Att prata med sin häst.

Snuffsan

Trådstartare
På ponnyhoppning igår var det några som blev tillsagda för att de hojtade på sina ponnysar på banan.

Det var en tjej som hojtade "Braaaa, duktig gubbe, braaa, kom igen" då och då på banan för att uppmuntra sin ponny. Det var mycket titthinder (julahoppning med julgran, tomtar, snögubbe, tomtekläddafunktionärer mm) och ponnyn tvekade ofta, men hoppade allt ändå. Jag tyckte det var utmärkt att se en ryttare heja på och stärka sin ponny med uppmuntrande röst i stället för att ta till spöet som vissa gjorde. Men hon fick en rejäl tillsägelse av domaren att man minsann inte får skrika på sin ponny utan man får i så fall prata tyst så det inte hörs.

Andra exemplet var då publiken hejade på ett hemmaekipage. Då blev ryttaren också tillsagd att det inte ska vara liv på banan. Efter det blev det betydligt tråkigare på läktaren.

Jag har själv uppmuntrat min dotter att prata med sin ungponny då de hoppar. Uppmuntrande rop och klappar stärker ju en ponny. Hon har till och med fått kommentaren från en domare att "så ska man rida en ungponny! Lyssna och lär. Mycket fin ritt och bra samspel och röstkontakt med ponnyn!" just för att hon uppmuntrade den på banan.

Jag har suttit och kollat i TR och hittar inget om att uppmuntrande tillrop på banan skulle vara förbjudet. Någon annan som vet?

Sv: Att prata med sin häst.

vet inte hur reglerna är men jag tycker att man måste få prata på ponnyn!! okej om man blir sur för tex en vägran och skriker elka saker mm då kan jag förstå.. men att uppmuntra är ju mkt bättre en att slå tex med spöt

Oj...verkar inte klokt...Herregud, ryttare i internationella klasser ropar ibland uppmuntrande på sina hästar och där är det bara tyst på läktaren under själva hoppningen. Sen brakar det ju löst...särskilt om det är en populär ryttare på banan

Fråga domaren nästa gång det händer. Vederbörande måste ju veta var de regler h*n stöder sig på kan läsas. Jag har heller inte sett några sådana regler. :cool:

tja.. det beror på. Vet en tjej som verkligen skrek åt sin ponny inne på banan. Visserliogen snälla saker men hon gjorde det alldeles för högt. Halva den ljudstyrkan hade vart nog. Tycker annars det är jättebra att det är liv på läktaren och att ryttaren pratar/berömmer sin häst ordentligt. Tjejen ska ha en eloge för det

Ska det vara lugnt i hoppning?
Jag trodde att det bara va i dressyr man höll på med sånt. ;)

Jag kommer på mej själv på tävlingar (senast idag faktiskt) att berömma hästen när den gör ett fint språng (eller om man kommer helt tokigt och han måste ta i för kung och fosterland) eller morra lite när han är på väg på sidan av hinder. Det är det enda som hjälper på honom, ett rapp med spöet skulle han bara bli okontaktbar av. :crazy:

Vad jag vet så är det tillåtet att prata med sin häst på banan, samt att publiken tjoar på. Förr vet jag dock att det var inte tillåtet att få hjälpsamma smackningar m.m från publiken, men det får man numera.

Bara fjantigt :mad:
Klart man måste snacka med ponnyerna :)
Det gör jag ALLTID med min pålle också, och om man inte får det rör vi oss knappt framåt på en hoppbana ;)
Närå men små "Kom igen då", "Braaa gubben!" och "Oooh... HOPP!" är ju mycket mycket bättre än att sparka och piska som en liten idiot...

man borde väl ändå få prata med sin ponny :confused:
om man inte får det i dressyr förstår jag, där ska det ju vara tyst :p men hoppning :crazy:

Låter som om domaren hade en dålig dag eller nåt. :devil:

Vad är det för signaler ponnyryttarna får, att det är fel att berömma och uppmuntra sin häst, men det är ok att använda spö om man vill bestraffa den!

Dessutom tycker jag att positiv respons från publiken är både viktig och rolig, finns inget som stärker ens självförtroende så mycket som uppmuntande tillrop från publiken. Givetvis inte på ett sätt så det stör ekipaget.

Grrrr....

"men det är ok att använda spö om man vill bestraffa den!" Det tyckte hon ju nu inte eftersom hon uteslöt minst en för spöanvändning.

Måste bara berätta en sak. För många år sedan när vi var på en hopptävling (ponny) så var det en tjej som skrek till sin häst. Och detta var inga fina ord, bla, "NU HOPPAR DU HÄSTJÄVEL" osv vid varje hinder. Publiken vart helt chockade och stod och tittade på varann. Hur f-n kan man bete sig på det här sättet, stackars häst. Efter hon hade hoppat färdigt blev hon inkallad till domaren. Stackars klubb som hon red för och stackars föräldrar.

Själv pratar jag med hästen medans jag rider, har blivit en vana och hon blir lugnare och lyssnar bättre när hon får beröm. Nu var det längesen jag tävlade, men jag tycker iaf att man borde få "prata" med hästen...

Det finns väl något om att man inte får behandla hästen så att publiken "rimligen kan väcka anstöt" eller nåt sånt... Men inte tycker jag att publiken rimligen kan väcka anstöt om ryttaren uppmuntrar sin häst.

ja pratar alltid med min ponny.. ibland behöver han peppas och ibland lugnas.
de är en sak att skrika åt sin häst och en sak att prata med den.
tycker igår på en tävling att det var hysterisk på framhoppningen, folk är som galna. röjjer gärnet :S

Tråkigt med en sån domare, det är ju bla det som är charmen med ponnytävlingar! :) Trevligt med ungar som hejjar på/lugnar sina ponnyer för att få dom att hoppa bättre. Värsta som finns när man ser arga ungar som skriker och gormar och/eller slår sina hästar.

Snuffsan skrev:
På ponnyhoppning igår var det några som blev tillsagda för att de hojtade på sina ponnysar på banan.

Det var en tjej som hojtade "Braaaa, duktig gubbe, braaa, kom igen" då och då på banan för att uppmuntra sin ponny. Det var mycket titthinder (julahoppning med julgran, tomtar, snögubbe, tomtekläddafunktionärer mm) och ponnyn tvekade ofta, men hoppade allt ändå. Jag tyckte det var utmärkt att se en ryttare heja på och stärka sin ponny med uppmuntrande röst i stället för att ta till spöet som vissa gjorde. Men hon fick en rejäl tillsägelse av domaren att man minsann inte får skrika på sin ponny utan man får i så fall prata tyst så det inte hörs.

Andra exemplet var då publiken hejade på ett hemmaekipage. Då blev ryttaren också tillsagd att det inte ska vara liv på banan. Efter det blev det betydligt tråkigare på läktaren.

Jag har själv uppmuntrat min dotter att prata med sin ungponny då de hoppar. Uppmuntrande rop och klappar stärker ju en ponny. Hon har till och med fått kommentaren från en domare att "så ska man rida en ungponny! Lyssna och lär. Mycket fin ritt och bra samspel och röstkontakt med ponnyn!" just för att hon uppmuntrade den på banan.

Jag har suttit och kollat i TR och hittar inget om att uppmuntrande tillrop på banan skulle vara förbjudet. Någon annan som vet?

Eftersom domaren kunde höra vad ryttaren sa så tycker jag det var helt rätt av domaren att säga till. Prata med sin häst kan man göra utan att domaren hör detta. Hålla på o braaaaaaaaaa kan man ju göra på träning hemma så alla hör men på tävling så ska det väl ändå vara lite hyfs på tillställningen och då kan man inte hålla på o braaaaaaaaaa så att alla inkl domarpanelen hör detta :confused: Hästar har faktiskt BRA hörsel så man behöver inte skrika BRAAAAAAAAAAAAAA

Senast ändrad:

Åh, gud, får man inte ens göra det? Då skulle dom nog bli tvugna att sy igen munnen på mig om jag skulle tävla :smirk: Jag berömmer min häst jättemycket med ord och han verkar då uppskatta det. Ser då hellre en ryttare på tävlingsbanan som öppet berömmer sin häst än en som är knäppt tyst och rappar med spöet gång på gång..

Då kanske du, som tydligen kan det här med hopptävlingar och regler plötsligt, kan peka på var i TR det står något om detta? För jag kan inte hitta något.

Bra exempel ! Var går gränsen ?

Visst kan man prata med hästen, men jag tycker att man behöver inte skrika så att alla hör det, jag tror inte att det har någon större effekt.

Snuffsan skrev:
Då kanske du, som tydligen kan det här med hopptävlingar och regler plötsligt, kan peka på var i TR det står något om detta? För jag kan inte hitta något.

Har för mig att det står i TR att man ska uppträda på ett hyfsat sätt. Jag vet inte hur man gjort själva formuleringen.

Sen är det ju precis som här på buke. Även om det står i reglerna att man inte får göra detta så ser man ändå mellan fingrarna och tillämpar reglerna på sitt sätt :smirk: och har man inga regler att följa så hittar man på några för att hela tillställningen ska vara acceptabel och uppfattas på ett snyggt sätt :smirk:

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama
Tillbaka