Houdinie
Trådstartare
Jag har en ny medryttarhäst som är född 03, utbildningsmässigt är den väl ungefär på en 04:as nivå. Det är ett tyskt halvblod på 167 cm, hon är hoppstammad men har dessutom riktigt bra gångarter. Det är en del fullblod i henne, och hon har den typiska manken och den korta halsen.
Nu till mina frågor:
1. Har ni tips på bra böcker jag bör läsa om att rida unghäst?
2. Hon blir lätt vinglig när hon inte har en stig att följa, i ridhuset t.ex. Skulle ni välja hopp- eller dressyrsadeln (båda ligger bra)?
3. Jag skrittar mest ut på henne, men vid dåligt väder blir det skritt i ridhuset istället. Hur länge skulle ni skrittarbeta ovan beskrivna unghäst?
Jag gör givetvis ingenting som inte min hästägare instruerat och/eller godkänt. Det är hon som föreslagit att jag ska leta böcker i ämnet. Hon har själv ridit mycket unghäst, och för henne är det mesta självklart... saker som jag inte har någon aning om.
Att rida unghäst är ju som att börja med en helt ny sport!
Nu till mina frågor:
1. Har ni tips på bra böcker jag bör läsa om att rida unghäst?
2. Hon blir lätt vinglig när hon inte har en stig att följa, i ridhuset t.ex. Skulle ni välja hopp- eller dressyrsadeln (båda ligger bra)?
3. Jag skrittar mest ut på henne, men vid dåligt väder blir det skritt i ridhuset istället. Hur länge skulle ni skrittarbeta ovan beskrivna unghäst?
Jag gör givetvis ingenting som inte min hästägare instruerat och/eller godkänt. Det är hon som föreslagit att jag ska leta böcker i ämnet. Hon har själv ridit mycket unghäst, och för henne är det mesta självklart... saker som jag inte har någon aning om.
Att rida unghäst är ju som att börja med en helt ny sport!