Att skapa en tävlingshäst!

Inte_Ung

Trådstartare
Drömmen om att skapa den ultimata tävlingshästen finns ju hos många av oss.

På -80 talet så finkammade jag Sverige och Island efter en fin ridhäst åt mig och några fina ston för avel.
Och det gick ju sådär måste jag säga.
Jag önskar förståss att jag hade veta då vad jag vet nu.

Min avel gick på fin stam, mycket pass och ett hett temperament.
Parat med de bästa hingstarna.

I dag så har jag 3 egenuppfödda ridhästar.
Ett sto efter Fákur med Sörli 653 som morfar.
En töltmaskin av guds nåde, men litet svår att hålla i hull och aningen ängslig.
Pass har hon också, men jag vet inte riktigt av vilken kvalité.

En vallack efter Hrammur med Hraffe som morfar.
Avlad för att bli passraket.
Riden Akademiskt.
Den snällaste och lojalaste häst man kan hitta.
Egen avel i 2a generation.
Stor som ett hus och med pass som grundgångart.
Hade vid inridningen som 4-åring i princip bara gått i pass i hela sitt liv.
Numera 5-gångare och flott.

Ett sto efter Hraffesonen Soldan från Storhagen, morfar Atli.
Också 2a generationen hos mig.
En stadig 3-gångare med fin tölt och pass.
Hade inte visat ett steg tölt innan töltsättning.
Så oroliga jag skickade henne till Hraffes ryttare för att sätta tölten.
Något som jag aldrig har ångrat.
Han red för övrigt också in hennes mamma då jag var gravid just då det skulle göras.

Hur har det gått för er?

Sv: Att skapa en tävlingshäst!

Jag önskar förståss att jag hade veta då vad jag vet nu.

Vilken intressant tråd!

Med tanke på det jag citerar så undrar jag om det är något du hade velat göra annorlunda. Är du nöjd?

Har inga egna uppfödningar så jag kan inte mer än hoppas på intressanta svar fårn andra.

Det största som jag skulle velat göra annorlunda är att inte ha gått på mycket på stam, utan mera på känsla.
Och sedan att inte ha köpt så många ston som jag gjorde, utan nöjt mig med de första 3.
De var bra nog.
Jag valde bort ett mycket bra sto på Island för att jag var för stamfixerad.
Hon hamnade i Sverige i alla fall och visade sig vara fantastisk.
Det var surt.

Jag var väldigt okunnig när jag började min bana.
Valde Arta helt på utstrålning, sen hade hon ju några kända hingstar i sin stam på båda sidor.

Arta är en ren fyrgångare så en hingst som var femgångare kändes som ett bra val. Erro fanns nära och är ju både snygg och bra. Nu hade jag lite mera koll på att det fanns lite stam med i spelet. :idea:

Att sen få Fruma som första egenuppfödda är väl mycket av en vinstlott. Hon känns som det jag står för för dagen. En lättriden trevlig häst. Med bra gångarter, bra vilja som alltid är kontrollerbar och "snygg att titta på".
Vad hon kan sakna skulle då vara lite mera man och svans.

Vi får väl se om vi får se henne på tävlingsbanorna nästa år.

Spännande tråd! Jag suger åt mig allt. Har ju precis fått hem mitt sto från Island som jag köpte på en liten kvart. Såg henne riden och så hennes ögon. Min man satt i baksätet på bilen och gjorde Excelmallar och vi (tjejen som hjälpte oss och jag) fick rapportera in vad vi tyckte om gångarterna. Så var det beslutat, antagligen totalt vansinne. Men än så länge är hon en underbar individ, dessutom är hon begåvad med fin stam.

Kan ju säga att jag tänkt mig en helt annorlunda urvalsprocess, men vad gör man då man faller? Min plan var att välja och vraka i lugn och ro.
Betäckte henne på Island så nu väntar jag med spänning!

OA

Oj.... Den första är väl ett stort misslyckande :( Travaktig med eksem som kom som ettåring. Dock stora steg, underbar färg och underbart temperament. Ren Kolkuósistam. Mamman togs bort pga spatt som kom under dräktigheten, valacken är dock röntgad för 3 år sedan med fina leder och skall röntgas igen efter nyår.

Mitt andra föl blev mycket bättre. Mor är skäcksto inköpt som tvååring, lite dyr var hon men föll för hennes milda blick. Fákur som morfar, bedömd mor och Háleggur/Oskarslund som far. Femgångare. Valde Kjarni som far, att han fick eksem något år efteråt var inte roligt, med tanke på min första avkomma. Denna har dock klarar sej ännu. Har ett hjärta som guld, lättriden - en mycket rolig häst som det verkligen är fantastiskt att arbeta med. Fyrgångare med stabila gångarter och fantastisk galopp som femåring. Målet är tävling detta år.

Min sista är efter skäckstoet däruppe och Silver-Askur som far. Vad det månde bli av honom får vi se. Bild på min avatar. Där han föddes tror de han är femgångare. Måste träna upp mig själv under åren så jag kansek kan få fram honom som femgångare i så fall.

Har du provat med fyrgångshingst på Hraffestoet?

Solfari från Oviken (e Týr von Rappenhof) och Kolgrimur från Slätterne (e Kjarni frá Kalfstödum) har Hraffe som morfar.

Jag tänkte avla en tävlingshäst efter Birkir och Svala men det blev silver-Askur istället. Det fölet kan nog bli tävlingshäst med rätt ryttare. Även årets föl Álmur-Svala kan vara ett tävlingsämne, kanske T2 och femgång.
Min Aegir-Askjaavkomma är inte avlad med tanke på tävling utan som okomplicerad familjehäst, men vem vet. ;)

Det största som jag skulle velat göra annorlunda är att inte ha gått på mycket på stam, utan mera på känsla.
Och sedan att inte ha köpt så många ston som jag gjorde, utan nöjt mig med de första 3.
De var bra nog.
Hon hamnade i Sverige i alla fall och visade sig vara fantastisk.
Det var surt.

men man lär sig ju av sina misstag som det heter:smirk:

Fyrgångare med stabila gångarter och fantastisk galopp som femåring. Målet är tävling detta år.

Min sista är efter skäckstoet däruppe och Silver-Askur som far. Vad det månde bli av honom får vi se. Bild på min avatar. Där han föddes tror de han är femgångare. Måste träna upp mig själv under åren så jag kansek kan få fram honom som femgångare i så fall.

oj va roligt då ses vi kanske på tävlingsbanorna, om du ska tävla
-07? eller finns de några fler tävlingar innan jul nu?

jaså har du en 3e nu? eller du har haft honojm länge?

oj va roligt då ses vi kanske på tävlingsbanorna, om du ska tävla
-07? eller finns de några fler tävlingar innan jul nu?

jaså har du en 3e nu? eller du har haft honojm länge?

Du har träffat de två som bor hemma. De på min avatar har varit borta med hingsten på stora alvarmarker :), först mamman och sedan föddes fölet på fastlandet. Nu bor de utanför Åtvidaberg.

Mamman har jag haft sedan -98. Fölet är nu 7 månader. Summa summarum blir de 4 i antalet.

Nu vilar pojkarna, går allt bra blir det nog en vårtävling.

Första isis fölet för mig blir till våren 2007.
och tanken med detta föl är väl att den ska bli en trevlig individ till att börja med, och att den blir en mycket trevlig familjehäst.

Jag avlar inte för att få fram supertävlingshästar utan jag vill kunna erbjuda de folk som inte vill tävla även fina trevliga hästar med lätt för tölt/pass
Bra gångarter är ju nått som alla strävar efter men bra och superbra är stor skillnad=)

Inom hbl så avlar jag för msv nivå, en jäkligt bra allroundhäst/läromästare i stort sett.
För hur det än är så är det inte sååå många som tävlar högre än msv.
Så man kan väl säga att jag avlar för en msv nivå.=)

Men bra ertriör, bra gång och bra lynne är goda egenskaper jag sätter stor vikt på när jag avlar.

Blir fölet en hingst skall de säljas om det blir ett sto skall de behållas för framtida ridhäst och avelshäst

Har du provat med fyrgångshingst på Hraffestoet?

Hon har fått 2 föl efter 4-gångshingst.
Men jag har tagit henne ut aveln p.g.a. att hennes son blev kryptorkid.
Tråkigt då hennes båda avkommor är mycket vackra.

Första avkomman av min avel är under inridnng nu, tyvärr kunde jag inte behålla honom pga skilsmässa, men jag får lite rapporteringar då och då. Och han verkar passa in perfekt i mitt avelsmål. 4-gångare med tölt i alla tempon, är lite osäker på vad han har för lynne dock, han kan eventuellt kräva en del av sin ryttare i form av ledarskap.

Hans mamma är mitt första avelsto och hon är fantastiskt lätthanterlig, men hon är tyst. Hon säger inte ifrån när hon blir stressad, utan man får vara väldigt lyhörd. Sen får jag ärligt säga att hon i vissa lägen är lite korkad. Hon är femgångare med utpräglad tölt, saknar kanske lite vilja. Usch säger ni nu vilken komplicerad häst, varför avlar du på henne? För att hon lämnar mycket av hingsten i sina föl och för att jag aldrig haft några problem med henne. Lastar sig själv, ren i fyra gångarter efter bara nån månads inridning. Så jag ger henne kanske lite dålig reklam.

Nr 2 är också femgångare, med vilja av stål, springer som ett tåg tills det kommer en vägg. Ja, jag överkompenserade efter sto 1, här skulle avlas tävlingshästar! Hon är rätt liten med något lång rygg. Också en väldigt känslig häst, när jag köpte henne var hon spänd och överreagerad för minsta lilla. Men det är borta nu, 4 år senare.

Jag har två 2004 or efter dessa stona, Spuni frá Miðsitju är pappa till ett sto undan nr 1, och Ypsilon frá Holtsmúla är pappa till en hingst efter nr 2. Båda är femgångare och som helt objektiv :angel: måste jag säga att de ligger över medel med marginal. Ska bli väldigt spännade att börja rida dem om nåt år eller så.

Men sedan dessa avlades så har mitt avelsmål ändrats en del, dessa femgångs tävlingskanoner kräver underhåll. Jag lutar nu mer åt fyrgångare med mycket tölt som kan ge en härlig upplevese med varje ridtur, även om ryttaren sitter på sin första häst nånsin. Jag vill även ha intelligenta hästar som kan anpassa sig efter ryttarens nivå, utan att utnyttja en nybörjare för mycket.

Så med detta i minne sitter jag och försöker välja hingst till nästa år, inte lätt!

Min ambition var att skaffa en bra ridhäst, med en bra ridhäst följer så mycket positivt med i spåren. Ofta är det lättare att få fram det där lilla extra på en bra ridhäst, som gör att de kan bli en otroligt bra tävlingshäst. Vem tackar nej till en bra ridhäst som gör bra ifrån sig på tävlingsbanan också.:D

Jag själv har ju inte ens en egen häst men jag är ganska insatt i Ls avel.

Den första uppfödningen hon hade fick hon på köpet när hon köpte sin första tävlinghäst. Dimma hade gått en vecka hos hingsten (Reddi f. Lykkegården) och det visade sig senare (vet inte om det var före eller efter Linda köpte henne) att hon var dräcktig. Men Stjarni blev hur bra som helst!!

På den vägen är det o L avlar ganska mycket på temperament. alltså bra temperament.

/jenny

Att hästen utvecklar en eller ingen testikel, ska inte jämställas med klapphingst där testikeln fastnar på väg ner.

Nyfiken i en strut! Men vilka stammar var du intresserad av (i början av din avelskarriär)?

Själv är jag intresserad av stammar, men är ändå alltid öppen för att köpa en bra individ oavsett stam. Men någon som är konstigt är att jag ändå (helt slumpmässigt) köper individer som på någotvis är släkt (nästan alla mina hästar är ex. släkt med Sörli frá Saudárkróki).

Min ambition var att skaffa en bra ridhäst, med en bra ridhäst följer så mycket positivt med i spåren. Ofta är det lättare att få fram det där lilla extra på en bra ridhäst, som gör att de kan bli en otroligt bra tävlingshäst. Vem tackar nej till en bra ridhäst som gör bra ifrån sig på tävlingsbanan också.:D

Du har inte avlat fram en sådan häst själv måntro?

Att de är släkt är inte så konstigt, det är de flesta! Det finns inte många (vuxna) hästar som INTE har Hrafn, Orri eller Ófeigur inom tredje led...

Liknande trådar

F
Islandshäst Det är trögt på islandshästmarknaden i Sverige just nu det tror jag många har känt. Delvis beror det på finanskris och osäkerhet inför...
3 4 5
Svar
98
· Visningar
12 994
Senast: tina_sj
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar