Att prata med sin häst.

Sv: Att prata med sin häst.

tant agda skrev:
men då borde ju smackningar också räknas som tippning.......och då skulle ju i princip alla från minsta lokaltävling upp till världseliten åka dit för det.........

Och varför borde de det då? Jag tycker att det är helt okey att säga hopp eller vad man nu säger för uppmuntrande ord till sin häst men däremot att slå till den med spö tycker jag inte om!! :mad:

tycker precis som du att man självklart ska få prata med sin häst
....men vissa domare tycker visst att man inte får det. därför funderade jag på vad som egentligen är skillnaden mellan att smacka på och prata med sin häst.....

Meen! Klart man ska få prata med sin ponny! Om man uppmuntrar den så är det ju helt okej, tvärtom om man skriker förolämpade saker som någon berättade.. Hästen känner ju direkt på sig om man blir förbannad...

Själv pratar jag alltid med Wullsing när jag rider, i stallet också.. :smirk: Det borde vara en självklarhet att få göra det när man hoppar banan också!

*lånar din knapp*

Ok, då är följdfrågan: Om man nu tycker att uppmuntrande prat med ponnyn/hästen är fel, en klapp på halsen då? Då borde det också vara fel? Eller?

Ja det kan man ju undra men man ska inte behöva smacka inför varje hinder på att hästen ska vara framåt. Alla domare har väl ngn egenskap....

Men vad är snällast mot hästen? Smackningar eller drivning med skänklarna?

tycker det låter väldigt löjligt om barn inte ska få uppmuntra/berömma sin ponny med röstens hjälp....

själv så tycker jag att det är helt ok att uppmuntra sin häst!
då blir den ju myket gladare när man rider den! och samtidigt så förstår den hur den ska uppföra sig på tävlingar o sånt....

Ja. Det är ju hoppning vi talar om. Att man inte får göra det i dressyr förstår jag. Men som det står i TR, så länge ingen rimligen kan väcka anstöt...

behöver man driva sin häst mkt för att hoppa tycker den nog inte det är så kul att hoppa,men det beror på om man definerar smackningar. Vissa anser att rop och skrik är smackningar. :crazy:

Gammeln skrev:
Eftersom domaren kunde höra vad ryttaren sa så tycker jag det var helt rätt av domaren att säga till. Prata med sin häst kan man göra utan att domaren hör detta. Hålla på o braaaaaaaaaa kan man ju göra på träning hemma så alla hör men på tävling så ska det väl ändå vara lite hyfs på tillställningen och då kan man inte hålla på o braaaaaaaaaa så att alla inkl domarpanelen hör detta :confused: Hästar har faktiskt BRA hörsel så man behöver inte skrika BRAAAAAAAAAAAAAA

Det kanske igentligen inte var så att domaren hörde vad hon sa, bara att hon sa väldigt högljut eller skrek va vi nu än ska kalla det, hon kanske bara hörde henne "skrika" till hästen och inte visste att hon gjorde uppmuntrande grejjor, hon kanske tog det som om hon röt åt hästen.

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama
Tillbaka