Att rida unghäst

Houdinie

Trådstartare
Jag har en ny medryttarhäst som är född 03, utbildningsmässigt är den väl ungefär på en 04:as nivå. Det är ett tyskt halvblod på 167 cm, hon är hoppstammad men har dessutom riktigt bra gångarter. Det är en del fullblod i henne, och hon har den typiska manken och den korta halsen.

Nu till mina frågor:
1. Har ni tips på bra böcker jag bör läsa om att rida unghäst?
2. Hon blir lätt vinglig när hon inte har en stig att följa, i ridhuset t.ex. Skulle ni välja hopp- eller dressyrsadeln (båda ligger bra)?
3. Jag skrittar mest ut på henne, men vid dåligt väder blir det skritt i ridhuset istället. Hur länge skulle ni skrittarbeta ovan beskrivna unghäst?

Jag gör givetvis ingenting som inte min hästägare instruerat och/eller godkänt. Det är hon som föreslagit att jag ska leta böcker i ämnet. Hon har själv ridit mycket unghäst, och för henne är det mesta självklart... saker som jag inte har någon aning om.

Att rida unghäst är ju som att börja med en helt ny sport! :crazy:

Sv: Att rida unghäst

Om hon är född 03 är hon ju 5 år??Då ska du kunna rida hästen i ALLA gångarterna många 2003 är utbildade tom Lätt A???:confused:
Har själv en 5-åring som rids normalt,det enda man ska tänka på är att leder och ,ligament inte är färdiga ännu...

Ägaren rider hästen i alla gångarter. Men som jag skrev är hästen som en 4-åring utbildningsmässigt, och har en del olater med sig i bagaget (som att slå kraftigt med huvudet när man tar i munnen på henne). Tills ägaren har lärt känna hästen bättre, och börjat komma åt problemen så skrittarbetar jag bara. Det är väl alltid bäst att skynda långsamt.

Dessutom är ju jag helt ny på detta med att rida unghäst, så jag behöver ju också lära mig och inte kasta mig in i något jag inte behärskar.

Varför gör du det så svårt för dig? En unghäst är som vilken annan häst som helst, den kan behöva lite mer vila bara ;)
Om du utbildar en 10 åring, eller en 5 åring är samma sak. Det kanske är lite olika saker man lär dem, men man tar det lugnt, i hästens takt, och läser man av hästen bra vet man när det räcker för den gången...

Nu till mina frågor:
2. Hon blir lätt vinglig när hon inte har en stig att följa, i ridhuset t.ex. Skulle ni välja hopp- eller dressyrsadeln (båda ligger bra)?
Vilken sadel hade du använt om det var ett 10 årigt halvblod med lite dålig balans?
Den sadel som passar hästen, och dig (!), bäst är troligen den du får bäst balans i. Har du bättre balans, kan du lättare hjälpa hästen att finna sin balans och därmed bör hon sluta vingla.

3. Jag skrittar mest ut på henne, men vid dåligt väder blir det skritt i ridhuset istället. Hur länge skulle ni skrittarbeta ovan beskrivna unghäst?
Tills hästen gör det jag hade tänkt med passet ;)

Hur gör du när du skrittarbetar en äldre häst?

Jag tycker det är stor skillnad jag.
Ägaren som kan detta håller med.
Jag har ju inte utbildat förut, min förre medryttarhäst lärde ju upp mig, inte tvärtom.

Personligen tycker jag att när man blir lite osäker hur man ska göra
är det guld värt att ha en duktig tränare att rida för ,dom kan från backen se när det är dags för hästen att vila och hur man ska lägga upp träningen..

Ta den sadeln du själv trivs bäst i. i skritten kan du prova hur mkt h*n kan. Bena upp hjälperna till en början:
Kolla så hon tar skänkeln frammåt, sedan kollar du så hon förstår avsaktning till halt. Beröm så fort hon gör rätt ´(eller om hon inte förstår, så fort hon är på rätt väg)
Sen när ni testat det några gånger så kollar du "ratten".
Funkar detta bra så testa flytta bakdelen m.m

Gå sen över till lite trav/skritt övergångar.
Kolla vad den kan och hur lydig den är.

Om den är väldigt vinglig får du rama in ordentligt, kanske sänka och bredda handen lite för att parera upp.

Vilse - en unghäst är INTE som en äldre häst, vare sig fysiskt eller psykiskt.....!
"lite mer vila" - unghästen behöver mer än så! Kortare pass, annan slags ridning, mer känsla, mindre krav....

My Horse And I - alla femåringar går inte LA eller ens rids i alla gångarter....

Till TS

Böcker finns det hundratals av :) fråga på bibblan.
Ang sadel - vinglet kommer nog ej av sadelvalet utan för att hon är just unghäst :)
Skrittpass utomhus på en timme
i ridhus kanske 30 min (rätt tråkigt att knalla runt där inne)
försök variera, rid över lite bommar, mellan bommar, på tygeln, i fri form, gör lite sidvärts (eller lär henne om hon ej kan) gör halter... variation är alltid bra!

Om ägaren är så duktig på hästar så måste ju hon kunna tala om för dig vad du ska göra och inte.

Jag tycker det är stor skillnad jag.
Ägaren som kan detta håller med.
Jag har ju inte utbildat förut, min förre medryttarhäst lärde ju upp mig, inte tvärtom.

Jag håller helt med dej och du tänker rätt när du inte är van. Att skriva att en unghäst "bara behöver vila mer eller hur det var" var det dummaste på länge.:crazy: Däremotr håller jag med vilse om att anpassa efter hästen självklart, men med den här hästen är det ju speciellt, pga ägaren och du rider den.

Lyssna på ägaren. Visst ska en 03:a eller en 04:a kunna en hel del och kunna ridas i alla gångarter men kraven är ju olika på en sån o en vuxen häst.

Det som jag tänker är dessutsom vad hästen har för problem som gör att den blir svår för ägaren i handen/munnen, om jag fattade rätt så slår den bla med huvudet? Det kan ju vara dålig ridning, eller problem med tänder rygg mm sen tidigare. Just därför är det klokt att inte du också börjar "greja" med hästen, utan låt ägaren ta den delen. Skritta i terrängen och bygg upp den, det är väldigt nyttigt, klättra, rid och böj som "slalom":D mellan träden osv, det ger mycket för hästens styrka och välbefinnande.

På ridbanan kan du skritta över bommar och rida olika vägar.

Senast ändrad av en moderator:

Du såg inte det "skämtsamma" med den meningen?
Självfallet finns det skillnader mellan en ung och en äldre häst, nämligen just att den ena är ung, den andra äldre :idea:

Men sättet jag rider dem på gör jag ingen skillnad på, varför skulle jag göra det?

Om du håller på att lära en 3 åring vad en skänkel betyder, hur gör du då?
Om du håller på att lära en 10 åring vad en skänkel betyder, gör du på något annat sätt då?

Jag sätter inte upp "ramar" likt "3 åringen skall ridas 5 min i skritt, 2 min i trav och 1 min galopp" utan jag hoppar upp och rider. Känner jag att hästen klarar 5 min i trav, ja då gör jag det oavsätt vilken ålder eller utbildningsnivå hästen har. Kanske den bara klara ta 5 steg i trav den dagen, ja då får det räcka oavsätt ålder.

Vilse - en unghäst är INTE som en äldre häst, vare sig fysiskt eller psykiskt.....!
"lite mer vila" - unghästen behöver mer än så! Kortare pass, annan slags ridning, mer känsla, mindre krav....
Mindre krav jämfört med vad?
jag sätter varken mer eller mindre krav på en 3åring som inte kan något, än vad jag gör mot en 10 åring.

Mina krav är att de skall försöka.
Det anser jag både en 3 och 10 åring skall kunna.
(ja, 3 åringen kan inte försöka lika länge och ofta som 10 åringen, men det märker man ju. När hästen är trött, oavsätt anledning, så slutar man, oavsätt ålder)

det lät i ditt första meddelande som att du tyckte att TS gjorde saken "för stor" och att en unghäst inte kräver något mer än mer vila jämfört med en äldre sen kan man ställa samma krav osv. Du gjorde lite narr av TS för att hon ställde frågor om en unghäst. Du kunde ju bara ha klargjort som du gjorde i din senaste förklaring, att det krävs känsla och ett sunt förnuft för att UTBILDA en häst, oavsett ålder.

Men jag anser ju att hon gör saken för stor? :confused:

Och jag anser man kan sätta samma krav på hästarna, oavsätt ålder :confused: (man tar hänsynd till individen, inte ålder eller utbildningsnivå)

Gjort narr av TS har jag aldrig gjort, bara försökt få henne att slappna av och inte tänka så mycket (tänka för mycket ställer ofta till det, speciellt om man inte gör något mer avancerat än att skritta rak fram i skogen :))

Det som jag tänker är dessutsom vad hästen har för problem som gör att den blir svår för ägaren i handen/munnen, om jag fattade rätt så slår den bla med huvudet? Det kan ju vara dålig ridning, eller problem med tänder rygg mm sen tidigare. Just därför är det klokt att inte du också börjar "greja" med hästen, utan låt ägaren ta den delen.
Min hästägare har precis köpt hästen, så de problem hon har är från tidigare. Det har blivit mycket bättre bara på de veckor vi haft hästen, men i galoppen slår hon fortfarande. Du har precis förstått varför jag grejar så lite som möjligt! :bow:
Skritta i terrängen och bygg upp den, det är väldigt nyttigt, klättra, rid och böj som "slalom":D mellan träden osv, det ger mycket för hästens styrka och välbefinnande.
Ja, mycket terrängskrittande blir det, men det är ju ganska trevligt. Så småningom ska vi både trava och galoppera i skogen, men vi har inte bråttom. Vi måste ju lära känna varann först. :)
På ridbanan kan du skritta över bommar och rida olika vägar.
Olika vägar känns nyttigt, då blir jag snabbt avslöjad för min obalans multipliceras i henne. Jag är ju van en häst som bär mig i balans och som tar hand om mig - nu är allt omvänt.

Jag tycker inte alls man kan ställa samma krav.

På 19-åringen krävde jag omedelbar respons på minimala hjälper och ofta ganska komplicerade kombinationer av hjälper inom en väldigt snäv tidsrymd. Berömmet bestod ofta i att jag skrockade lite nöjt - han förstod.

På denna häst kräver jag rätt gångart och rätt riktning. Jag ger en tydlig hjälp i taget och ger henne tid att svara. Jag ger henne en ram att arbeta inom, men kräver inte någon exakt form. Jag måste vara uppmärksam och snabbt belöna framsteg med eftergift.

Jag måste i hanterandet av henne ständigt göra riskberäkningar, för jag är van en häst som jag känner utan och innan. Jag kunde galoppera barbacka med grimma och grimskaft, bärandes fulla höpåsar, över öppna fält på honom... nu måste jag komma ihåg att binda hästen i boxen när jag sköter henne och att aldrig rida ut ensam.

Med 19-åringen tänkte jag vad jag ville göra, och han gjorde det. Jag kunde planera många steg i förväg, nu måste jag vara mycket mer i nuet.

Förresten - här är hon (ägaren rider) på allra första dressyrpasset:

Jo jag förstår ju nu hur du menade, men i första inlägget lät det lite nonchalant :p

Att ta hänsyn till utbildningsnivå måste man väl?? Du kan ju inte kräva piuretter av en nyss inriden häst ;)

Bara man har i åtanke att unga hästar kan bete sig annorlunda i växtperioder, tandfällning, trots osv plus att de ofta kan vara vingliga och ofta lite skvättigare än äldre. (fast det finns ju rädda vuxna hästar oxå)

jättefin häst!

Något jag tänkte på var att den var mycket mer irriterad när ryttaren sitter ned i traven - rycker m huvudet och piskar med svansen, plus att ryttarens hand var rätt så instabil ffa i nedsittningen.
Man märkte direkt när ryttaren red lätt, svansen blev stilla och inte lika mkt huvudflax - men så fort ryttaren gnussade med händerna så flaxar den. Kanske haft en väldigt hård/ryckig hand sen innan?

Jag kan ju inte tala för hur hon ridits innan. Förra ägaren kanske är jätteduktig - jag vet faktiskt inte.
Tyvärr filmade jag bara i början, sedan blev jag så koncentrerad på vad tränaren sa och på hur det gick - så jag glömde filma... :o Det blev mycket bättre under passets gång, och på slutet var hon tillfreds i traven, och nästen stilla med huvudet i galoppen.

Då pratar du utbildningsnivå. Det är en annan sak. I regel har en 10-åring kommit längre än en 3-åring, men visst, om inte så...

Å andra sidan är en 10-åring hur som helst färdigväxt i kroppen och psyket vilket en 3-åring inte är. Så det blir ändå på ett annat sätt, det finns mer att tänka på när det gäller en 3-åring rent fysiskt.
10-åringen bör ju ha gjort något annat de 7 åren, vilket också har betydelse för utbildningen, tex kanske gått trav, galopp i avel osv.

Fin häst.

Som unghästtänk så skulle jag inte skritta så mycket om jag var du, det blir lätt soppatorsk på unghästar.
Dessutom så upplever jag att hästen släpper stödet och liksom backar av, för att sedan höja huvudet. Jag skulle erbjda stöd och be den gå frammåt. Utan att det blir rejsridning av det hela. När hon sedan går fram och du kan erbjuda stöd, så skulla jag börja lösgjora sidorna. Man får lite känsla av att hon är riden med handbromsen i.

Sadel, tar du den som passar bäst. Böcker hittar du på bibblan som sagt.
Och vaddå skritta inne vid regn, gjord av socker?:D
Ut med er bara!

Senast ändrad:

Liknande trådar

S
Hästmänniskan Hejsan! Jag har läst ganska mycket om ridrädsla, men de flesta verkar bli "botade" efter ett tag, eller så slutar de rida. Själv har...
2
Svar
20
· Visningar
4 048
Senast: lady_vip
·
Hästvård Jag misstänker att det här kan bli långt och mest vill jag skriva av mig och få alla bitar sammanfattade på ett ställe. Alla tankar och...
Svar
5
· Visningar
1 787
Senast: Jerseyite
·
Träning Min kompis har en treåring, blandras D-ponny. (Eller ja, hon har två men den andra fungerar det redan med!) Han blev insutten efter...
Svar
6
· Visningar
873
Senast: lynxlady
·
S
Träning Hejsan. Jag är ny här, så om jag satt tråden fel eller så så får moderator gärna flytta den. Det är så att jag söker en unghäst...
2
Svar
20
· Visningar
2 034
Senast: Sar
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar