att skatta sig lycklig

Nu
Kan vi inte beskatta folk efter i vilken månad dem föds? Baserat på några astrologiska uträkningar måste ju staten kunna förutse vilka som kommer bli rika och därmed beskatta dem genom födelseskatt.

Alternativt, för alla vet ju att det är bättre att fylla är tidigt på året, att vi helt enkelt ökar skatten procentuellt beroende på vilken månad en är född i. Så de som har den dåliga smaken att födas i december när det är så mycket andra utgifter får ett påslag på 12% i skatt (så vet de vart födelsedagspengar kan gå!). :up:
Nu tänker du ju bakvänt, om det är en fördel att födas tidigt ska det naturligtvis beskattas, den skatten går till de som har oturen att födas sent på året så de kan åka på solsemeter eller få ljusterapi. :up: :cool:

Nu

Nu tänker du ju bakvänt, om det är en fördel att födas tidigt ska det naturligtvis beskattas, den skatten går till de som har oturen att födas sent på året så de kan åka på solsemeter eller få ljusterapi. :up: :cool:
Äh inte då! Jag tänker mest att vi ska satsa på dem som är värda det och inte hålla på och curla folk som ändå är dömda att misslyckas enligt stjärnorna :D :up:

Höjd snask och alkohol skatt. Socker ÄR inte nyttigt:mad: Alkoholskatten kan de höja för jag är typ nykterist.
*.....springer iväg och gömmer mig från bukemaffian....:nailbiting:*

Om man ska vara lite allvarlig så tycker jag att momsen gott kunde ändras om lite. Som det är idag så skattar man ju lika mycket på Mamma Scans köttbullar som på rysk kaviar tex. Varför inte beskatta lyxkonsumtion högre än nödvändiga grejer? Och när det gäller mat, varför inte ha en högre skatt på varor som påverkar miljön mer negativt än andra?

Jag tycker de kunde införa en skatt på Tv, mobiler, datorer, radio osv. Så man slipper bli jagad av radiotjänst och alla betalar för det, sen på vad den skatten skulle ligga på tja det vet jag inte, men nu är det många som inte betalar till radiotjänst och då dom som gör det får betala desto mer. Tror det skulle bli enklare om det fanns en skatt på det som alla är med och betalar. De allra flesta äger ändå saker som gör att man kan lyssna/titta på tv/radio osv.

Vad tycker du skall beskattas och hur mycket? Mer eller mindre än idag och när svaret är mindre, vilken annan skatt skall höjas?

Frågan ställs alltså givet dagens skattetryck. Vi behöver inte ta det på öret, men med lite realism. Tar du bort skatten på inkomster, kan du därför knappast kompensera den genom sockerskatt.

Jag ser små om några möjligheter till sänkningar. Vårt skatteuttag totalt sett behöver bli högre för att tillse att vi kan på ett humanistiskt sätt försörja dem med behov av samhällelig hjälp.

Höjd trängselskatt, men i form av den utländska modellen där du betalar för sträckan du kört, samt gärna utifrån miljöbelastning (tunga fordon = högre skatt, mc = lägre, undantag för kollektiva fordon trots tyngd = lägre nominell skatt). Inte endast i storstäder utan alla stora motorleder.

Höjd drivmedelsskatt på allt utom förnybara bränslen.

Behovsprövat barnbidrag.

Höjd maxtaxa för förskolor.

Slopad begränsning för arbete för CSN-kretsen av studenter = kan höja nivån för bostadsbidrag.

Slopat eller sänkt ränteavdrag.

Höjd kapitalskatt.

Sänkt arbetsgivaravgift för småföretagare.

Jag ser små om några möjligheter till sänkningar. Vårt skatteuttag totalt sett behöver bli högre för att tillse att vi kan på ett humanistiskt sätt försörja dem med behov av samhällelig hjälp.

Höjd trängselskatt, men i form av den utländska modellen där du betalar för sträckan du kört, samt gärna utifrån miljöbelastning (tunga fordon = högre skatt, mc = lägre, undantag för kollektiva fordon trots tyngd = lägre nominell skatt). Inte endast i storstäder utan alla stora motorleder.

Behovsprövat barnbidrag.

Slopad begränsning för arbete för CSN-kretsen av studenter = kan höja nivån för bostadsbidrag.

Höjd kapitalskatt.

golit tycker att beskattning av barnbidraget är enklare och bättre än behovsprövning. ger enklare den effekt man är ute efter.

Behovsprövat barnbidrag.

Höjd kapitalskatt.

Den är bra. Riktigt bra.
Men en del av det andra är dåligt.
Det får kapital att flytta från Sverige och driver dem med låga inkomster från hus och hem.

Nja, men fastighetskatt får folk att fundera över om det är värt att bo kvar. Avskaffandet av fastighetsskatten har fått bobubblan att bli värre och skapat inlåsningseffekter. Låg fastighetskatten på en 40.000.000.000 när den avskaffades så skulle den väl ligga på 80.000.000.000. nu? Det kan man ha ganska kul för.(ja minus nuvarande skatter då)

Om man ska vara lite allvarlig så tycker jag att momsen gott kunde ändras om lite. Som det är idag så skattar man ju lika mycket på Mamma Scans köttbullar som på rysk kaviar tex. Varför inte beskatta lyxkonsumtion högre än nödvändiga grejer? Och när det gäller mat, varför inte ha en högre skatt på varor som påverkar miljön mer negativt än andra?

Och vad ska staten göra för pengarna den får in? köpa champange och kaviar? :)

Hej Tåmten,
Jag önskar mej beskattning av övergång melan såmar å vintertid, å tvertom.
Pengarna som tjenas på deta ska gå til velskrivning å retsavning i skålan.

Om vi istället för att fytta en timme två gånger om året, flyttar tio minuter varje månad, skulle stavningen förbättras ännu mer.

Nja, men fastighetskatt får folk att fundera över om det är värt att bo kvar.
Jag tycker inte att fastighetsskatt är bra.
Jag tycker inte att man skall skatta för sådant som man har utan bara för sådant som omsätts.
Det som är köpt och betalt skall man få ha utan att betala skatt för.

Moms är en bra skatt.
Så länge som du inte köper något så beskattas du inte.
Och den beskattar även turister och andra besökare som nyttjar infrastrukturen.
Den är enkel att administrera och bara finns där.

golit tycker att beskattning av barnbidraget är enklare och bättre än behovsprövning. ger enklare den effekt man är ute efter.
Jag tycker att barnbidraget skal flyttas till bostadsbidraget.
Då så hamnar det på rätt ställe.
Men att räkna det som inkomst går ju också bra.
Det blir dock för mycket rundgång för min smak.

Jag ser gärna att vi slopar jobbskatteavdrag. Det är för mig helt obegripligt att jag betalar så lite i skatt som jag gör nu när jaghar ett stadigt arbete med en bra lön...

Ett alternativ är ju att gör allt som intkomst avtjänst, arv, gåva, jobb... Det är lite obegripligt att det som beskattas minst är de helt arbetsfria inkomsterna.

Skatteinspektörer = moderna fogdar, dom som nackades först när allmogen gjorde uppror mot skatterna.

Liknande trådar

• Artikel Artikel
Dagbok Vårens ljuvligaste dag sitter jag inne nästan hela dagen och känner mig bara frustrerad. Jag har en deadline för att lämna in...
Svar
2
· Visningar
897
Senast: cassiopeja
·
Hästmänniskan Jag har sådan beslutsångest och behöver skriva av mig, och kanske bolla med någon... Jag är 28 år, har heltidsjobb och två hundar av...
2 3
Svar
42
· Visningar
7 706
Senast: Efwa
·
  • Låst
  • Artikel Artikel
Dagbok Jag kollade på väderprognosen. Hos mig på Östersjökustens fastland skulle det bli 30+, men tittade jag längre ut i skärgården på de...
Svar
10
· Visningar
1 877
Senast: cassiopeja
·
Hundhälsa Jag behöver råd.. Det blev ett långt inlägg, men jag hoppas någon orkar läsa det ändå. Har en schäferhane på fem år, som kort och gott...
2
Svar
20
· Visningar
7 403

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama
Tillbaka