att rida med hackamore?

K

kakankakan765

jag ska börja rida min häst på hackamore under en period.

har aldrig ridit med detta innan , hur rider man med ett sådant?

rider man med långa tyglar eller korta ?
väldigt mjuk hand?
kan man träna dressyr /hoppning med hackamore?

berätta gärna om hur ni rider på detta?

Sv: att rida med hackamore?

Dressyr och hoppning går alldeles utmärkt med hackamore, men tävla dressyr får du inte. Det man ska tänka på är att det är ett hävstångsbett så det är rätt skarpt jämfört med ett vanligt tränsbett. Vissa hästar som inte har haft bettlöst förut kan tycka att det är lite konstigt i början, man får vara lyhörd helt enkelt.

Jag rider mitt sto så gott som bara på hackamore, oftast S-hack vilket är ganska milt (mindre hävstång). Hopp, dressyr, uteritt... Som tidigare talare sa: hackamore är inte godkänt att tävla dressyr på.

28738631.jpg

Ledande tygeltag är knepigt att ta/går inte. Mjuka händer med kontakt.

Jag rider nästan precis som vanligt med hackamore. Skillnaden är att man får rida mer med sätet då man inte kan styra som med vanligt bett. Men jag håller tyglarna korta så man har kontakt, lika mjuk hand som med bett.

Liknande trådar

Träning Jag kunde inte hitta någon tråd med bara bettlös ridning/körning/hantering. Så jag startar en! :laugh: Tanken med tråden är att den kan...
Svar
1
· Visningar
286
Senast: Lavinia
·
Ridning hej, jag rider islandshäst och har många olika träns men jag vill börja träna min häst bettlöst så då undrar jag om det är bättre med...
Svar
2
· Visningar
216
Senast: Sryoqwe
·
Utrustning Jag har funderat lite på detta med hackamore. Det fungerar ju genom att det dras åt runt hästens huvud när man drar i tyglarna. Hur...
Svar
18
· Visningar
1 570
Senast: Badger
·
Ridning Hej! Jag behöver råd från er som har erfarenheter av senskador och igångsättning när hästen stått länge. Min häst som är ett halvblod 15...
Svar
4
· Visningar
815
Senast: Nevermind
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama