Att samla för tölt.

LinnK

Trådstartare
Min nya häst är väldigt pigg o känslig för skänkelhjälper,
men samtidigt väldigt hård i mun

(antagligen pga felridning,
fel betsel och dåligt med muskler å kondis)

så jag tycker det är svårt att samla henne inför tölten, tips?

Hur gör NI när ni samlar för tölten?
Förklara gärna så noggrant ni kan så blir jag glad.. :)

Hon blir lätt passtaktig, antagligen för att hon inte orkar bära sig.
Hur kan man få bort passtakten bortsett från mer muskler,
kondis och rätt samling?

Sv: Att samla för tölt.

Att rensa ur passtakt kräver också ett samförstånd över hjälperna; såväl samlande som drivande. Att halvhalter fungerar och att det går att "fånga upp" drivningen: om drivningen bara resulterar i att energin går framåt och ut genom mulen i stället för att ge mera kraft och tramp under hästen så blir det liksom lite tokigt.

Min häst har varit väldigt passaktig och har högst troligt haft stora problem med sin matte/ ryttare :o som en stor bidragande faktor. Och det bästa resultatet har faktist dressyrarbete för oss givit + träning av matte.

Dressyr för styrka och inte minst lydnad såtillvida att vi numera är överens om vad signalerna betyder.

När jag samlar för tölten så rider jag dels skänkelvikning för att checka att hästen lyssnar.
Sedan så samlar jag i öppna längs vägkanterna.
Detta fungerar bra både på passaktiga hästar och på trvataktiga då de måste samla sig för att utföra dessa riktigt:d

Prova när hon är hård i munnen att göra halter när hon håller emot.
Har en häst som ligger på väldigt mycket och ibland blir "döv för tygeln", då brukar jag göra halter även från kort tölt.
Detta verkar även samlande.Han har fungerat bra med detta och nu så behöver jag bara "underhålla" med en halt per ridtur, ibland ingen alls.Han har blivit mycket lydigare av detta.

:)

När jag samlar för tölten brukar jag krama tyglarna . Varannan höger, varannan vänster. Då blir dt som en halvhalt för hästen och den är uppmärksam på dina hjälper . Rid gärna mkt dressyr också :) .

Jag har tränat mkt tempoväxlingar i skritt. Först rida i samlad och kort skritt för att sen släppa ut några steg i mellanskritt och sen korta igen.

Så småningom lägger man in tölten istället för mellanskritten när man känner att hästen kan korta sig ordentligt och tar i mer bak.

Brukar även dutta med spöet på rumpan utan att hästen ska öka tempot bara för det utan tänka lite "piaff" känsla innan man låter dom gå på i tölt.

Funkar helt super på min häst som fått en helt annan resning framtill i tölten!

Något som jag använt mig av är backar med plan mark efter. Lätt att samla nedför och tölta iväg efteråt förutom alla bra tips ovan. Själv har jag ovanan att ha lite för långa tyglar och driva för lite (efter många år med 3-gångare) :smirk: .

Liknande trådar

Hästhantering Detta är en ganska lång historia och jag kan ha svårt för att vara kort och koncist. 2022 blev mitt halvblod ensam och behövde...
3 4 5
Svar
99
· Visningar
16 140
Senast: Juli0a
·
Islandshäst Hej hästvänner! Jag rider en väldigt fräsch, 19 årig islandshäst som kan bli superflott, men själv har jag inte lyckats få fram den...
Svar
2
· Visningar
2 925
Islandshäst Hej kära bukefalister. Det här är en lång text så ni som orkar ta er igenom den; tack! Jag har ett ganska normalt problem tror jag...
2
Svar
33
· Visningar
8 212
Senast: As_Vegas
·
Relationer Anonymt nick, om någon vet vem jag är så säg ingenting. Nu tror jag inte att någon känner mig då jag varit rätt anonym här tidigare...
2
Svar
25
· Visningar
7 332

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka