Att rida och hantera en treåring

Lillflickan

Trådstartare
Jag har sedan någon månad tillbaka blivit medryttare på en 3åring.
Letade från början efter någon lite äldre häst då jag aldrig ridit unchaste tidigare, men jag satt upp och red en stund och allt kändes helt okej och sedan efteråt berättade ägaren att hon bara var 3år.

Så nu har jag lite frågor angående att hantera och rida treåringar:

1. När hon står uppbunden i stallet så står hon inte direkt still utan går ofta lite fram och tillbaka. Det är egentligen inte så jättemycket och inte som jag störs speciellt mycket av. Men har ändå funderat på om det kanske egentligen är önskvärt att hon står still medans man ryktar eller så? Tycker ni att det är acceptabelt att hästen går lite fram och tillbaka eller vill ni att de ska stå still och isåfall hur får man dem att göra det?

2. När jag ska kratsa hovarna så har hon lärt sig att lyfta dem om jag säger lyft och tar lite lätt i benet på henne. Framhovarna går bra men bakhovarna så sparkar hon alltid till precis när jag lyft upp hovarna, jag håller bestämt kvar hoven och kratsar. Kommer detta hjälpa eller borde jag säga till mer bestämt?

3. Något som jag är otroligt irriterad på är att hon i princip aldrig står still när jag ska sitta upp. Har provat ställa henne mot en vägg men då viker hon bara undan åt något håll och går sin väg ändå. Hur ska jag göra för att få henne att stå still?
Vill även att hon ska stå still när jag suttit upp och spänner sadelgjorden och justerar lädrena men det gör hon ej heller utan försöker bara gå iväg. Jag stannar henne och fortsätter igen men så fort jag ska göra något så går hon iväg, jag måste hålla henne i tyglarna hela tiden för att hon ska stå still men det är ju lite svårt att hålla i samtidigt som jag ska spänna gjorden/fixa lädren.

4. Hur mycket kan jag kräva av henne när jag rider. Kan jag be henne att gå på tygeln? Vilka övningar kan man göra, framdelsvändning, skänkelvikning, ryggning? Just nu har jag mest ridit mycket volter och serpentiner då hon har lite problem med att böja sig ordentligt, men det börjar gå bättre nu och tycker också att både små volter och serpentiner gör henne mer lösgjord.

5. Det sista är att vi har problem med galloppfattningar. Ägaren kan göra fina galoppfattningar på henne men själv har jag lite problem. När hon märker att det är är galopp på gång så börjar hon bara rusa i traven istället, vilket gör att det också blir svårare för mig att ge tydliga hjälper. Jag vill ju att hon ska fatta galopp ifrån lugn kontrollerad trav. Någon som har tips?

Blev lite långt inlägg det här men hoppas ni orkar läsa.

Sv: Att rida och hantera en treåring

Ja du det enda svar du får av mig är att en 3 ÅRING ska gå på bete nu och inte ridas !!!

Och överhuvudtaget ta in en medryttare på en 3 åring får mig att må dåligt .

En 3 åring går max 3-4 gånger i veckan med tömkörning , löshoppning , skogen ,ridbana hur kan ni överhuvudtaget dela på det jobbet . Och sen ska sen ha minst ett par veckors vilopauser där emmellan ..

Är lessen men om jag vore du skulle jag skaffa en annan delfoder häst .

Mvh Mia

Det känns som att du är för oerfaren för att rida en treåring. Speciellt eftersom du inte verkar få så mycket hjälp och vägledning av ägaren.

Det känns som att du är för oerfaren för att rida en treåring. Speciellt eftersom du inte verkar få så mycket hjälp och vägledning av ägaren.

tanken är att jag ska rida för tränare. men nu i sommar finns det ingen tränare som åker ut till stallet där jag rider så det får tyvärr vänta tills famåt hösten.

Men som Miaa skrev så kanske det är bra om hästen går på bete nu under sommaren och fortsätter sin utbildning till hösten.

Det är så mycket som kan gå fel om man inte är 100 % säker på det man håller på med. Med hjälp av en bra tränare så känns det säkrare.

http://www.flyinge.se

kolla utbildningsstegen för unghäst. (under utbildning-flyingemodellen)

det är en bäbis du rider. den borde ha sommarlov nu!

Senast ändrad av en moderator:

Ja du det enda svar du får av mig är att en 3 ÅRING ska gå på bete nu och inte ridas !!!

Och överhuvudtaget ta in en medryttare på en 3 åring får mig att må dåligt .

En 3 åring går max 3-4 gånger i veckan med tömkörning , löshoppning , skogen ,ridbana hur kan ni överhuvudtaget dela på det jobbet . Och sen ska sen ha minst ett par veckors vilopauser där emmellan ..

Är lessen men om jag vore du skulle jag skaffa en annan delfoder häst .

Mvh Mia

Kan inte annat än hålla med ovanstående inlägg. Vad är det för en ägare som skaffar en unghästovan medryttare till en 3-åring och dessutom inte talar om hur gammal den är förrän efter provridningen?
Fruktansvärt oansvarigt!!

hon är väl snarare lite över 3,5 år.
men har funderat lite fram och tillbaka på att jag kanske borde försöka hitta ny medryttarehäst (även innan jag skrev inlägget här). Vill ju egentligen ha en häst som kan lite mer och som jag kan lära mig lite på, inte en häst som jag ska behöva lära någonting. Men jag får se hur det blir, är tyvärr nte det lättaste att hitta medryttarhästar

Hästen är alldeles för ung för några längre eller avancerade ridpass. Fruktansvärt dåligt av ägaren. Ridningen bör anpassas efter hur hästen växer och mår.

Skänkelvikning, framdelvändning och ryggning, gå på tygeln?? Någon måste lära hästen det först.

Volter och serpentiner? Rider du bara på ridbana? Rida för tränare?!?Hur långa pass rids hon egentligen. Tänk på att skelettet inte är helt färdigt ännu

Du måste hålla henne i tyglarna hela tiden för att hon ska stå still?? Det gör henne förmodligen hård i munnen för eller senare

Hemskt ledsen men det verkar som om du inte är redo för unghäst än och inte ägaren heller för den delen

Jag hoppas du inte rider den något mer och att du hittar en äldre häst.

"skänkelvikning, framdelsvändning och ryggning, gå på tyglen?"
låter lite fel det där. undrade mest vad jag kan göra med henne och vid vilken ålder, inte att jag menade att jag skulle göra allt det där nu. (blir lite fel ibland när man inte läser igenom det man skrivit..)

hon rids 2-3gånger i veckan. rids bara på ridbana någon gång per vecka. och då rider vi dit, tar 15-20 min igenom skogen och på grusvägar. och sedan rider vi på ridbanan absolut max 30min. och sedan hem genom skogen igen.
ska som jag skrev förut börja rida för tränare till hösten (om jag överhuvudtaget fortsätter rida henne).

"
hon rids 2-3gånger i veckan. rids bara på ridbana någon gång per vecka. och då rider vi dit, tar 15-20 min igenom skogen och på grusvägar. och sedan rider vi på ridbanan absolut max 30min. och sedan hem genom skogen igen.

).

Minst 1 Timmes ridning är ALLDELES för mycket och oavsett om hästen är född i Januari (vilket jag inte tror ) så är det för mycket !

Den är 3 år och en bebis som växer , den behöver som jag skrev tidigare BETESTRÄNA :Döver sommarn i minst 3 månader .

En 3 åring kan i bästa fall vara inriden ialla gångarter för att kunna visa skritt,trav,galopp på ett treårstest inget mer sen ska den gå på bete .

Mvh Mia

Senast ändrad:

hon är väl snarare lite över 3,5 år.
men har funderat lite fram och tillbaka på att jag kanske borde försöka hitta ny medryttarehäst (även innan jag skrev inlägget här). Vill ju egentligen ha en häst som kan lite mer och som jag kan lära mig lite på, inte en häst som jag ska behöva lära någonting. Men jag får se hur det blir, är tyvärr nte det lättaste att hitta medryttarhästar

Om den är lite drygt 3,5 år, borde det inte vara en 4-åring iså fall, alltså född 04?

Vilket gör en del skillnad i hur mycket du kan jobba den?

/Camilla

Lill-hästen ska inte kunna så mycket än vad gäller ridning. Tänk inte på att den ska gå i form, utan träna på basgrejerna; stopp, gå, svänga. Sen skulle jag gå (leda) ut i skogen. Jättebra för den att gå i skogen och lyfta på fötterna, och samtidigt ett bra sätt för er att lära känna varandra. Om du rider på ridbanan som låg en bit bort, så är mitt förslag att du leder hästen dit och hem. Låter som det blir för långt ridpass annars, jag skulle bara rida ca 20 min på en treåring. Bättre att ta det lugnt så att det blir en positiv grej, än att hålla på för länge så hästen kanske får ont o tycker det är svårt och jobbigt.
Håller med de andra om sommarlov 2-3 mån.

Hoppas du kan få hjälp av ägaren o tränare sen i höst, så att det blir rätt och inte går för fort fram. Eller att du hittar en annan äldre häst. Unghästar är jättekul! Men det blir ju en helt annan sak än med en rutinerad häst som man kan rida hårdare och längre på en gång.

jo hon är född 04. skrev treåring eftersom att hon inte fyllt fyra än.

att gå fram och tillbaka till ridbanan lät inte som någon dum idé. ska nog göra det nästa gång vi ska dit.
nästa gång jag ska rida blir det ut i skogen för att lyfta på benen och klättra lite uppför någon backe.

men jag borde kanske ta och fråga ägaren om det inte ska till att bli något sommarlov för tjejen.

(blev ju lite knepigt eftersom jag inte alls tänkt hitta en unghäst från början utan en äldre. men seda var jag ju som sagt ute och provred och hon är verkligen en härlig tjej som jag trivs med)

"skänkelvikning, framdelsvändning och ryggning, gå på tyglen?"
låter lite fel det där. undrade mest vad jag kan göra med henne och vid vilken ålder, inte att jag menade att jag skulle göra allt det där nu. (blir lite fel ibland när man inte läser igenom det man skrivit..)

ska som jag skrev förut börja rida för tränare till hösten (om jag överhuvudtaget fortsätter rida henne).

Ja i ditt första inlägg undrade du vad du kunde kräva av henne och jag tycker inte du kan kräva någonting av det du skrev av en treåring.

30 minuter på ridbanan tycker jag också är alldeles för mycket. Speciellt eftersom det totalt blir en timmes ridning.

Och att börja rida för tränare är alldeles för tidigt och du kommer nog inte få ut så mycket av för hästen kommer förmodligen inte vara redo. En tre och ett halvt åring bör inte arbeta mer än MAX 20 minuter och mest fokus bör läggas på att hästen bjuder framåt när ryttaren vill och saktar av när ryttaren vill. Detta görs bäst under uteritter. När hästen är 3,5 ska den dessutom byta tänder vilket innebär att du kanske ändå inte kan rida på flera veckor i alla fall inte med bett. Hästen kan också behöva fler och längre viloperioder och då får du ställa in träningarna.

Om du gillar hästen skarpt, skaffa några böcker om unghästar tex utbildning av den unga hästen av Jens Fredricson & Ingrid Andersson och TA DET LUGNT med ridningen. Lägg pengarna du hade tänkt att träna för på en ridskola i stället tills hästen har blivit äldre. Jag började på ridskola efter tio år med egen häst och det var faktiskt riktigt roligt

jo hon är född 04. skrev treåring eftersom att hon inte fyllt fyra än.

att gå fram och tillbaka till ridbanan lät inte som någon dum idé. ska nog göra det nästa gång vi ska dit.
nästa gång jag ska rida blir det ut i skogen för att lyfta på benen och klättra lite uppför någon backe.

men jag borde kanske ta och fråga ägaren om det inte ska till att bli något sommarlov för tjejen.

(blev ju lite knepigt eftersom jag inte alls tänkt hitta en unghäst från början utan en äldre. men seda var jag ju som sagt ute och provred och hon är verkligen en härlig tjej som jag trivs med)

Eftersom den är 4 inte 3 i år så tycker jag det ganska stor skillnad ofta är 4-åringar väldigt mycket mer lik "dom färdiga" hästar än 3-åringarna, som jag tycker att det ofta krävs en helt annan typ av ridning för att få det att fungera.

Om det varit min häst hade jag jobbat på ungefär som ni gör, med undantag för att jag hade inte jobbat mer 30 min uppsuttet eller aktiva arbetspass av övriga aktiviteter, nu i början. Så att gå fram och tillbaka till ridbanan låter som en bra idé.
Hade sedan så sakta ökat på kraven och arbetspassen under året som kommer.

Däremot om den inte redan haft sommarlov så är det som du säger nog en bra idé att fråga ägaren om det inte är dags.

Eftersom den är 4-åring i år, så det den bör kunna om den ska följa dom olika årgångschampionaten i kunskapsnivå. Är det bara att gå i unghästform i dom lika gångarterna, kunna göra galoppfattningar och visa tydliga tempoförändringar i trav och galopp.

Däremot om det är planerat att den ska starta breeders nästa år så ökar kraven ganska rejält under året.

/Camilla

Jaha jag tog för givet att hon var född 2005 eftersom du skrev 3åring. Då är det ganska stor skillnad. En 4 åring är oftast betydligt mer färdig än en treåring. Då tycker jag nog du är på rätt spår att börja träna för tränare till hösten.

Ber om ursäkt jag såg inte det inlägget förrän nu.

Jag rekommenderar dock fortfarande boken Den unga hästens utbildning

Liknande trådar

Hästhantering Precis som rubriken säger har jag en häst som är svår/jobbig att sko. Jag vet varför - en hovslagare har varit dum mot honom en gång -...
2
Svar
29
· Visningar
2 802
Senast: Askur2017
·
Hundhälsa Hej! Jag har en unghund på 15mån som sen en tid tillbaka börjat lyfta upp höger fram tass väldigt ofta, trodde först att det hade att...
Svar
0
· Visningar
382
Senast: Redfox
·
Hästhantering Hej alla, långt inlägg och jag ber om ursäkt men har mycket att skriva. Jag har redan ett konto här på buke, men då detta känns alltför...
2
Svar
20
· Visningar
2 096
Hästhantering Hej, jag har en unghäst som nyligen blivit inriden och det har verkligen gått jättebra, vi har haft hjälp av en underbar tjej som...
Svar
13
· Visningar
2 102
Senast: MiniLi
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama