Att sätta kärnor från grönsaker och frukter?

lakrits

Trådstartare
På min arbetsplats (jobbar som personlig assistent) har vi fått dille på att plantera frön från frukter och grönsaker.
Vi har mestadels misslyckat men några försök har dock lyckats.

Vi har sått paprika och det har lyckats. Nya plantor har växt upp än en gång. För några veckor sedan provade vi att sätta grapefruktskärnor...och det har nu kommit upp 3-4 plantor.
Det ska bli riktigt kul och se hur dom är för ärligt talat trodde jag inte att det skulle bli något.

Det vi har misslyckats med är nektarinkärnor och apelsin (tror jag det var).
Vi provade att sätta både torkade och otorkade kärnor på dom vi misslyckades med för vi visste inte hur man ska göra.
Jag har nu även satt grapefrukt här hemma och hoppas ju förstås att de ska ta sig även hemma hos mig.

Jag vill ha lite fler tips på vad för kärnor man kan sätta och plantera och gärna hur man ska gå till väga; ska de vara torkade eller inte, ska man ha plast på krukan tills det kommit upp plantor?

Jag har planer på att sätta avocado och granatäpple också..det vet jag att man ska kunna göra.

Har ni bilder på era uppdrivningar så lägg gärna in dom, vore kul och se hur det ser ut.

Sv: Att sätta kärnor från grönsaker och frukter?

När jag var liten satte jag en apelsinkärna. Sedemera blev det till ett träd som fick klippas ned för att inte växa upp i taket. Några apelsiner blev det dock aldrig på den....

På förskolan klyftade vi cocktailtomater och physallisfrukter och planterade klyftorna i lite jord. De var alltså inte torkade, och det följde med fruktkött. De växte bra. Jag har kvar en physallisplanta i sovrummet. Det blev t. o. m. två frukter på den! De blev dock väldigt små, men ändå :D...

Vad gäller citrusträd ska man nog inte hoppas för mycket på frukt :p de flesta citrusfrukterna verkar ha fått allt vad fortplantning heter bortavlat :crazy:

På förskolan klyftade vi cocktailtomater och physallisfrukter och planterade klyftorna i lite jord. De var alltså inte torkade, och det följde med fruktkött. De växte bra. Jag har kvar en physallisplanta i sovrummet. Det blev t. o. m. två frukter på den! De blev dock väldigt små, men ändå :D...

Vad avundsjuk jag blir har drivit fram fyllisar (physalis) två år i rad, sår i feb-mars sätter ut i juni. och sen har jag rest bort i sept - okt när dom bär frukt!:(
men dom klarar sig alltså inomhus med?;)

:) tack för idén :D Jag har en massa frukt att äta upp, ska peta ner fröna o se vad som tar sig :D

När jag var liten satte jag o mamma ner kärna från nån citrus, o den är idag ett mindre träd så man får beskära ordentligt, annars tar den med sig gardinen o allt genom taket :rofl: Ingen frukt, men det är inte konstigt, för vi kan inte släppa ut den till sin rätta storlek där hemma.

Jag har en liten citrus i mitt fönster som jag köpte på en plantgård. Den bär frukt nu, söta små runda frukter som ser ut som apelsiner. Har faktiskt provat att skala en o den ser ut som apelsin på insidan med, men smakar mer som klementin :D Dock är den väl ingen ätlig sort, så jag smakade bara en klyfta.

Ska nu passa på o peta ner physalis, päron, äpple, apelsin, lime, plommon och honungsmelon. Ska äta fruktsallad :D

*kl*

Idag har jag planterat massa paprika frön (orange) och ser fram emot en liten fin härlig paprikaodling :D

Mina frön såddes nog i maj ungefär (minns inte riktigt) och stod sedan i fönster på dagis och växte till sig. När jag fick hem min planterade jag om den i kruka (planterad i avklippt mjölkkartong :D) och sedan stod den på min balkong tills det blev för kallt. Då flyttade den in. Lång och gänglig blev den. Den var säkert 70-80 cm hög när det kom blommor, och sedermera frukter, längst upp. Inte särskilt snygg alltså! Kan man göra något för att motverka att de växer så märkligt? Nu har jag precis klippt av de långa stänglarna och har låtit några småskott vara kvar i krukan. Får se om den överlever en sommar till!

Avocado har jag odlat!

Satte ett par tandpetare i kärnan och hängde upp den i ett glas, så att ca 1/3 var i vattnet. Efter ett tag växte det ut en rot och då planterade jag den.

Den blev väl kanske trettio cm hög, innan jag lyckades torka ihjäl den. :p

jag har lyckats få upp en apelsinplanta, men den dog när jag råkade vattna den med saft vatten :angel:

sen paprika har jag också fått upp, fick små paprikor på den.

Tomat har jag också lyckats med, fick små söta tomater :angel:

och så har jag testat med ett popcorn, alltså opoppat :p
och det kom upp, fast i samma veva hade jag köpt en rosplanta, så alla bladlöss kom till popcorn plantan (kallar dne popcorn, även om det är majs) och åt upp den för mig :(

och nu har jag smultron, fast det är köpta frön ifrån en affär, och dom växer som bara den ;)

får ej glömma jag planterade honungsmelon också.. den blev väldigt stor, fast utan meloner :p

Jag brukade plantera majs i grönsakslandet men blev trött på att tvättbjörnarna alltid raidade och åt upp majsen innan jag hann skörda den. :D Men det finns iaf popcornmajsfrön att köpa och odla här, det är en speciell sorts majs där kornen är mkt torrare än vanlig majs.

Eftersom vi har en lång och varm sommar kan man odla mycket roligt här, brukar vanligen ha pumpor och vattenmeloner i landet utöver paprika, tomater, lök och allt annat. Förra året fanns jordnötter för odling, hoppas jag kan hitta dem i år också, skulle vara kul att prova!

Jag brukade plantera majs i grönsakslandet men blev trött på att tvättbjörnarna alltid raidade och åt upp majsen innan jag hann skörda den. :D Men det finns iaf popcornmajsfrön att köpa och odla här, det är en speciell sorts majs där kornen är mkt torrare än vanlig majs.

Eftersom vi har en lång och varm sommar kan man odla mycket roligt här, brukar vanligen ha pumpor och vattenmeloner i landet utöver paprika, tomater, lök och allt annat. Förra året fanns jordnötter för odling, hoppas jag kan hitta dem i år också, skulle vara kul att prova!

är det speciella för odling?
jag tog ett från en popcorn förpackning :angel:

Ja men det torde ju fungera utmärkt eftersom popcornet kommer från en majsplanta som kommer från ett popcornmajsfrö! :idea: Enkelt men komplicerat! :D

Om du gör om det i vår så kan du plantera ut dem efter frosten gått bort men du behöver fler än en planta för pollinering och om sommaren är varm och solig nog kan du skörda eget popcorn i augusti! :banana:

För att få "knubbiga" plantor ställ dem svalt men ljust. Står de varmt och dessutom i för svagt ljus blir de långa och rangliga...

Psysialis är en flerårig växt så det går bra att ta in den på hösten...

nja, jag gör nog det inte igen, efter jag fick dom där angreppen med lössen, eller vad det var.. det spred sig till alla växter i huset :angel:

Min lime innehöll inga kärnor :mad:
Men igår kom det ner lite i jorden:

En avokadokärna
några apelsinkärnor
Plommonkärnor
äppelkärnor

sen har jag honungsmelon som jag ska så idag :D Det ska även ut en näve sånt på den onyttjade delen av trädgårdslandet. Ska slänga på lite hästskit först bara :D

Min man planterade en grapefruktkärna när han var 6 år. Så här ser den ut idag 37 år senare.

grapefrukt.jpg

Den har blommat två gånger men aldrig burit frukt.

Jag har sått frön från carambole. Och d blev en riktigt kul liten planta. (innan jag råka ta död på den...)

jag satte en apelsinkärna när jag var liten o har "trädet" kvar än... klipper ner det lite varje år för att hålla det i lagom storlek, dock verkar de inte bli frukter på det.. men en grej jag gillar är att om man gnuggar lite på bladen så doftar de citrus :love:

Liknande trådar

• Artikel Artikel
Dagbok Jag är mitt inne i första sommaren med att försöka odla ätbara grejer på min plats. Visst har jag pysslat mycket med trädgård tidigare...
Svar
4
· Visningar
752
Senast: cassiopeja
·
Trädgård & Växter Fler än jag som har en liten djungel hemma? :p Och vad har ni? Jag har: - Ett litet Litchie-träd från 2007, ca 70cm högt.. Jag...
2
Svar
21
· Visningar
3 905
Senast: Skyggni
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar