Att skicka iväg sitt sto till hingst!

Tokmaja

Trådstartare
Mitt sto ska åka iväg till hingst nästa vecka.
Mitt första egna föl är det tänkt att bli och det är definitivt mitt första sto som jag skickar iväg.
Vad ska jag tänka på innan hon åker?
Förutom avmaskning och ta bort skor...

När hon kommer hem, vilka "kontroller" ska eller bör man göra då?

Hjälp en novis i avelsammanhang!
 
Beror lite på var du skickar stoet och om det är semin eller naturlig betäckning.
Men normalt så undersöker man stoet innan betäckning på stationen så att hon är i brunst och är frisk. Men vissa hingsthållare som håller på med naturlig betäckning gör inte det utan bara provar med hingsten om stoet tar emot.
Vid semin så kontrollerar man om stoet släppt ägget, inseminerar det antal gånger som behövs och brukar vilja kontrollera igen 10 dagar efter sista inseminering med UL.
Så vad du ska göra eller inte beror på rasen det är t ex svårt att UL ett lite shettissto och inte alla kan göra det och t ex islänningar går inte helt sällan på fribetäckning under hela sommaren.
 
Då har du troligen inte så mycket att tänka på med undersökning eftersom UL är så svårt på ett så litet sto. Om du vill kolla senare i dräktigheten om hon är dräktig kan man göra det med blodprov.

Jag tror att det viktigaste för dig att tänka på är att risken för att "tappa" dräktigheten är störst de 45 första dygnen innan ägget fäster i livmodern. Så under den tiden får man vara lite försiktig med stoet och t ex inte stressa upp henne eller liknande.
 
Under de här första 45 dygnen, bör man inte motionera osv heller?
Ska hämta hem mitt numera dräktiga sto och är ju som sagt novis, vill ju inte riskera någon dräktighet här. Jag förstår ju att hon självklart kan gå på promenader osv men kan det skada fostret om hon travar mycket tex (hon går med som handhäst ofta...)
Ska även fortsätta vår inkörning men tar det lite lugnt med det nu första veckorna.
Försöker läsa på överallt men det är svårt att hitta svar på allt. ;)
 
Kom på mer frågor ju, tar det under samma och hoppas att någon läser. (Alla är vi barn i början varvid alla dumma frågor just nu, men vill ju som sagt att detta ska bli rätt ifall det blir mitt enda föl, vem vet, blir det stoföl blir det nog fler ;)).

Jo, ang vaccinationer osv. Vad ska man vaccinera det dräktiga stoet med? Stelkramp har hon...
Abortvirus läste jag men vi är oftast hemma och träffar vi några andra hästar så är det när de rider förbi eller om vi möter dem på vägen, har inte tänkt mig iväg på träningar/tävlingar.

Ang försäkringar, bör man ta de här speciella dräktighetsförsäkringarna? Det handlar ju inte om ett sto som är värt massa pengar, om man ska vara krass (men värd massa för mig såklart). Hur gör man med typ shettisar?

Hm. Det var något mer... ja det kommer, får se om jag får svar på dessa först. :D
 
Vi kollar alltid dagen efter eller på kvällen efter seminering. Efter 10 dagar kan man ju ändå inte göra några åtgärder? Verkar jättekonstigt. Fråga varför nästa gång :).
 
Kom på mer frågor ju, tar det under samma och hoppas att någon läser. (Alla är vi barn i början varvid alla dumma frågor just nu, men vill ju som sagt att detta ska bli rätt ifall det blir mitt enda föl, vem vet, blir det stoföl blir det nog fler ;)).

Jo, ang vaccinationer osv. Vad ska man vaccinera det dräktiga stoet med? Stelkramp har hon...
Abortvirus läste jag men vi är oftast hemma och träffar vi några andra hästar så är det när de rider förbi eller om vi möter dem på vägen, har inte tänkt mig iväg på träningar/tävlingar.

Ang försäkringar, bör man ta de här speciella dräktighetsförsäkringarna? Det handlar ju inte om ett sto som är värt massa pengar, om man ska vara krass (men värd massa för mig såklart). Hur gör man med typ shettisar?

Hm. Det var något mer... ja det kommer, får se om jag får svar på dessa först. :D
Jag brukar inte ge mer än stelkrampsvaccin.
Fosterförsäkringen ger framförallt skydd mot dyra veterinärvårdskostnader om fölet råkar ut för något som nyfödd. Man får sen själv bestämma sig för hur mycket man tycker är värt att lägga ner i form av pengar, möda och omvårdnad. Och fråga sig vilka möjligheter man har. Själv har jag 4 timmars bilresa till närmaste djursjukhus med jourverksamhet och stationärvård. Mitt beslut på förhand är att inte köra så långt med nyfött föl. Och jag kommer inte heller lägga någon förmögenhet på att rädda livet på någon heller.
 

Liknande trådar

Avel Fick ett hingstföl i slutet av juni iår och planen var att ta hem sto och föl som inackordering för sällskap till honom. Tyvärr blev han...
2
Svar
32
· Visningar
3 658
Avel Behöver lite input. Betäckte mitt sto för första gången i år, hon är 11 år och hon har inte varit betäckt tidigare vad jag vet...
Svar
10
· Visningar
1 346
Hästvård Hej! För att göra historian kort så har jag haft mitt sto utlånad på foder i ca 2,5 år till en tjej som tagit föl på mitt sto. Jag har...
Svar
11
· Visningar
1 470
Senast: nexxa
·
Hästvård Jag funderade på att skicka min unghäst på vila/bete nästa sommar. Frågan är bara är detta en bra idé? Jag tänkte nämligen bara ”skicka”...
Svar
2
· Visningar
527
Senast: Görel
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp