med tid och vad det innebär att slösa den.

Senast ändrad:

Liknande trådar

B
Hästmänniskan Visste inte vart jag skulle lägga den här tråden men mod. får flytta den om den ligger fel. ;) Jag har sedan barnsben ridit på en...
Svar
11
· Visningar
2 895
Senast: FrontLine_
·
Övr. Barn För nån vecka sedan så beslutade jag mig för att skriva ett brev till mig pappa för att berätta om Tims funktionshinder. Jag hade ännu...
2
Svar
20
· Visningar
3 198
Senast: oz_joj
·
Hundavel & Ras Att ta valpar på sin tik Lite allmänt om tik, parning och valpning. Vill man lära sig mer, så rekommenderar jag hunduppfödarens...
2
Svar
26
· Visningar
5 937
Senast: lundborg
·
  • Låst
Hästvård Lånade annan tråd först men tänkte det kanske lättare få svar om jag skriver direkt här. För att göra en lång historia jättekort...
Svar
5
· Visningar
1 541
Senast: TantEster
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama