Att rycka man!

J

Jelly_You

Hejsan!
Jag tänkte rycka manen på medryttarhästen någon gång och jag vill gärna ha lite bra tips. Har ni något tips som gör det lättare? (:

/Josefin

Ps. Har ryckt man förut, men ville bara ha lite bättre tips om det finns något! Ds.

Sv: Att rycka man!

Om hästen är svårryckt (som min:)) så kan du ta den till en spolspilta om det finns någon sådan hoss dig, Funkar jätte bra för mig, hon blir mycket lungnare än i spiltan :)
lycka till:p

Ryck manen efter du har ridit, när hästen är varm så lossnar hårstråna lättare.

Fråga hästägaren först så att det är okej ;)

Sen är mitt bästa tips TRIMKNIV!
Hästarna tycker att det är mycket behagligare och fingrarna med :p
Rycker aldrig på traditionellt vis, bara med kniv. Olika metoder för olika tjocklek på manen.
En tunn man skär man bara i önskad längd.
En tjock man tunnar man lätt ut på samma sätt som när man rycker den.

Ta en stålkam med träskaft, finns i ridsportbutiker.

Kamma manen, ta en tuss mellan fingrarna, kamma upp med kammen, linda det som blir kvar runt ståldelen på kammen och ryck sen snett uppåt. Jättenkelt och man slipper slita på fingrarna.

Tacl för allt^^

Senast ändrad av en moderator:

Min unghäst som inte direkt gillat att bli ryckt trivs bäst om han får stå med nosen i backen (står lös). Då får man rycka i manens fulla längd. På slutet kan man ta upp huvudet och fixa till det man missat.

Fråga hästägaren först så att det är okej ;)

Sen är mitt bästa tips TRIMKNIV!
Hästarna tycker att det är mycket behagligare och fingrarna med :p
Rycker aldrig på traditionellt vis, bara med kniv. Olika metoder för olika tjocklek på manen.
En tunn man skär man bara i önskad längd.
En tjock man tunnar man lätt ut på samma sätt som när man rycker den.

Tackar :) de lät bra!

Hehe, frågar alltid ägarn innan jag hittar på nått :D

Min blir fullständigt skogstokig när jag försöker rycka manen. Jag har gett upp och skaffat sådan där solo-comb. Funkar bra att tunna ur manen men utväxten gör att den ställer sig upp som en mohikan.

Om jag bara kortar ner manen tillknoppningsvänlig längd så får jag tennisbollar till knoppar. Så tjock är den.

Tar gärna emot tips på att rycka galen häst. Har haft allvarliga funderingar på att be om recept på lugnande av vet så jag kan putta i honom det när det är dags att rycka.

Antingen så låter man bli att rycka eller så ger man det massor med tid och tålamod.

Vill du ändå rycka så får du använda lämplig kombination av beröm och tillrättavisning och framför allt se till att rycak så skonsamt som möjligt.

Dvs: Ryck alltid efter att du arbetat hästen svettig, rycka alltid SMÅ mängder strån i taget (ett fåtal om hästen är svår) och ryck alltid rakt upp i ett kort ryck - inget segdragande mot dig och börja alltid där hästen är minst öm (oftast ngnstans på mitten, manken och bakom öronen brukar vara värst har jag upplevt).

Sedan får man se hur hästen trivs bäst. Min trivs inte bunden (ja, jag borde öva på det :o) men i början vände han sig resolut om ifall han stod lös. Enklast var att sätta fast honom i ena sidan på grimman. Nu när han är mer van så kan han stå lös och då föredrar han att sätta nosen i backen så mankammen är sträckt. Rycket ngt tag varje gång du arbetat hästen och beröm och sluta så fort hästen stått still ett ryck. Utöka sedan. Står hästen inte still alls får du lära den det först - att den står lugnt om du drar o pillar i manen precis som om du skulle rycka men du rycker inte. Min lugnade sig mycket om man ryckte och direkt efteråt kliade honom där man ryckt ngt strå.

Först försökte jag med att bara fortsätta rycka även om hästen klev runt/ruskade på sig men det fungerade inte då, han belv bara mer stressad. Nr 1 för honom var att stå still och slappna av och försätta lyssna på tillrättavisning ("Nej"), jag höll kvar handen i manen men rättade honom och fortsatte sedan som innan. I all annan hantering hanteras han efter "du kommer ingen vart med stök - jag fortsätter ändå" men det fungerade inte alls vad gällde ryckningen.

Liknande trådar

Hästhantering Precis som rubriken säger har jag en häst som är svår/jobbig att sko. Jag vet varför - en hovslagare har varit dum mot honom en gång -...
2
Svar
29
· Visningar
2 887
Senast: Askur2017
·
Hästvård Hej! Mitt vuxna islandshäst sto på 12 år har för några månader sedan påvisat ”svaga” bakknän och ”problem” med patellan. Vi har...
Svar
9
· Visningar
717
Senast: tara
·
Hästvård Jag har en häst med fyra vita strumpor och rosa hud därunder. Har under de senaste åren drabbats av olika grad av mugg/rasp under senare...
Svar
8
· Visningar
934
Senast: Fiorano
·
Kläder & Bli fin Jag behöver tips på en snygg och bra regnkappa. En att ha till och från jobbet, när man går på stan m m. Främsta kravet är att den är...
Svar
7
· Visningar
731

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka