Att rida islandshäst?

S

ssannna

Jag bor och jobbar för tillfället på Island, är vid en av dom största turistattraktionerna, och har blivit kär i landet. Har hästar hemma och har ridit mer än halva mitt liv. Häromdagen trollade min chef fram en häst, som jag nu kan rida och använda hur jag vill.

Grejen är att jag inte har nån som helst erfarenhet av islandshästar, utan bara en massa andra sorter. Var ute och red i ungefär sjutton olika gångarter idag, där det enda jag med säkerhet vet vad det var var galoppen. Allting annat kändes som, tja, ingenting jag tidigare har upplevt, men jag antar att det är det som är grisepass(?). Jag testade att trixa lite fram och tillbaka, låg form, hög form, öppen, sluten, hög fart, låg fart, osv, men eftersom jag inte riktigt vet hur det ska kännas så är det svårt att veta vad hästen egentligen gör med benen.

Vad jag är ute efter är lite handfasta tips. Lite instruktioner för hur jag ska göra för att på något sätt komma på rätt väg. Inser att detta är väldigt svårt över internet, när man inte ser spektaklet. Jag är verkligen inte ute efter nån elegant tävlingsridning, utan långa härliga turer i det böljande landskapet runt gården. Finns oändliga möjligheter, och jag har fria händer att experimentera, men tyvärr inte någon som kan hjälpa mig.

Sv: Att rida islandshäst?

Finns det verkligen ingen på Island som kan hjälpa dig ;) Hästen måste ju vara installad någonstans, där finns säkert någon duktig som kan visa dig om du frågar. Jättesvårt över nätet att förklara när man inte sett dej eller hästen.
Lycka till i alla fall med ridningen framöver du kommer att bli frälst jag lovar.

Alltid svårt att veta med ny häst, men som sagt - fråga omgivningen som då kan titta på er och ge tips på hur du ska göra, och så du kan känna hur det känns i olika gångarter...

Den jag rider nu mixar hejvilt, och verkar ha töltinslag i varenda gångart :D Men eftersom det är en lite äldre häst som jag bara skruttar i skogen med så får hon göra som hon vill :)

Några tips för att få tölten renare när det känns som "sjutton olika gångarter" är att försöka rida i öppna, rida serpentiner, eller skänkelvikning i sicksack längs vägen. Allt som gör att hästen tvingas samla sig och tänka på hur den sätter fötterna.
Tölten ska kännas fyrtaktig, rid på en grusväg eller liknande så att du hör hovslagen om du har svårt att känna. Det ska då låta fyrtaktigt, "black-n-deck-er, black-n-deck-er, black-n-deck-er" säger min ridlärare att det ska låta.
Det finns nog de här som är mycket duktigare än mig men det här var några tips i alla fall.

ojoj, hästens gångarter är egentligen en hel vetenskap! jag har ridit islandshäst ca 4år (innan storhäst) och inte först nu har jag börjat känna när takten är ren.
Island har väldigt olik "hästkultur" än vi svenskar, det är inte alls säkert att hästen förstår öppna/sluta, flytta för skänkeln osv. Många hästar har aldrig gått på en volt...
Eftersom nästan var och varannan har häst på island så finns det säkert något större gård någonstanns i närheten med någon som kan hjälpa dig.

Hästens gångarter och hur det ska kännas kan man INTE beskriva över internet. Jag har gjort en "mall" för hästens fotförflyttning i de olika gångarterna på min blogg: saraaandersson.devote.se
men det var ca en månad sen, så man får bläddra bakåt.

SÄger som alla andra, det är svårt över internet men ska försöka ge nåt tips!

Tänk på att försöka ha hästen lösgjord i skritten INNAN du börjar tölta. En spänd häst töltar inte rent (generellt). När du tycker att du har hästen lösgjord, lätt på tygeln och framme för skänkeln och ska in i tölt. Samla skritten massor, rid fram igen (skritt), samla, rid fram osv. Håll på så ett tag så du könner att hästen lyssnar. När du sedan samla skritten, lätta lite på tygeln och driv framåt, (tänk piaff/passage), då brukar tölten komma. En häst som töltar ska ha baken med och bakbenen väl inunder sig! Och sen som alla andra sa, förösk känna eller höra takten. Tror du märker ganska snabbt om hästen faller i pass.
Och sen ska inte tölt gå särskilt fort, iallafall inte när du lär dig. Allt för många tror att de bara ska släppa hästen så den får springa iväg.

De hästar ajg rider nu lär jag piaffera i skritt och i tölt för att de ska bli starkare bak och "stanna hos mig" inte rusa iväg i oren tölt.

Hoppas du blev lite klokare iallafall ;D Men detdär piaff/passage tänket har funkat mycket bra för mig som är ganska ny inom islandshäst!

Liknande trådar

Ridning Hej! Jag har hållit utkik ett bra tag och letat lite medryttare hästar, men det är lite svårt i mitt område att hitta några i...
Svar
12
· Visningar
3 071
Senast: Jaag
·
Ridning Hej! Jag har ett sto på åtta år som jag haft i ganska precis två år. Innan jag köpte henne hade hon haft fem hem på tre år och lärt sig...
2
Svar
21
· Visningar
8 329
Övr. Barn Har en son på 6 år. Han är utredd som 4,5 åring för autism,men då han fick normalt resultat på pappret så slogs det bort. Nu började...
2 3
Svar
46
· Visningar
9 797
Senast: Fraegd
·
Kropp & Själ Lägger tråden här, då problemet för mig inte är hästrelaterat. Jag har haft lite otur med skador på mig själv senaste åren. Har ridit...
2 3
Svar
56
· Visningar
5 511
Senast: Sirap
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

• Autistisk bror
  • Vad gör vi? Del CCVII
  • Valet i USA