Att skapa en tävlingshäst!

Sv: Att skapa en tävlingshäst!

Att de är släkt är inte så konstigt, det är de flesta! Det finns inte många (vuxna) hästar som INTE har Hrafn, Orri eller Ófeigur inom tredje led...

Är självklart medveten om det!!
Fast det var inte så jag menade. Menade att jag ofta kan ha sett en häst, blivit intresserad och bestämt mig och sedan kikat på stamtavlan. På någotvis så har jag köpt hästar med liknande stam (oftast utan ex. Hrafn men för det mesta med en heldel Sörli).

Vi vet att han kommer att bli bra som ridhäst, vad tävlingsbanan anbelangar så får det vänta ett litet tag till.;)

Roligt!
Vad är det för stam på honom? Har du avlat många rid-/tävlingshästar? Förlåt om jag luskar, vet tyvärr inget om dig (vilket kanske alla andra gör.. vad vet jag:p ) mer än att du är en kunnig och vettig hästmänniska.

Höll inte du på med något "färgexpriment"? Fölet på din avatar ingick väl i det projektet?

Jag känner inte till det, men tror att defekten finns på listan. Missbildning var väl synd att kalla något som inte finns.;)

Varför har du lägre ställda mål på din islandshästuppfödning än din halvblodsuppfödning?

Roligt!
Vad är det för stam på honom? Har du avlat många rid-/tävlingshästar? Förlåt om jag luskar, vet tyvärr inget om dig (vilket kanske alla andra gör.. vad vet jag:p ) mer än att du är en kunnig och vettig hästmänniska.

Jag är också nyfiken på dig boj och var du hämtat all din kunskap!

Jo det är samma sak - olika namn.
Du måste blanda ihop det med något annat.

Hårda, tuffa, friska med massor av pass.
Spädes lämpligast ut till 25%-ig lösning.

Ärftligt.
Och för trånga kanaler.
Inte bra.
Kan ge ston med fertilitetsproblem.
Så systrar är inte heller så säkra.

Jag har fått 2 med en gemensam nämnare bakom i stammen.

Jo, färgexperimentet är resultatet av att jag numera gör som det känns bra i stället för att stirra på stammen.
Resultatet är bra, förutom den enkulade då.
Han blir en fin ridhäst, men kastrationen kommer att kosta - mycket.

Jag vet inte.
Det var ju så länge sedan.
Det kom en del bra hästar därifrån.
Men främst så finns den en bit bakåt i stammen på många bra hästar.
Och så var de på den tiden fria från Hrafn.

Jag har bara en avkomma efter mitt sto. Och målet var att få fram en välrest, stor individ, med trevligt temprament och mycket vilja i. Och en fyrgångare. Jag betäckte mitt sto med Kanslari som är en stor trevlig hingst med mycket bra grundgångarter, han har 9 för skritt, trav och galopp. Jag är super nöjd! Stoet vi fick är stor och mycket välrest och rör sig mycket trevligt. Hon är mycket social och trevlig, och alltid mycket "vaken" och uppmärksam. Hoppas mycket på henne ska bli kul att se vad det blir av henne. Hon är bara 1,5.

Jag ska betäcka mitt sto igen till våren, denna gång med en femgångare tänkte jag. Jag har funderingar på Metingur, men så tittade jag lite på stammen. Mitt sto har stigandi som farfar och metingur har stigandi som morfar. Kanske man ska välja en annan hingst med annan stam då??

Liknande trådar

F
Islandshäst Det är trögt på islandshästmarknaden i Sverige just nu det tror jag många har känt. Delvis beror det på finanskris och osäkerhet inför...
3 4 5
Svar
98
· Visningar
12 994
Senast: tina_sj
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar