Sv: Att sälja häst
Det jag har upptäckt är att många som vill låna häst innan köp vill ha den på nån sorts foder i ett halvår, gratis, och efter det halvåret ta beslut om köp. Det är väldigt osäkert för mig som köpare, det kan hända mycket på den tiden och familjen sänder signaler om att de inte är ett dugg sugna på att ta ekonomiskt ansvar. Har visat sig i många fall att familjen har en sönderriden ponny hemma osm ska vila ett halvår (vilket sammanträffande!) och vill ha nåt annat att rida på ("gratis") så länge.
Är man seriöst intresserad av att ta hem en häst på prov innan KÖP är man villig att betala för sig. Erbjöd både att de köpte hästen samma dag de hämtade den, och inom ett visst antal veckor kan de lämna tillbaka hästen och få tillbaka 90% av köpesumman, eller att de kan betala några tusenlappar/månad de har hästen, och atthästhyran dras av vid köp (typ leasingaktigt). Inget av alternativen har attraherat dem utan en gratis häst ska hem några veckor och det vill inte jag, jag måste ju ha någon sorts säkerhet för att de 1. är seriösa och 2. om de inte vill köpa hästen, att jag har råd att rida till den/skicka till beridare/rehabilitera skador.