Att räkna ut moms på Islandshäst, hur?

Garpur

Trådstartare
Rätta mig gärna om jag har postat fel, eller om det redan finns en sånhär tråd. Jag har letat men utan resultat. :)

Jag undrar som rubriken lyder;

Hur räknar man ut moms på en Islandshäst?
Jag har aldrig riktigt förstått mig på det där, är det som vanligt när man momsar andra saker, eller är det skillnad på häst/Islandshäst?

Tacksam för svar och hjälp (så jag kan räkna ut själv helst haha :D)

Sv: Att räkna ut moms på Islandshäst, hur?

Vad menar du monmsar själva hästen eller. OM det är själva hästen så är det 25 % moms på ett pris som anges på hästen. Alltså det är samma momssats på hästar som andra saker, det finns lite lägre momssatser och de gäller för mat, lektioner osv.

Så jag tar ett exemepel, häst kostar 10000 kr exkl moms vilket innebär att vi lägger på 25 % moms här. Summa 12500 kr.

Precis, var bara själva hästen jag undrade på. Jag ville veta hur jag skulle räkna när man ser ett pris exkl moms.

Tack så mycket för ditt svar! :) Då var det enklare än jag föreställt mig! :)

Precis, var bara själva hästen jag undrade på. Jag ville veta hur jag skulle räkna när man ser ett pris exkl moms.

Tack så mycket för ditt svar! :) Då var det enklare än jag föreställt mig! :)

Ta priset exkl moms *1,25 så får du priset inkl moms :)

Vill du räkna åt andra hållet och har ett pris inkl moms så drar du av 20% för att få pris utan moms.

Liknande trådar

Hästmänniskan Jag hoppas kunna bolla lite tankar med andra hästkunniga här. Jag, min man, och vår 17-åriga dotter kommer inom kort att flytta till en...
2 3 4
Svar
66
· Visningar
6 760
Senast: mamman
·
Hästhantering Hej alla, långt inlägg och jag ber om ursäkt men har mycket att skriva. Jag har redan ett konto här på buke, men då detta känns alltför...
2
Svar
21
· Visningar
2 609
Senast: Tofs
·
Hundavel & Ras Jag startade en tråd här igår där jag ville höra folks åsikter om vilken hund som kanske passar mig. Jag hade ändå fäst mig vid en sorts...
Svar
14
· Visningar
1 923
Senast: Roheryn
·
Övr. Barn Hej på er alla kloka! Förlåt för ett långt inlägg men jag har verkligen ett behov av råd och tips. Jag har sen en tid tillbaka...
2
Svar
26
· Visningar
4 556
Senast: Anonymisten
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar