Att sätta kärnor från grönsaker och frukter?

lakrits

Trådstartare
På min arbetsplats (jobbar som personlig assistent) har vi fått dille på att plantera frön från frukter och grönsaker.
Vi har mestadels misslyckat men några försök har dock lyckats.

Vi har sått paprika och det har lyckats. Nya plantor har växt upp än en gång. För några veckor sedan provade vi att sätta grapefruktskärnor...och det har nu kommit upp 3-4 plantor.
Det ska bli riktigt kul och se hur dom är för ärligt talat trodde jag inte att det skulle bli något.

Det vi har misslyckats med är nektarinkärnor och apelsin (tror jag det var).
Vi provade att sätta både torkade och otorkade kärnor på dom vi misslyckades med för vi visste inte hur man ska göra.
Jag har nu även satt grapefrukt här hemma och hoppas ju förstås att de ska ta sig även hemma hos mig.

Jag vill ha lite fler tips på vad för kärnor man kan sätta och plantera och gärna hur man ska gå till väga; ska de vara torkade eller inte, ska man ha plast på krukan tills det kommit upp plantor?

Jag har planer på att sätta avocado och granatäpple också..det vet jag att man ska kunna göra.

Har ni bilder på era uppdrivningar så lägg gärna in dom, vore kul och se hur det ser ut.

Sv: Att sätta kärnor från grönsaker och frukter?

När jag var liten satte jag en apelsinkärna. Sedemera blev det till ett träd som fick klippas ned för att inte växa upp i taket. Några apelsiner blev det dock aldrig på den....

På förskolan klyftade vi cocktailtomater och physallisfrukter och planterade klyftorna i lite jord. De var alltså inte torkade, och det följde med fruktkött. De växte bra. Jag har kvar en physallisplanta i sovrummet. Det blev t. o. m. två frukter på den! De blev dock väldigt små, men ändå :D...

Vad gäller citrusträd ska man nog inte hoppas för mycket på frukt :p de flesta citrusfrukterna verkar ha fått allt vad fortplantning heter bortavlat :crazy: