Att rida unghäst

Sv: Att rida unghäst

Om man gör fel med en unghäst så blir det liksom mer fel.

Exempel:
19-åringen har traskat med mig i skogen i snitt en gång i veckan i sju år. Det ger ungefär 365 skogspromenader tillsammans. Om något skulle hända så att han blir skrämd, jag kanar av och i fallet sparkar till honom och rycker honom i munnen, så är det en gång av 365... 0,3 % = no big deal.

5-åringen och jag har gått totalt 5 skogspromenader tillsammans... en otrevlig upplevelse av fem är 20 % och får mycket större vikt.

Senast ändrad av en moderator:

Jag kan ju inte tala för hur hon ridits innan. Förra ägaren kanske är jätteduktig - jag vet faktiskt inte.
Tyvärr filmade jag bara i början, sedan blev jag så koncentrerad på vad tränaren sa och på hur det gick - så jag glömde filma... :o Det blev mycket bättre under passets gång, och på slutet var hon tillfreds i traven, och nästen stilla med huvudet i galoppen.

Jag tror det har med frammåtbjudningen att göra.

Se till att hästen hela tiden tänker frammåt och bjuder framåt. Svara med att skänkla fram hästen då den trixar med huvudet och försök rida med stilla hand och så balanserat som möjligt (inte störa typ.)

Jättefin häst:laugh: Tror det kommer bli jättebra, tycker du verkar ha mer koll än du tror!

Se till att hästen hela tiden tänker frammåt och bjuder framåt. Svara med att skänkla fram hästen då den trixar med huvudet och försök rida med stilla hand och så balanserat som möjligt (inte störa typ.)
Så säger min ägare med, men du uttryckte det nästan bättre. Tänka framåt när hon strular, alltså. Och ägaren säger att jag inte ska låtsas om det utan hålla kvar handen som om inget hänt.
Jättefin häst:laugh: Tror det kommer bli jättebra, tycker du verkar ha mer koll än du tror!
Tack. Jag har en bra och tålmodig lärare i min hästägare... :bow:
Vad kul att ni verkar gilla hästen, jag var ganska tveksam i början.

Om man gör fel med en unghäst så blir det liksom mer fel.

Exempel:
19-åringen har traskat med mig i skogen i snitt en gång i veckan i sju år. Det ger ungefär 365 skogspromenader tillsammans. Om något skulle hända så att han blir skrämd, jag kanar av och i fallet sparkar till honom och rycker honom i munnen, så är det en gång av 365... 0,3 % = no big deal.

5-åringen och jag har gått totalt 5 skogspromenader tillsammans... en otrevlig upplevelse av fem är 20 % och får mycket större vikt.

Jösses, hög matematik.

Sätt fast ett fegsnöre i metallöglorna framme i sadeln eller rid med halsrem. Då det är högre trillaavstatestik på unghästar.

Ett bra unghästtänk är renodlade hjälper. En äldre häst fixar båda att du bromsar, gasar och begär sidvärts samtidigt. På den yngre hästen begär du bara sidvärts, eller bara gas för att sedan kombinera hjälperna.

Just nu har vi inriktat oss på följande läroplan (för både mig och hästen):
1. inte ramla av.
2. gå dit jag bestämt.
3. gå rak väg dit jag bestämt.

Tror det får räcka tillsvidare! :D

Riktigt fin häst du fått det stora nöjet att rida! Tycker du verkar har refllekterat mkt över det här med att rida unghäst, så jag tror att det kommer att gå jätte bra!

Lycka till!

Appropå stilla hand;
Man kan prova att lägga handen mot halsen eller sadeln (där det känns bra) så den verkligen är stilla och se om hästen blir lugnare med huvudet.
Man tror man är stilla, fast ändå kan det störa en ung/känslig häst.

Jag brukar låta händerna vila lite mot fårpadden jag har under sadeln, den sticker upp lagom framför sadeln:idea:

Man kan också prova att longera lätt inspänd och se om problemet finns där (troligtvis inte)

Igen, Lycka till med fina hästen:laugh:

På den hästen skulle jag rida FRAM i lättridning. Låt henne få lite stöd av farten så att det blir lättare för henne att balansera sig och att hon vågar ta stöd. Jag tror inte det kommer att bli något problem för henne att samla sig i framtiden men vid nedsittning i undertempo blir hon för långsam i bakbenen och försvarar sig med att bli orolig i munnen.

Jag skulle heller inte skritta så långa sträckor med henne (det gör jag aldrig med unghästar och man får nog räkna henne mer som en 4-åring än en 5-åring). Anledningen är att man inte vill sitta ner på ryggen alltför mycket innan de byggt nog med muskler.

Så rid framåt i lättridning och sitt inte ner i galoppen annat än korta sträckor (då hon inbjuder till detta). Rid innanför spåret i ridhuset för att träna rakriktningen, när du får mer driv framåt blir det direkt mindre vingligt. Rid gärna på småstigar och dyl och lyft gärna rumpan i skritt där det är mer oländigt underlag så att hon verkligen kommer upp med ryggen. Rid inte på kort tygel i skritt mer än nödvändigt.
Lycka till, det verkar vara en fin häst!

*Uppdatering*

Nu rider jag hästen i både skritt och trav, ute och inne. På fredag ska jag prova galoppen för första gången... eller rättare sagt; Jag ska för första gången be om galopp... Hon har ju provat den gångarten på eget bevåg ett par gånger redan... ;)

Hon går stadigt med huvudet och tar ett mycket fint och tillitsfullt stöd i handen i både skritt och trav. Hon håller nu på att lära sig skolor, och verkar tycka att det mesta är kul. Det allra bästa hon vet är hoppning.

Hon är en mycket trygg häst och tycker om människor. Den tidigare ägaren har gjort ett kanonjobb med henne, för hon är jättelätt att hantera och går med på allt man ber henne om. :)

I helgen ska ägaren vara med på en programridning och jag tänkte filma. Kanske kan jag bjuda er på lite ögongodis nästa vecka! :idea:

Utbildning av den unga hästen av Jens Fredricsson och Unghästar av Charlie Lindberg tycker jag är två bra böcker. Rida med halsrem tycker jag också är ett bra tips, det har jag på min 14 år gamla häst

Du syfta på att du har samma krav med anpassar dig efter hästen, eller har jag fattat fel?

Även jag sätter samma krav på min häst, alltså att jag vill ha respons för det jag ber om direkt. Självklart begär jag inte att min häst ska gå i en perfekt svävande trav i en perfekt form när jag be henne trava, däremot vill jag ha en taktren trav, och sedan får jag arbeta henne för att nå det ultimata. Hade jag däremot haft en häst som nu kunde nå det ultimata direkt, så är de det jag vill ha som respons när jag ber hästen att göra det. Fatta ni? Samma krav - däremot anpassade efter hästen.

Varför denna skräck för att ramla av? Det är klart att det kan vara läskigt första gången man gör det både för dig och hästen, men förr eller senare kommer man att falla av och det är ju bättre att det händer nu än när hästen är 14 och riden i 10 år.

Nu menar jag såklart inte att du ska ut och kasta dig av hästen, men mångar gånger blir det ett "daltande" med den unga hästen där man inte får göra si och man får inte göra så och helt plötsligt ska är de sju och är vuxna och ska klara av en massa nya saker som de aldrig har blivit utsatta för tidigare.

Jag har en femåring som jag har varit med och ridit in och utbildat. Vet inte hur många gånger jag har fått frågan om jag vill att det ska vara tyst i ridhuset så hon inte störs. Visst är det jätte bra att folk frågar och man måste ju självklart tänka sig för med unghästen men man behöver inte vara så himla rädd för att göra "fel" hela tiden.

Lycka till!

Jag har ingen "skräck" för att ramla av - vad fick du det ifrån? Ägarens dotter har redan bitit i sågspånet ett par gånger när hon ridit denna häst, onödigt att jag också ska göra det.

Jag är noga med att göra rätt eftersom jag är nybörjare på att rida unghäst. Det betyder inte att jag är livrädd för att göra fel.

Det som får mig att tro att du har en rädsla för att göra fel och ramla av är diverse procentuträkningar och att det första som står i ditt mål är att inte ramla av. Men jag kan ju ha missuppfattat.

Jag vill inte ramla av (vem vill det?), men det betyder inte att jag är rädd. Om jag vore rädd skulle jag knappast rida denna häst. När vi rider ut ensamma så bockas och stegras det både två och tre gånger innan vi vänder hemåt, men det har inte hindrat mig. Däremot anser jag fortfarande att det torde vara negativt ur pedagogisk synpunkt om jag ramlade av. Hon försöker ju tala om för mig att det är farligt att gå ut ensam i skogen - jag försöker lära henne att lita på mig, att jag är hennes trygghet. Jag missar helt hur en avramling skulle kunna bidra positivt.

Jättefin häst!:d Har inte några råd att ge, men följer denna tråd med intresse! Hon ser väldans trevlig och positiv ut tycker jag, eran pålla! Känslig som en Ferrari, men på ett trevligt sätt!:)

Ja, hon är som en ferrari - bra liknelse! Hennes trav är så fjädrande och hon är så otroligt rörlig. Nackdelen är ju att hon är vinglig och behöver mycket hjälp med balansen (man kan liksom inte bara svänga utan förberedelse), men med tiden kommer det att bli jättebra. Ute i skogen är hon mycket stadigare.

Och hon har så läckert psyke. Hon kan bli skitsur om man tillrättavisar henne, men om man inte ger sig så liksom "rycker hon på axlarna", gör som man ber henne och agerar som om inget hänt! Allt är roligt, och hon blir stolt när hon får beröm. Hon står stilla som ett ljus när man spolar hennes ben, hon går på och av transporten som en veteran.

När hon ser något läskigt i skogen (om man är flera som är ute och rider) så vill hon fram och titta så snart man talat om att det inte är farligt. Om hon hade varit människa så hade hon älskat skräckfilm... :D Man kan nästan se hur hon tänker: "Åh, något läskigt - ska vi gå dit och titta!?", med skräckblandad förtjusning.

Om man är ensam i skogen bjuder hon på en helt annan dans. :grin:

Och hon hoppar som en liten gudinna! Vattenmattor, murar, grindar och plastsnören - ingenting är läskigt och ingenting är svårt eller för högt.

Senast ändrad av en moderator:

Jag har också en 03 som heter money maker Hon levde inte riktigt upp till namnet när jag fick henne i mars 08 men man behöver bara ta det lungt och inte hätsa om hästen t.ex stegrar sitt bara ner som att ingenting händer. Du borde se nån av Jens Fredrikssons clinicar eller lässa hans bok hur man utbildar en unghäst. den finns på börjes tingsryd

Liknande trådar

S
Hästmänniskan Hejsan! Jag har läst ganska mycket om ridrädsla, men de flesta verkar bli "botade" efter ett tag, eller så slutar de rida. Själv har...
2
Svar
20
· Visningar
4 048
Senast: lady_vip
·
Hästvård Jag misstänker att det här kan bli långt och mest vill jag skriva av mig och få alla bitar sammanfattade på ett ställe. Alla tankar och...
Svar
5
· Visningar
1 787
Senast: Jerseyite
·
Träning Min kompis har en treåring, blandras D-ponny. (Eller ja, hon har två men den andra fungerar det redan med!) Han blev insutten efter...
Svar
6
· Visningar
873
Senast: lynxlady
·
S
Träning Hejsan. Jag är ny här, så om jag satt tråden fel eller så så får moderator gärna flytta den. Det är så att jag söker en unghäst...
2
Svar
20
· Visningar
2 034
Senast: Sar
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar