Att skapa en lugn miljö på förskola

bettysmatte

Trådstartare
Har berättat i någon tidigare tråd att vi har en mycket stökig barngrupp (1-3 år) där jag jobbar. Väldigt mycket aktivitet (spring, bråk, etc) och väldigt mycket ljud. Vi önskar skapa en lugnare, tystare, behagligare och mindre stressande miljö för både vuxna och barn. Hur gör vi? Kom med tips!

Vi har funderat på att sätta på lugn musik, kanske med naturljud (vågor, vattenfall, etc) på morgonen som får spela när barnen kommer och fram till frukost. Vi har väldigt tidiga barn, så vi öppnar redan kl 6.00 varje dag. Det känns extra viktigt då att man börjar dagen lugnt. Att barnen börjar springa runt redan då känns inte bra...

Vad har ni för tips för att börja dagen lugnt, och för att fortsätta på ett behagligt vis? Jag är självklart medveten om att man med 12 stycken 1-3-åringar aldrig kan komma ifrån att det blir en del skrik och stök, men vi vill verkligen minimera detta.
 
Sv: Att skapa en lugn miljö på förskola

På morgonen tror jag på att släcka ner och tända ljus och bara låt det vara tyst, musik gör bara att man höjer rösten för att göra sig hörd.

Fundera på hur era lokaler ser ut, minska ner utrymmen, låter kanske lite konstigt, men med mindre utrymme blir det inte lika mycket spring. Mycket textiler, kuddar, soffor med gosdjur, sånt som gör rummen lugna.

Om det är ovanligt stökigt, titta närmare på vad barnen leker med när det blir stökigt, går det att plocka bort de leksakerna en perido? sätta in några andra leksaker som gör leken lugnare. Kanske mer styrd lek under en period för att lugna gruppen.

På Fredriks avdelning är de bara 10 st just nu, det kommer att komma ett par till efter jul, men det är otroligt lugnt! Det är bara två som fyller två i år och restän fyller tre år. De har ett mysrum med stora golvkuddar och ett tunt draperi där de läser böcker, och leker stillsamt. Det kommer antagligen att vara matrum efter jul när de blir fler så de måste dela upp gruppen i olika rum. Idag fungerar det med två bord i samma rum.
Sen matrummet, där även leksaks köket och dockhörnan är. Där kan det variera lite i fart, men är ofta relativt lugnt. Ute i lekhallen har de en stor soffa med mysdjur och där sitter de oxå ofta och läser. Sen har de delat av rummet med en bokhylla oxå, så det finns utrymme att leka olika lekar utan att bli på varandra.

Men det viktigaste tror jag är att de är ute varje dag om det inte är extremt dåligt väder, typ iskallt och blåst och regn. Men annars är de ute i alla väder, och det gör att barnen "röjer" av sig ganska bra ute. De har en stor gård, och minst en dag i veckan går de ut i skogen.

Men om jag vore som ni så skulle jag under någon veckan eller två börja med att studera barnen och se var det far i väg, i vilka lekar/med vilka leksaker, och hur miljön är. Studera, fundera och försök hitta lösningar som ni känner är bra, och ni vet varför ni gör dem.
 
Sv: Att skapa en lugn miljö på förskola

Vi delar gruppen hela tiden. Det är det enda som fungerar. Aldrig hel barngrupp, då blir det kaos direkt. Det gäller att hela tiden vara uppfinningsrik och fixa så att alla grupper har ett utrymme att vara i.

Sen har vi haft andra grupper som bara varit helt lugna i sig.
 
Sv: Att skapa en lugn miljö på förskola

Ditt tips med att plocka undan leksaker som leder till stök och stim tycker jag verkar bra! Det ska vi genast ta oss en titt på. Överlag tror jag att vi har för mycket leksaker. De lite större bilarna är något som slår mig direkt. De SKA vara i bilrummet, men det är ett par killar som har fått för sig att de ska köras, ljudligt, över HELA golvet i det större rummet. Det är inte kul att känna att man bara gnatar och tjatar om detta hela tiden. Så dessa bilar kommer nog att åka ut i förrådet ett tag.

Ofta känns det inte heller som om barnen leker med något, utan sakerna bara flyttas runt. Bilar till docken, grytor och utklädningskläder till bilrummet - ja, ni förstår...

Mysrum har vi haft. Men med den här barngruppen blev det ett brottnings-, hopp- och boxningsrum :crazy:... Kuddarna och madrassen åkte därför bort och vi satte in ett matbord i det rummet i stället för att kunna äta vid tre bord (i stället för två). En soffa har vi också. Den används till att hoppa från, när helst "fröknarna" vänder ryggen till...

Ute är vi, minst en gång, varje dag. Oftast går vi ut både på förmiddagen och efter maten (fram till mellanmål).
 
Senast ändrad:
Sv: Att skapa en lugn miljö på förskola

Vi försöker dela gruppen. Hittills har vi delat så att 3-åringarna har varit för sig och 1-2-åringarna för sig, men frågan är om detta alltid är optimalt? För vissa aktiviteter MÅSTE man göra det, men det är bland 3-åringarna det stökas som mest och det skulle nog vara bra att sära på dem också.
 
Sv: Att skapa en lugn miljö på förskola

Vi tömde vår hemvrå och gjorde ett skittråkigt rum. Då började barnen hänga där inne och ta det lugnt :p

Men med denna barngrupp har vi också ett tråkigt rum, men det stökas där ändå. Det är så olika. Men värt att testa sig fram till!

Grupperna kanske inte behöver delas efter ålder. Vi delar grupperna efter "just nu intresse" men framförallt vilka barn som triggar/inte triggar igång varandra. Det är hur tråkigt som helst att alltid jobba ensam med en barngrupp, det ställer helt klart mycket större krav på en som pedagog. Men som det är idag ser jag ingen annan lösning med just vår grupp. Det är defenitivt ingen optimal lösning heller med en stor barngrupp som löper amok.
 
Sv: Att skapa en lugn miljö på förskola

. Vi önskar skapa en lugnare, tystare, behagligare och mindre stressande miljö för både vuxna och barn. Hur gör vi? Kom med tips!


Vad har ni för tips för att börja dagen lugnt, och för att fortsätta på ett behagligt vis? Jag är självklart medveten om att man med 12 stycken 1-3-åringar aldrig kan komma ifrån att det blir en del skrik och stök, men vi vill verkligen minimera detta.

Hur bemöter ni barnen när de springer , bråkar etc?


Vi tände levande ljus på morgonen, satte på låg, lugn musik, sade godmorgon och rörde vid (typ klapp på armen etc) eller satte sig på huk och sa välkommen eller liknande till barnet ( Typ att jag är glad att se DIG, inte att du har en fin tröja eller liknande, jag är glad att just DU kommit hit idag) Alltså, de blev välkomna i hallen, (På ett sätt har detta också skapat trygghet för barnet ) inte bara springa in till de andra, så brukade vi berätta i hallen vad de andra barnen som kommit hade börjat göra. tex,

- Nu har Kalle, Olivia och Moa kommit och de håller på att pussla nu, vill du vara med och pussla elelr vill du göra något annat? (Och ja, det funkar faktiskt på så små barn med, de vet vad de vill göra. :) )

Och sen just att de får välja vad de vill göra,m en hålla sig till det. Alltså om barnet svarar nä, jag vill inte pussal, utan leka med bilar. Ok, så går vi och tar fram bilarna, och så ändrar sig barnet, så får de plocka undan bilarna först och sen gå och pussla då. Inte bara springa därifrån (Och igen, ja det funkar faktiskt på så små barn.)

Jag vet inte om det kan vara någon hjälp för er, men det har funkat kanon hos både våra barn och personalen, vi har märkt stor skillnad. Dock är det ju viktigt att man är lugn själv. :)

Lycka till :)
 
Sv: Att skapa en lugn miljö på förskola

Dela upp er i mindre grupper... tex en personal tar ett gäng och går och målar, en går och har "vattenlek" och en tredje går ut och letar löv och spännande kottar utomhus :idea:

/inte fsklärare bara mamma men så gör dom här på dotterns fsk och det verkar fungera bra
 
Sv: Att skapa en lugn miljö på förskola

Jag håller med dig, hur ser miljön ut? Är det klåttrigt tex? Så skapar det gärna "obalans". Vi har tex mycket gröna växter som barnen får hjälpa till att ta hand om. Vi har inte mycket "småpill". Försöker ha mycket yta, och alla saker har sin plats, dvs just att barnen får ställa tillbaka boken vi läst om de vill göra något annat, så att de alltid ska veta var sakerna finns. Vi har mycket få av varje sorts grej. (mycket montessoritänk här, just kring detta) och detta har skapat balans och harmoni i barngruppen :)
 
Sv: Att skapa en lugn miljö på förskola

För oss blev det då stoj och bråk när man hade ihop gruppen igen, då var det bättre att gå ut allihopa och undersöka löv. :)

Säger inte att det är optimalt för alla, men för oss har det varit det.

Edit, ska säga att vi haft otroliga problem med en "svår" och stökig barngrupp, med barn med trassliga bakgrunder, och barn med diverse bokstavsdiagnoser osv. Det ovan är vad som funkat förr OSS.
 
Sv: Att skapa en lugn miljö på förskola

Jisses, vad många bra tips jag fått av alla :D! Fortsätt gärna om ni kommer på något mer. Man blir ju ibland blir lite låst i sitt tänkande, och då kan det vara svårt att komma på nya lösningar. Jättekul med lite nya infallsvinklar!
 
Sv: Att skapa en lugn miljö på förskola

måste poängtera att det som funkat bäst för oss är just positiv förstärkning. Inte alltid fokusera kring själva bråket utan något kring det, och senare,v id lugnare tillfälle kanske ställa frågan, om detta hände igen (typ kalle tog den bilen du ville ha) hur hade du kunnat göra för att det inte skulle bli bråk? Och då jättebelöning om de kan komma på ett annat sätt

- ja, jag kunde ju fråga kalle innan jag dängde till honom.
jättebra!!

Så kan du senare ta upp det om det håller på att bli konflikt igen,(Kom du ihåg vad du sa till mig förra gången det här hände, hur du kunde göra istället) inte alltid det funkar, men ofta så kan det, just för att barnet kommit på det själv, ingen som sagt till förmanade liksom.

Observera att jag inte menar att man inte får säga till vid bråk, självklart måste barn veta att de gör fel.

Jag tycker även det är viktigt att visa att det är ok att bli arg, men det är vårt jobb att visa för banren andra sätt att hantera ilska på.

typ, Jag ser att du är jättearg nu, och det är helt ok att vara. (Ofta kan det "lätta" på stämningen med bara för att man ser barnet...
 
Sv: Att skapa en lugn miljö på förskola

Jag antar att ni har ett lite större rum som ni kan måla och pussla och spela spel i?
Låt det rummet vara "go'morronrummet" duka fram pussel, kritor och papper, mjukdockor, leksaker som inbjuder till lugna lekar.
Tänd ljus och dämpa den övriga belysningen, prata tyst och spela lugn musik, klassisk kanske?
Låt alla andra rum vara stängda till efter frukost på det viset brukar man få ned tempot.
 
Sv: Att skapa en lugn miljö på förskola

Ja, det har vi. Vi har ett större rum samt tre mindre. Ett av de små rummen är bilrum, det andra är dockvrå och det tredje är nu matrum (kan även sitta där inne med 2-3 barn och spela spel, t.ex). Ska prova att göra så i morgon bitti!
 

Liknande trådar

Övr. Barn Hej på er alla kloka! Förlåt för ett långt inlägg men jag har verkligen ett behov av råd och tips. Jag har sen en tid tillbaka...
Svar
8
· Visningar
1 325
Hundavel & Ras Hej! Det är spännande tider för mig och min familj, då vi äntligen känner att det är en bra tid att skaffa hund. Tanken är att besöka...
2 3
Svar
40
· Visningar
4 675
Småbarn Vi har sökt vård både på jourcentral, akuten och kommer sannolikt behöva söka oss till VC nästa vecka om symtomen inte släpper - men är...
2 3
Svar
49
· Visningar
5 222
Senast: Blyger
·
Hästhantering Detta är en ganska lång historia och jag kan ha svårt för att vara kort och koncist. 2022 blev mitt halvblod ensam och behövde...
3 4 5
Svar
99
· Visningar
14 482
Senast: Juli0a
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

  • Välja hingst
  • Dressyrsnack 17
  • Fjordingtråden

Omröstningar

Tillbaka
Upp