Att prata med sin häst.

Sv: Att prata med sin häst.

Jag håller helt med om att det inte är RYTTARENS fel att publiken är högljudd !

ja, olika är det.. Jag tycker det låter dumt med högljudda "braaaaaaaaaaa" eller "hopp". Jag tror faktiskt att hästen hör tillräckligt bra för att man inte skall behöva ropa. Visst kan man bli exalterad, men det låter oproffsigt och löjligt - tycker jag ! (högst subjektivt!)

Nja... Är det för högljutt tycker inte jag heller om det. Men att publiken kan få höra att ryttaren berömmer eller uppmanar sin häst tycker jag bara låter kamratligt och trevligt.

Det här var en LD på b-ponny vi tittade på. Och det var en extremt tittig bana och ponnysarna stod emot som tusan ibland.

Jag tyckte snarast att det var trevligt att stå på läktaren och lyssna på de barn som snackade fram sina ponnysar.

Ja, smaken är som baken :) Jag tycker att de skall ridas runt !

Jag tycker att det är en sak när det verkligen behövs på just tittiga banor, med en tittig ponny som man ser att det har nån form av effekt.

Men små barna på sina små ponnysar, många av dem orutinerade.

De har inte så mkt kraft i benen, samt ridkunskaper att rida fram sin häst, och då tycker jag det är mkt bättre att få fram hästen via sin röst än ex med ett spö!

De e klart att man måste uppmuntra ponnyn eller hästen om den gör rätt.Jag har en ponny som är tio år och han har tävlat L:A.Varje gång han står emot på något hinder så smackar jag ju men berömmer självklart efteråt.Det e klart att man måste få prata med ponnyn/hästen och säga om den gör rätt.Hästen tycker ju att de e roligare att jobba om den får beröm och vet att den gör rätt!Fortsätt prata och berömma!

/Iskallt och ponnyn Nicke(min ponny)

Jag vet också ett sånt exempel på en tjej efter när hon ridit,(vägrade ut sig) slet och drog i munnen och samtidigt skrek:"Jävla hästjävel!"
Ursäkta??!! Man är väl ändå 2 på en bana ??? :mad:

Har aldrig hört någon som fått tillsägelse, letat lite i tr och hittar inget annat än det som redans nämns, och att hojta bra till ponnyn ser jag inte so olämpligt eller skrik. Speciellt inte om det är en LD med orutinerade ekipage.
Min ponny fick jag morra lite på precis när jag kom in på banan, fanns lite istadiga tendenser när han blev spänd, och jag har aldrig fått tillsägelse, trots att det nmåste låtit lite otrevligt.
Tycker det är bra med ungar som berömmer hästarna, hästar gillar ju att få beröm!

vad tömntigt! :cool: jag skrek en gong i omhnigen SPRING DA!!!! till min
häst. jag fick ingen utskälnig. :bump: konstigt :confused:

HÄST ÄLSKAREN :love:

tycker åxå att den där domaren verkar helsnurrig. det är ju jättebra att berömma sin ponny! :) själv brukar jag ropa "hopp" till min häst om han står emot lite (mest i terrängen iofs) och det funkar kalasbra!

trodde att det bara var dressyrmuppar :angel: som tyckte man skulle va tyst på banan när man rider...... :p

Kom ihåg från min ponnytid att man bestämt INTE fick prata högt/skrika på tävlingar (oavsett om det är BRAAAA eller NU HOPPAR DU!) Skrik eller tillrop räknas ungefär som tipping/tippning. En gång är OK, men många gånger kunde man får tillsägning av domaren. Har för mig att det står nåt om detta i TR och att vi pratade om det när jag tog grönt kort (för 10 år sedan).
MVH

Jag har inte i heller sett ngnstans att det står att man inte får pratat med sin ponny/häst. Tycker det måste väl vara helt i sin ordning att berömma sin ponny när den gör bra ifrån sig eller behöver ett litet uppmuntran...Jag säger alltid "braaa" eller "duktigt litet kött" när de hoppat fint eller känner att de är lite tveksamma :p fast iofs de gjorde jag även på ponnydressyr när jag red med ryggen åt domaren om det var utomhus och de satt i bilen så brukade jagt viska ett litet !braa! till sötnosen :love:

men då borde ju smackningar också räknas som tippning.......och då skulle ju i princip alla från minsta lokaltävling upp till världseliten åka dit för det.........

Jag fattar inte vad du menar med "tippning"? :confused:

Det är väl skillnad på en smackning och att skrika åt hästen ??!!(här pratar vi inte om tyst pratande). Vet en tjej på ponnytävling för ett par år sedan som fick tillsägelse hon skrek hopp, framför flera hinder.
Och manade på hästen mkt emellan. typ "ja, kom igen"...

Jag såg en tjej som vann en 1,40 och sade hopp till sin häst innan varje hinder. Det var så hennes häst var tränad. Det är väl det enklaste sättet att kommunicera med sin häst - att prata med den?
Skulle man inte få säga ptro då heller? Eller lugn? Jag måste ofta ptroa rätt mycket för att min häst ska lugna sig

tippning är när man tex lägger till spöet för att hästen ska hoppa/hoppa upp sig

angående smackningar finns det folk som låter som 4 ekorrar när de rider....skulle det vara bättre än att säga "hopp"?

Hejsan
Jag tycker att det bara är bra att snacka med hästen under hoppningen, gjorde alltid det med min unghäst när vi tävlade, han behövde verkligen det stödet och gjorde mycket bättre ifrån sig än om jag var tyst. ;)
Men det fanns folk som tittade snett på mig, tyckte att jag daltade med hästen..men men alla får väl tycka olika... :smirk:

diskuterade detta med en domare för ett tag sedan.
och hon hade inge imot att "ponny barnen" ropade uppmuntrande ord till sina ponnyser.
Hon tyckte det var bevis på "good sportmanship" och ser helldre detta än att det kommer in en med alldeles för skarpt bett o sliter o drar....
Denna domare verkar ju då helldre föredra det sistnämnda o ha helt tyst, lr vadå?
Och som ryttare tycker man ju oftast att det är kul när publiken är med o hojar :) adrelain kick!! :banana:

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama
Tillbaka