Att prata med sin häst.

Sv: Att prata med sin häst.

Det står säkert inget i TR. Men faktum är att frågan är berättigad - om nån skriker HOPPA DÅ JÄVLA HÄST är det okay ? Hästen fattar antaligen inte skillnaden....

jag tycker att självklart skall man "prata" med hästen men man bhöver inte skrika för kung och fosterland. Och dessutom får man nog välja sina ord. Men som sagt det säkert ingenstans i TR.

Jag vet inte, men jag gillar INTE ryttare som skriker åt sina hästar så att alla hör, det är i mina ögon oproffsigt, men å andra sidan vem kan ha porffsighetskrav på såpåass små barn det kan röra sig om. Däremot att på ett normalt lugnt sätt belöna hästen är inget märkligt.

Xeline skrev:
Bra exempel ! Var går gränsen ?

Visst kan man prata med hästen, men jag tycker att man behöver inte skrika så att alla hör det, jag tror inte att det har någon större effekt.

Nej precis, varför måsta man skrika så alla hör detta, hästar har utomordentlig bra hörsel :smirk:

Apropå tolkningar av TR.

jag tillhör skaran som ALDRIG skulle slå hästen på bogen med spöet, jag anser att det är en direkt bestraffning (andra verkar tycka det är helt okay), medan andra verkar tycka att lägga spöet bakom sadeln som en förstärkning av skänkel är en bestraffning. I TR står det att man får använda spöet tre gånger (har jag för mig) men inte i ett bestraffande syfte....så här är det ju fritt fram att tolka vad som är vad.

Skriker man "hoppa jävla häst" så är det något helt annat. Uppmuntran och stöd tycker jag är en annan sak. Det var som sagt en extremt tittig bana.

Snuffsan skrev:
Vad är det för ohyfsat med att uppmuntra sin ponny?

Därför att man SKRIKER Uppmuntra kan man göra utan att domarpanelen hör detta och det är helt ok........ju :angel:

Javisst är det kanske det. Men hur skall detta formuleras i TR ?

Och HÄSTEN vet antagligen inte skillnad om man SKRIKER. Oavsett vad man skriker...

Det är *INTE* ohyffsat att uppmuntra sin häst, men det är ohyffsat att skrika.

Det finns formulerat i TR.

TR I Mom 170. Sid 44.
Olämpligt uppträdande medför avstängning. Exempel på olämpligt uppträdande;
* hårda slag med eller utan tillhyggen.
* ryck i tyglarna.
* upprepade kraftiga skänkelslag.
* sporrning.
* skrik, svordomar eller andra olämpliga uttryck.
* upprepad hoppning över hinder efter tävlingsritten.
* hård drivning av uttröttade hästar.

TR III Mom 357. Sid 27.
Ryttare och medhjälpare ska uppträda och behandla sin häst så att den inte på något sätt tar skada, inte heller så att andra ryttare, funktionärer eller åskådare rimligen kan ta anstöt.

Rubriken på tråden är "att prata med sin häst" jag har skrivit att hon "hojtat" på ponnyn. Några skrik var det inte frågan om i det här fallet.

Snuffsan skrev:
Rubriken på tråden är "att prata med sin häst" jag har skrivit att hon "hojtat" på ponnyn. Några skrik var det inte frågan om i det här fallet.

Men du sa ju att domaren hörde och då kan det ju inte vara vanlig samtalston :smirk: och hojta är väl inte vanlig samtalston. Dessutom, hur kul tror du att det är för hästen om ungen hojtar rakt ner i hästens trattar :confused: Be din dotter ställa sig 30m ifrån dig och be henne sedan prata i vanlig samtalston och se om det var så som domaren kan ha uppfattat detta och tyckte att det var störande :angel:

"skrik, svordomar eller andra olämpliga uttryck. " står det ja. Detta var varken skrik, svordommar eller olämpliga uttryck.

Nu var det inte min dotter det gällde. :mad:

Domaren är inte 30 m från banan utan i direkt anslutning till denna. Det hörs när man pratar med sin häst, speciellt som hon ville att publiken skulle vara tyst.

Snuffsan skrev:
"skrik, svordomar eller andra olämpliga uttryck. " står det ja. Detta var varken skrik, svordommar eller olämpliga uttryck.

Hojta = andra olämpliga uttryck :smirk:

Snuffsan skrev:
Nu var det inte min dotter det gällde. :mad:

Domaren är inte 30 m från banan utan i direkt anslutning till denna. Det hörs när man pratar med sin häst, speciellt som hon ville att publiken skulle vara tyst.

Från domaren till hindret längst bort är det väl ca 30m :angel: Men iaf så tyckte domaren att hojtandet var störande och tog itu med detta :)

Man är väl inte i andra änden av banan hela tiden (förhoppningsvis).

Att diskutera detta med dig är bara larvigt. Du vet ingenting om hoppning och tävlingsreglemente, du vill bara störa i tråden. Håll dig till trav och foder i stället.

Nej, jag håller inte med dig. Däremot håller jag med Snuffsan. Det är fullt tillåtet att prata med sin ponny. Även att ge den uppmuntrande rop (eller hojta då...). Till "andra olämpliga uttryck" skulle jag lägga vrål, "dumma häst" osv...
Mvh. Lady_S

Snuffsan skrev:
Man är väl inte i andra änden av banan hela tiden (förhoppningsvis).

Att diskutera detta med dig är bara larvigt. Du vet ingenting om hoppning och tävlingsreglemente, du vill bara störa i tråden. Håll dig till trav och foder i stället.

Du har ingen aning om vad jag vet om Hoppning dessutom gör jag precis som du, skriver var jag vill, när jag vill :)

Jag kan ju bara säga att jag gillar INTE när dett "hojtas" som jag definierar uttrycket är när det ropas så högt åt hästen att det hörs för alla runtikring. Jag kan inte se vitsen med det. Och som sagt, det är en tolkningsfråga. Om domaren anser att det är "olämpligt" så är det olämpligt.

Och jag gillar när det görs det. Om det görs på rätt sätt såklart. Det är skillnad på att skrika, ropa och vråla. Ett rop tycker jag är helt okej. När man är inne på en hoppbana är det en hel del ljud att överösta. Man behöver inte ropa högt, men vanlig samtalston vette tusan om det funkar. Om inte annat så för att man på en tävling är lite mer exalterad än så. Jag tror heller inte att hästen tar skada av det. Domarens ord är lag (om det inte går rakt emot TR såklart). Men det betyder inte att man måste hålla med domaren i alla fall. Och att ge barn tillsägelser i onödan är dumt, de tar åt sig så otroligt. Att ge ryttaren en tillsägelse för att publiken är högljudd är också dumt, den kan väl inte göra något åt det? Bättre vore att be publiken att vara lite tystare istället.

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama
Tillbaka