Att sko barfotahäst eller prova boots?ridning.

kossankaj

Trådstartare
Jag har haft min häst barfota i några år.
Vilket har fungerat bra, då vi mest bara ridit lite då och då.

Nu har vi dock kommit igång och börjat rida mer seriöst, nästan dagligen, och jag märker att han ömmar litegrann på grusvägarna.

Han används främst till uteritter, men vi tränar också lite dressyr/markarbete/hoppning i paddock.

I paddocken går det bra utan skor, men som sagt när vi rider ut så ömmar han på grusvägar med utkastat grus.
Går helt obehindrat på släta grusvägar och astfalt.

Nu är min fundering om jag ska använda barfotaboots eller sko.
Helst vill jag sko, framsko.
Men hästen har tidigare haft så mycket tappskor.
Och jag är så orolig för det där strulet med tappskor ska börja igen.

Hästen har dock bättre hovkvalitet nu än när han skoddes för några år sedan.

vad tror ni?
Är risken lika stor för tappskor igen?
Ska man våga prova boots istället?
:confused:
 
Sv: Att sko barfotahäst eller prova boots?ridning.

Jag hade nog provat boots först innan jag skodde. Har själv en som gärna tappar sina skor titt som tätt men hon måste vara skodd pga att hon haft fång och tappskor är inte kul plus att om hästen inte reagerar i paddock osv så tycker jag nog att den kan vara barfota och sen boots vid uteritter :)
 
Sv: Att sko barfotahäst eller prova boots?ridning.

Tack för svar=)

har du någon erfarenhet av barfotaboots?
Sitter de ordentligt?
Kan hästen röra sig rätt i dom, funderar på om det blir som "tunga tofflor"?
 
Sv: Att sko barfotahäst eller prova boots?ridning.

Om du haft hästen barfota länge och den har en form på hoven som du vet att den kommer behålla skulle jag rekommendera easy boots glove. De sitter tajt mot hoven och jag upplever dem inte alls som klumpiga. Min häst rör sig helt obehindrat i dem. Här är en bild på hur de ser ut på henne.

c8_zps6047c5ed.png
 
Sv: Att sko barfotahäst eller prova boots?ridning.

Jädrar vad dom såg nice ut :)

Jag har cavalloboots och dom är mycket klumpigare men min häst verkar nöjd ändå.
Har haft honom skodd fram från 3-15 års ålder med uppehåll under betesperioder på mjuk eller sluttande vall eftersom han drog av sig skor på löpande band då.
Efter sista betessäsongen så blev det inte att jag la på nya skor av olika anledningar utan beslöt mig för att prova helt barfota och boots vid behov (uteritt på grusväg)
Det fungerar fantastiskt bra :)

Inga tappskor, billigare hovslagarräkning, inga snöstyltor och har bättre fäste på is än med skor (vi broddar inte)
Skulle man vilja ha brodd så går det (iaf i cavallo) att skruva i.
 
Sv: Att sko barfotahäst eller prova boots?ridning.

Jag har mina barfota och rider med boots både bak och fram och tycker att det fungerar bra. Jag har haft Easyboot Epic, Easyboot Edge och Renegades. Alla dessa fungerar bra och sitter kvar överallt. Jag brukar rekommendera Easyboot Epic till de som aldrig använt boots förut. Enkla, hållbara boots som är lätta att laga om en wire skulle gå sönder (en bit handbromswire från cykel och en bit bromsrör) och det finns en bra begagnatmarknad för dem ("lätta" både att köpa och sälja begagnade).

Men vill du helst sko så varför inte testa? Blir det en massa tappskor så är det bara att dra av skorna och börja med boots.
 
Sv: Att sko barfotahäst eller prova boots?ridning.

Tack för era svar:)

Verkar ju som att boots fungerar bra!

Så jag provar det först o främst:)
 
Sv: Att sko barfotahäst eller prova boots?ridning.

Min ena häst var barfota tills han var 13år! Vi använde barfotaboots från det att jag köpte honom vid 8års ålder. Då bara när det var hårt i marken på sommrarna, när det var regnmjukt så klarade han promenadridning fint. Men ju mer vi kom igång o ju mer han jobbade ju mer använde vi våra easyboots. O ju mer fart o rörelser han fick ju oftare började bootsen flyga av i galopperna... Tillsist fungerade det helt enkelt inte med boots längre o jag valde att sko. Ångrar mig inte en sekund! Möjligtvis att man ekonomiskt tänkt tanken men det är så skönt med skor. Nu klättrar han inte i gräskanterna längre och tar längre kraftigare steg, inga hämningar!

Jag var barfotataliban några år o hade även unghästen barfota. Men man inser att full tävlingsträning funkar inte med det, framförallt inte om hästen går mycket på grus! Men hade jag haft hästarna på vila/promenadridning igen så hade jag skott av. Fast unghästen (som nu iofs är 10) har problem med bärrandsröta så hon får inte gå barfota...inte utan att hon får det värre iaf!

Men börja du med bra boots! Fungerar det så är det toppen! Fungerar det inte så sko. En järnsko är ju inte värre än att man kan sko av och börja om med barfota igen.
 
Sv: Att sko barfotahäst eller prova boots?ridning.

O ju mer fart o rörelser han fick ju oftare började bootsen flyga av i galopperna....

Tror det beror mycket på vilken typ av boot man har :)
När jag använda easyboot epic så flög de gärna av, medan cavallo aldrig gjort det.
 
Sv: Att sko barfotahäst eller prova boots?ridning.

Mina easyboot glove har också suttit kvar och varit med om både det ena och det andra. Enda gången de lossnat var när fröken lyckades trassla in sig i sina egna bakben och då trampande av sig den ena.

*kl

Det viktigaste är att de är korrekt utprovade och inte har minste tendens till att snurra på hoven för då åker de av. Mina boots måste jag slå på med en trähammare för ett ens få på dem men å andra sidan har de då inga spännen över hoven så det är ju ett måste att de sitter tajt för att de ska sitta kvar förstås.
 
Sv: Att sko barfotahäst eller prova boots?ridning.

Mina boots måste jag slå på med en trähammare för ett ens få på dem
:eek:
Cavallobootsen är måhända inte alls lika smidiga som Easyboots, men å andra sidan är de äckligt smidiga och lätta att trä på i jämförelse med många andra boots.

Och ska man trä på/av boots innan ridturer när man är tidspressad... då är det smidighet som gäller för mig. Den dubb som finns att skruva i har funkat finfint i snö/is och ger tillräckligt bra grepp att galoppera med på isiga vägar.
 
Sv: Att sko barfotahäst eller prova boots?ridning.

hehe det är inte så farligt som det låter ;) Jag bara trär bootsen på hoven och slår till den lite lätt med hammaren och sen är det klart, sitter som en smäck! De enda spännena sitter ovanför booten, syns på bilden ovanför. Så det är inte så mycket mer trixande än att sätta på ett skydd ungefär när man fått in tekniken.
 
Sv: Att sko barfotahäst eller prova boots?ridning.

Prova boots först! :)
Jag hade samma problem med mitt Engelska Fullblod för ett år sedan. Hon tappade sina skor hela tiden, och det var väldigt jobbigt. Jag och min mamma jobbade mycket med det men tillsist skaffade vi boots. Hon ömmade fortfarande lite men det märktes stor skillnad ;)
 
Sv: Att sko barfotahäst eller prova boots?ridning.

Jag tycker absolut du ska prova boots! Boots som flyger av passar inte tillräckligt bra. Det finns många olika märken och modeller, finns alltid någon som passar!

Det är onödigt att sko hästen med allt vad det kan innebära, när det bara är på grusvägar den ömmar. Min ömmar enbart på vissa grusvägar och har då boots.
 

Liknande trådar

Utrustning Är medryttare och hästen jag rider går barfota. Ägaren kommer inte att sko hästen, såvida hovslagaren inte propsar på det, och hästen...
Svar
12
· Visningar
647
Senast: Miingla
·
Hästvård Behöver tips om någon varit i liknande situation. Har en häst med väldigt fina hovar, dock sulöm. Tidigare ägare hade red mest på...
Svar
14
· Visningar
1 307
Senast: jemeni
·
Utrustning Är det någon här som har hästar som går barfota och rids/tränas mer regelbundet? (Alltså inte föl/unghästar eller små sällskapsponnyer...
Svar
9
· Visningar
1 285
Senast: Miingla
·
Hästvård Kan vara en orimligt paranoid fråga, men jag har gått och tänkt på det några veckor nu. Min häst är inne i en period med rätt många...
Svar
3
· Visningar
1 089
Senast: EmmaN
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp