att skatta sig lycklig

golit

Trådstartare
Vad tycker du skall beskattas och hur mycket? Mer eller mindre än idag och när svaret är mindre, vilken annan skatt skall höjas?

Frågan ställs alltså givet dagens skattetryck. Vi behöver inte ta det på öret, men med lite realism. Tar du bort skatten på inkomster, kan du därför knappast kompensera den genom sockerskatt.

Vad tycker du skall beskattas och hur mycket? Mer eller mindre än idag och när svaret är mindre, vilken annan skatt skall höjas?

Frågan ställs alltså givet dagens skattetryck. Vi behöver inte ta det på öret, men med lite realism. Tar du bort skatten på inkomster, kan du därför knappast kompensera den genom sockerskatt.

Hepp... det blev visst lite svårt att göra det som varje regering med nuvarande budgetregler behöver göra. Om du sänker en skatt måste du höja en annan.

Politiskt brukar man försöka runda det genom att säga "dynamiska effekter" Att det vi gör nu gör att inkomsterna ökar, skatteintäkterna ökar eller lite annan woodo. Men om vi släpper det. Vilken skatt ska sänkas och vilken ska ökas eller införas?

Återinför fastighetsskatten omedelbart på rejäla nivåer, speciellt de med bostadsrätter på Östermalm kan beskattas ordentligt,
fritidshus bör ha en skattesats på 50% eller mer, dom behövs nämligen till de asylsökande och ingen kan ju bo på 2 ställen samtidigt.

Återinför fastighetsskatten omedelbart på rejäla nivåer, speciellt de med bostadsrätter på Östermalm kan beskattas ordentligt,
.

Mycket rimligt, precis som den diskussion som vi hade om fastighetskatten i Florida. Där är den ju kommunal, men det skulle ju bara göra rika kommuner rikare. Tänker du dig en annan fördelningsprofil, och vilken skatt vill du sänka?

Jag tycker snaskskatt, tobaksskatt och storstadsskatt vore bra grejs.
Pengarna samhället skulle få in på detta borde satsas på siameskatt, norsk skogskatt samt vanlig huskatt.

Rasskatt? tänker du dig att Säve, Tuve och Aftonbladets löp ska få extra tilldelning för att de rasar?

hmmm storsstads(s)katten, är ju knappast norska skogskatter, mer degenererade perser. Menar du att denna främmande ras ska betala för norska(oljemiljonärer)skogskatter?

@golit är rolig.

Jag tycker att skatten på tobak kan dubbleras, liksom skatten på alkohol.
Ja, produkterna är dyra som de är - men det är svårt att hävda att man har behov av varken tobak eller alkohol. Och om man anser att man har behov av de produkterna så är skälet desto större att minska tillgången...

De extra intäkter som kommer Sverige till del av denna skatteökning, önskar jag läggs ut på kommunal äldreomsorg eller möjligen sjukvård på "öronmärkt" sätt.

Själv önskar jag förstås att marginalskatten ska avskaffas: betalar procentuellt liksom numerärt mer skatt än många andra (och visst, har en bra inkomst).

Snabba pengar av typen fastighetsaffärer och handel med aktier skall beskattas hårdare.
Inkomster från arbete skall beskattas lägre.
Varför kan inte handel med aktier räknas som arbete? Skatten är redan ordentligt hög när det gäller aktiehandel och alla som handlar gör det inte med miljoner i potten.

@golit är rolig.

Ja, produkterna är dyra som de är - men det är svårt att hävda att man har behov av varken tobak eller alkohol. Och om man anser att man har behov av de produkterna så är skälet desto större att minska tillgången...

De extra intäkter som kommer Sverige till del av denna skatteökning, önskar jag läggs ut på kommunal äldreomsorg eller möjligen sjukvård på "öronmärkt" sätt.

Själv önskar jag förstås att marginalskatten ska avskaffas: betalar procentuellt liksom numerärt mer skatt än många andra (och visst, har en bra inkomst).
Tobak och alkohol i all ära, men är det något som man verkligen inte "behöver" så är det väl godis. Det är helt sjukt att man för bara några tior kan köpa ett helt kilo av något som är så skadligt och beroendeframkallande. Och skadorna och beroendet drabbar dessutom små barn. Ett radikalt skattepåslag för sötsaker! Förhoppningsvis skulle konsumtionen minskas rejält, så även om det i praktiken inte kommer in så mycket mer i statskassan, blir det sannolikt en förtjänst genom förbättrad folkhälsa.

Tobak och alkohol i all ära, men är det något som man verkligen inte "behöver" så är det väl godis. Det är helt sjukt att man för bara några tior kan köpa ett helt kilo av något som är så skadligt och beroendeframkallande. Och skadorna och beroendet drabbar dessutom små barn. Ett radikalt skattepåslag för sötsaker! Förhoppningsvis skulle konsumtionen minskas rejält, så även om det i praktiken inte kommer in så mycket mer i statskassan, blir det sannolikt en förtjänst genom förbättrad folkhälsa.

Absolut.
Men skadorna av alkohol och tobak är fortfarande mer långtgående. I stort sett alla cancerformer när det gäller rökning (jo, jag bytte ordval; snus har inte så många bevisat farliga effekter), mycket av hjärtinfarkter och stroke kunde undvikits om folk hade vett att låta bli att röka. Alkohol kan ge väldigt långtgående sociala konsekvenser både för den som (över)använder och för andra - exempelvis fyllekörning med olyckor, sociala problem et c.

Men visst är det sant att godis är obehövt. Frågan är bara hur man skattar olika "livsmedel" olika.
Sätter inom citationstecken eftersom godis klassas som livsmedel även om det är långt från livsnödvändigt. Och i den kategorin tycker jag att sötdricka och saft och juice bör hamna också.

Absolut.
Men skadorna av alkohol och tobak är fortfarande mer långtgående. I stort sett alla cancerformer när det gäller rökning (jo, jag bytte ordval; snus har inte så många bevisat farliga effekter), mycket av hjärtinfarkter och stroke kunde undvikits om folk hade vett att låta bli att röka. Alkohol kan ge väldigt långtgående sociala konsekvenser både för den som (över)använder och för andra - exempelvis fyllekörning med olyckor, sociala problem et c.

Men visst är det sant att godis är obehövt. Frågan är bara hur man skattar olika "livsmedel" olika.
Sätter inom citationstecken eftersom godis klassas som livsmedel även om det är långt från livsnödvändigt. Och i den kategorin tycker jag att sötdricka och saft och juice bör hamna också.
Jag är inte alls säker på att alkohol och tobak är/kommer vara ett större hälsoproblem än sötsaker. Det finns ju många allvarliga sjukdomar som följer med övervikt och dåliga kostvanor (hjärtinfarkt, diabetes, cancer osv) och vi har ännu inte sett dom långsiktiga skadorna hos generationen som vuxit upp som storkonsumenter av godis och läsk. Dom hälsoproblem som alkohol och rökning leder till visar sig ju oftast inte heller förrän efter många år.

Om de produkterna är så hemska att dagens skatt inte räcker, varför inte bara förbjuda dem? Så kan staten få in pengar på att bötfälla folk...

Kött är också cancerframkallande - och billigt! För att inte tala om lidandet det skapar för de djur som blir kött. Det är svårt att hävda att man har ett behov av kött. :idea:

Stearinljus borde också beskattas hårt! Vem har behov av levande ljus? Och tänk så många eldsvådor de orsakar.

Hm, det finns ju mängder med onödiga och farliga grejer vi kan beskatta extra; bungyjump, bergochdalbanor, dataspel, tam-ormar, energidrycker...

Liknande trådar

• Artikel Artikel
Dagbok Vårens ljuvligaste dag sitter jag inne nästan hela dagen och känner mig bara frustrerad. Jag har en deadline för att lämna in...
Svar
2
· Visningar
897
Senast: cassiopeja
·
Hästmänniskan Jag har sådan beslutsångest och behöver skriva av mig, och kanske bolla med någon... Jag är 28 år, har heltidsjobb och två hundar av...
2 3
Svar
42
· Visningar
7 706
Senast: Efwa
·
  • Låst
  • Artikel Artikel
Dagbok Jag kollade på väderprognosen. Hos mig på Östersjökustens fastland skulle det bli 30+, men tittade jag längre ut i skärgården på de...
Svar
10
· Visningar
1 877
Senast: cassiopeja
·
Hundhälsa Jag behöver råd.. Det blev ett långt inlägg, men jag hoppas någon orkar läsa det ändå. Har en schäferhane på fem år, som kort och gott...
2
Svar
20
· Visningar
7 403

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama
Tillbaka