Att se din häst!

M

Malinnea

Jag är en medelmåttig ryttare som inte kan rida min häst i form eller göra särsklit mycket annat avancerat. Det viktigaste för mig inte vad jag och min häst åstadkommer utan hur vi gör det. För mig har det varit viktigt att målet inte får helga medlen, därför har jag nu tagit lite lektioner i dressyr. Jag tröttnade på att skumpa omkring och vara tvungen att panik dra i tyglarna om något oväntat hände på uteritterna.

Efter bara några få lektioner kände jag vekrligen att det blev resultat. På ett mycket mjukt sätt sökte sig hästen nedåt och jag fick en stabilare sits + jag sitter bara där (fantastiskt mjuk ridning). MEN, hästen har förändrats, han kommer inte längre till mig i hagen, han har sparkat bakut under ridtur och han har nypit mig i magen när jag hämtade honom i hagen.

Jag är som ett frågetecken. Det där med hästpsykologi är mycket svårt för en människa verkar det som!!? Jag har frågat lite andra som vet mer än mig men de säger "Ho ho, det är klart att han inte kommer nu längre när du kräver något av honom!" Och det tycker jag låter sadistiskt, jag vill ha en förklaring annars tänker jag inte rida.

Det svar som jag har analyserat fram nu är att min tränare gjort mig så effektiv i min ridning att jag "kommer åt hästen" så effektivt och sedan i all okunskap kräver för mycket av hästen att hästen blir irriterad. Men så mycket tycker jag inte att jag krävt: söka sig nedåt i skritt och trav, ställa i hörn och sakta ner när jag sitter emot. Ska tillägga att jag ger mycket beröm och har pauser. Vad är då fel?

Finns det några kloka gummor och gubbar här som kan ge mig svar?

Sv: Att se din häst!

Har du kollat så hästen inte har ont någonstans? att all utrustning sitter som den ska?

Nu när du har blivit "effektivare" och "kommer åt" hästen bättre så bygger han antagligen en hel del nya muskler.
Det kan göra att tex. sadeln kanske inte passar lika bra.
Det kan också vara att hästen har träningsvärk.

Du skriver inte hur ofta du rider, men jag skulle nog låta en "otränad" häst vila 3 dagar efter ett ordentligt träningspass.

Näe alltså så här är det. Utrustningen sitter som den ska, och den här förändringen har skett på tre veckor.

Jag har inte ridit hårda pass. 1- 1,5 tim. Skritt i varierad mark, underlag osv. Trav och galopp där det fungerar dock inga längre sträckor.

Mitt problem känner jag ligger i vårt samspel. Vad är det jag gör nu som gör att hästen inte vill komma till mig längre? Vad är det som gör att han protesterar. Jag känner att jag har kommit närmare hästen i min ridning. Alltså jag är mer ett med hästen än tidigare.

Skritt i varierad terräng och underlag bygger muskler. :smirk:

Det kan ju finnas olika orsaker bakom det nya beteendet.

Du skriver att du känner att du kommit närmare hästen sista tiden. Han kanske också har kommit närmare dig?

Lite amatörmässig analys: :angel:
- Vill inte komma= lika/högre än dig i "rang".
Hur ser han ut när du ropar? Vad gör han när du går fram?
- Nafs i magen= "Kärleksbett" som hästkompisar ger varandra.
(Det beror ju på hur han såg ut när han nöp dig)
- Backutspark= Tycker det är kul.
(samma här, beror på hur han såg ut)
Denna "analys" förutsätter att hästen trivs med dig, ridningen och utrustningen.

Det jag skulle göra var att gå tillbaka 5-6 veckor och försöka hitta vad som ändrats i din hantering/användning av hästen.
Det behöver inte vara mycket för att hästen ska ändra sig.

Lycka till.
/Bengt

Liknande trådar

Träning Jag har en häst som är mer påverkad av andra hästar än de tidigare hästarna jag haft. Lite tydligare förklaringar om olika situationer...
Svar
7
· Visningar
2 619
Hästmänniskan Hej! Jag har köpt en supersnäll 7 åring för 2 veckor sedan (24/8). 7 år, valack och importerad från Holland som 5 åring. Tidigare...
2
Svar
33
· Visningar
11 549
Hästvård Hej! Igår var vi med vår nyinköpta valack på Strömsholm för en TMS. Jag som inför det här besöket letade information om denna...
Svar
8
· Visningar
4 769
Senast: Jamtland
·
Hästmänniskan Dottern har en egen ponny som hon tävlar på hobby nivå. Ingen elit satsning men vi har kuskat runt nästan varannan helg i sommar på...
2
Svar
38
· Visningar
4 568
Senast: nejlica
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar