Att sitta ner i Galoppen... = svårt!

L

LBRK

Hej! jag är en tjej på 20 år som har ridit så länge jag kan minnas. Har ridit på ridskola i 11 år och har fortfarande inte fått ordning på min sits i galopp... När jag väl försöker sitta ner, så blir det "studsboll-känsla" och jag får svårt att slappna av och gunga med... =S Dagen efter att jag suttit ner i galoppen... hmm.. försökt, så får jag ONT i ryggen så att jag knappt kan göra ngt alls. snälla ni, hjälp mig!! Kramar: Cecilia

Sv: Att sitta ner i Galoppen... = svårt!

Du kanske har tänkt på följande redan, men men..

Du kanske rider en häst som har en väldigt stor galopp då blir det genast svårare att gunga med.

Rid en häst med kortare steg så att du inte tvingas följa med i för stora gung.

Försök få rida en häst som är välutbildad och som klarar en samlad galopp i "låg hastighet:p" för att lära dig slappna av i galoppen.

Be och få bli longerad i galopp så att du kan koncentrera dig på dig på din sits bara.

Om du är lite rädd eller osäker när det kommer till galopp är det så klart ännu lättare att spänna sig och då blir det bara soppa av det.

Min tränare brukar säga - sluta försöka påverka eller göra saker, bara slappna av och häng med. Jag brukar få blunda längs långsidorna :crazy: när jag rider hans hästar för att lära mig känna känslan.

Lycka till.

Ok! tack för dina otroligt goda tips och råd. jag brukar inte ha problem med att galoppera, det är ju roligt. men det blir nog att jag fokuserar en hel del på uppgiften som jag har framför mig för att jag vill att det ska bli så bra som möjligt, då kanske jag spänner mig omedvetet. :bump: känner mig som den där bollen... =) kram

Pröva att galoppera med ena handen uppsträckt ovanför huvudet. Tänk dig att du hänger ner från ett snöre eller något med den armen. Gav mig en aha-upplevese när det gäller att komma ner i sadeln och då sitter jag redan hyggligt.

Liknande trådar

Hästhantering Hej alla, långt inlägg och jag ber om ursäkt men har mycket att skriva. Jag har redan ett konto här på buke, men då detta känns alltför...
Svar
19
· Visningar
1 692
Senast: Freazer
·
Foder & Strö Hej! Nu behöver jag lite input från er. Det är lång läsning och jag förstår om ni inte orkar läsa 😅 Jag vill vara tydlig från början med...
Svar
18
· Visningar
1 621
Senast: Shaggy
·
Hästmänniskan Hej, Jag vet att det finns många trådar om detta men av de som jag hittat är det många inaktiva och jag önskar verkligen stöd just nu...
Svar
10
· Visningar
2 911
L
  • Artikel Artikel
Dagbok Det är så jävla mycket som är sjukt och konstigt och äckligt i denhär världen. Och det är så jävla svårt att veta vad man ska tro på och...
2
Svar
35
· Visningar
2 082
Senast: LiviaFilippa
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Målbilder för trubbnosar.
  • Uppdateringstråd 30