Att rida in ett stycke 11 årigt sto.

nexxa

Trådstartare
Japp, endel känner till att jag har fått hem ett stycke travsto på dryga 170 cm i mkh. Hon blir 11 i år och är riden enstaka gång för fem år sedan, med sadel och hela kittet. Hon sägs bara studsa och ingen har vågat skänkla fram henne då de 'tror att hon förmodligen kommer stegra'
Själv har jag en valack som gillar att klampa runt på bakbenen (likaväl som han gärna bockar...) jag har tänkt prova ut en sadel som jag kan ha tills det att hon musklar om sig och börja longera henne ev. med stigbyglar som får hänga fritt nere. Sen har jag tänkt börja sitta upp så smått med ev. någon som leder med kedjegrimskaft fall det skulle vara något.

Men hur är förutsättningarna för detta? De som började rida henne har alltid sysslat med trav och därmed ingen ridning. Vad bör jag utgå ifrån?

Tacksam för svar och tips!

Sv: Att rida in ett stycke 11 årigt sto.

Jag red in ett Kallblodstravsto en gång i tiden som enbart gått i avel och ansågs helt omöjlig att rida in.

Jag är varken särskilt van vid bråkiga hästar eller särskilt modig men efter en vecka kunde man rida i alla gångarter, rida ut barbacka mm.

Hon var 12-13 år då och hade antagligen ändrat inställning till ridning helt eller så var dom som skulle rida in henne som unghäst klantiga ;)

Har du tur så går det lika lätt för dej.

Lycka till.

Hoppas jag har lika mycket tur! :)
Kanske varit fel sadel? Någon hårdhänt eller okänslig med skänklarna?

Jag sitter och dividerar mycket med mig själv men antar att jag bäst får svaret genom att sitta upp och se vad som händer!

Jag kan inget om travhästar specifikt men om jag inte visste att det var en travare skulle jag oavsett råda dig, som svar på vad du bör utgå från:

utgå från att det är en grön häst i fråga om ridning, möjligtvis påspätt med dåliga erfarenheter från detta vilket bör göra den till en större utmaning än en unghäst som oftast är ett blankt blad som har förtroende och inga dåliga vibbar alls sen tidigare. Detta med balansgången att du inte låter aspekten av att du utgår från att den må ha dåliga erfarenheter, påverka dig i ditt beteende, så att du lockar fram dåliga erfarenheter :angel:

skämt åsido: skynda extra extra långsamt i allt du gör med den runt detta. för att hinna avläsa hästen samt få pejl ordentligt på dess reaktioner och förutsättningar inför uppgifterna.

vet du hur mkt de envisades med inridningen eller hur snabbt de gav upp? detta borde ge dig en pekpinne till huruvida det kan ha skett obehagligheter för hästen eller om det var försumbart i fråga om upplevelse/intryck.

Senast ändrad:

Jag tycker att bara tanken på att de som försökt rida henne förut inte hade någon erfarenhet med ridning säger en hel del. Antagligen har de bara slängt på sadeln och kravlat sig upp. Självklart får hästen panik.

Skynda långsamt som de var nån som sa. Se till att hon får vänja sig ordentligt med att ha sadel på ryggen. Pröva att hänga över ryggen på henne med någon som leder så att du kan glida av så fort hon reagerar negativt, det kan du testa både med och utan sadel beroende på hur smidig du är :) hon är ju rätt hög

Men lycka till! Och skriv gärna hur det går

Liknande trådar

F
  • Låst
Hästmänniskan Hatar är kanske överdrivet, men jag gillar honom verkligen inte. Har haft honom i 3 månader och han trivs i stallet och med...
4 5 6
Svar
107
· Visningar
39 532
Senast: scizofren
·
J
Träning Hejsan! Hoppas jag kan få lite tips & råd av er läsare! Har ett 9:årigt ponny sto som vi hämtade i somras. Oinriden. De som...
Svar
7
· Visningar
1 357
Western Hej allt westenfolk! Viste inte i vilken prefix jag skulle lägga denna, kanske hör den mer hemma i "utrustning", men det är mycket...
2 3
Svar
50
· Visningar
4 512
Senast: gneignei
·
J
Träning Hej. Ska försöka fatta mig kort så att alla orkar läsa ;). Har ett eng.fullblod på 5 år, har varit hur snäll som helst i de snart tre...
2
Svar
23
· Visningar
2 689
Senast: _Jezzie_
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

• Valet i USA
  • Vad gör vi? Del CCIV
  • Scenföreställningar