Tolkar jag dig rätt om att du ser ned på det (bortsett från säkerhetsaspekten)? Varför isf?
Jag förstår det bara inte. Och jag kan tycka att det är synd/illa att folk tummar på säkerheten för att de har tråkigt.
Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
OBS: This feature may not be available in some browsers.
Tolkar jag dig rätt om att du ser ned på det (bortsett från säkerhetsaspekten)? Varför isf?
En annan del i det hela.. OM det är statistiskt säkrare i någon mån att rida utan lurar, innebär det då att det är helt oansvarigt och fel att göra det?
Det säkraste är att inte rida alls. Att rida själv är farligt. Att rida en häst som man vet kan bocka är farligt. Att rida fälttävlan är farligare än att rida dressyr, statistiskt sätt. Rider du på en väg är risken större för trafikolycka än om du rider på skogsstig. Rider du utan säkerhetsväst är det farligare än att rida med. Ungdomar har bristande konsekvenstänk och därför är det säkrast om de alltid har en vuxen med sig. Och så vidare.
Så var går gränsen för vad som är oansvarigt?
Är allt som innebär en anings förhöjd risk för skada oansvarigt?
Jag vet inte var gränsen går. Men jag vet att bruk av hjälm förhindrar många allvarliga skador. Till den grad att jag tycker att det är dumt att rida utan. Jag tycker också att man i störta möjliga mån ska undvika att placera sig så att man teoretiskt kan träffas av en spark. Man har så lite att vinna och så mycket att förlora.
Men att avstå allt som innebär förhöjd skaderisk inom ridningen blir ju absurt. För att hörlurar ska framstå som helt oansvarigt för mig behöver jag lite säker information om att det är ett allvarligt problem på riktigt och inte bara en teoretisk risk.
Den här tråden började när jag såg en liten pojke ute ridandes på en ponny (som hade graman) och när han kom till en skrittsträcka så plockade han direkt upp mobilen och satt och tittade på den hela skrittsträckan. Ponnyn kan ha varit en stor B eller liten C är min gissning och pojken helt proportionerlig på den så han var inte speciellt gammal. Hade du tyckt att det såg ok ut?
Nej det tycker jag inte! Jag tycker att han borde haft någon vuxen där som sa åt honom att stoppa ner telefonen. Smarta telefoner är ett otyg som jag tycker mycket illa om faktiskt.
Mitt inlägg var inte ett svar på ursprungsinlägget utan gällde diskussionen som sedan följde om huruvida det är oansvarigt att rida med hörlurar eller ej.
Tolkar inte alls det som folk tycker det är tråkigt bara för att det finns bakgrundsljud.Jag förstår det bara inte. Och jag kan tycka att det är synd/illa att folk tummar på säkerheten för att de har tråkigt.
Ibland är det dötrist med skritt. Som under igångsättning av konvalescent eller så. Innan mobilernas tid brukade jag ha en bok och läsa när jag skrittade samma 40 min/dagJag förstår det bara inte. Och jag kan tycka att det är synd/illa att folk tummar på säkerheten för att de har tråkigt.
Men alltså, jag tycker ju att du överdriver grovt om du anser att musik/ljudbok/podd/whatever på låg volym i en öronsnäcka (i ena örat!) innebär att tumma på säkerheten.Jag förstår det bara inte. Och jag kan tycka att det är synd/illa att folk tummar på säkerheten för att de har tråkigt.
Jag förstår det bara inte. Och jag kan tycka att det är synd/illa att folk tummar på säkerheten för att de har tråkigt.
Rider du alltid i sällskap med ledare i säkerhetsväst med säkerhetsstigbyglar ett handtag på sadeln (och aldrig barbacka), under strikt tystnad osv. Dvs tillämpar all säkerhet som går att uppbringa?Jag förstår det bara inte. Och jag kan tycka att det är synd/illa att folk tummar på säkerheten för att de har tråkigt.