Att odla coctailtomater

Thaliaste

Trådstartare
I somras köpte jag en så kallad "bordstomat"-planta, vet inte om coctailtomater är någon särskild tomatsort men tomaterna ser ut så i alla fall. Efterom plantan haft tomater fram till nu så har den fått fortsätta leva, men nu när sista tomaten är uppäten är frågan om plantan får nya frukter till sommaren eller om det är dags att slänga den och köpa en ny planta till sommaren? Om den är flerårig, bör man plantera om den? Den har växt mycket under hösten/vintern så den är rätt stor nu och är uppstadgad med blompinnar i krukan som är fastbunden i fönstret för att inte ramla :) Vad jag har för mig så ska coctailtomatplantor inte tjuvas, till skillnad från andra tomatplantor? Hur är det med näring?

Tacksam för lite tips :bump:

Sv: Att odla coctailtomater

Det finns tomatplantor som inte ska tjuvas.

Jag har aldrig hört talas om fleråriga tomatplantor, men det kanske finns. Om du ska försöka hålla den vid liv skulle jag plantera om och ge lite näring fram i mars, när det är dags att vakna ordentligt.

I somras köpte jag en så kallad "bordstomat"-planta, vet inte om coctailtomater är någon särskild tomatsort men tomaterna ser ut så i alla fall. Efterom plantan haft tomater fram till nu så har den fått fortsätta leva, men nu när sista tomaten är uppäten är frågan om plantan får nya frukter till sommaren eller om det är dags att slänga den och köpa en ny planta till sommaren? Om den är flerårig, bör man plantera om den? Den har växt mycket under hösten/vintern så den är rätt stor nu och är uppstadgad med blompinnar i krukan som är fastbunden i fönstret för att inte ramla :) Vad jag har för mig så ska coctailtomatplantor inte tjuvas, till skillnad från andra tomatplantor? Hur är det med näring?

Tacksam för lite tips :bump:

Tack båda för era svar!

Lyckades inte hitta min planta på sidan, på flera av de med små frukter syntes inte hur de växte och såååå mycket om tomater så jag kan avgöra på smaken kan jag tyvärr inte.

Den har ganska många nya blomknoppar men det är alltså ingen ide att försöka hålla liv i dem...?

Om du tycker den blivit stor och bänglig så kan du göra som då du tar blomskott, klippa av en rejäl gren och sätta den i fuktig jord. Tomater tål att man sätter ned stjälken djupt, då bildar den sidorötter och blir kraftig. Om du gör så kan det vara bra att noppa bort blommorna så att den får lägga all energi på att slå rot. Det finns ett ekologiskt, flytande gödningsmedel som heter Biobact (eller var det bykobact?) som är bra för tomater. Lite benmjöl skadar inte heller.

Ja jag ska nog låta den överleva ändå, om inte annat så lär jag mig av det här om det går eller inte :)

Så det får bli omplantering till att börja med och kanske passa på då att ta av lite skott på sidorna.

Har hittat två tomater inne i virrvarret så det var ju bra att den fick en chans. Har nu planterat om den i en betydligt större kruka och upptäckte då att den har blivit ett träd! Dock så är den nu så stor så den inte kan stå i fönstret längre...Den tar numera 1/28 av min boyta så det kommer nog komma fler övervägande om att spara den eller inte :angel:

Du kan ta sticklingar av din planta och få fler... Tomat går att föröka med sticklingar.
Jag brukar prova att ta tjuvarna som sticklingar.

Om den är ranglig så plantera om i lite större kruka och sätt den djupare, den får nya rötter på stammen.

Ge den gödning.

Vad jag har för mig så ska coctailtomatplantor inte tjuvas, till skillnad från andra tomatplantor? Hur är det med näring?

Alla tomatplantor ska tjuvas även om det av någon underlig anledning påstås annat.

Tjuvar du inte så blir plantan som en snårig djungel och tomaterna får inte den luft de behöver, det blir för fuktigt och ibland kan det även bli mögel, dessutom så tar tjuvskotten näring.

Min planta mår bra och ger en hel del tomater :)

Jag har en fundering om det är med att tjyva plantan. Det finns en stor gren som är svår att se om det är ett tjuvskott eller inte. (Jag har fått lära mig att tjuvskotten är de som växer ut mellan två grenar.) Om det är blommor på plantan, är det en garanti för att det är en vanlig gren och inte en tjuvgren? Eller är det tjuvgren för att blommorna inte kommer bli frukter?

Liknande trådar

• Artikel Artikel
Dagbok Jag är mitt inne i första sommaren med att försöka odla ätbara grejer på min plats. Visst har jag pysslat mycket med trädgård tidigare...
Svar
4
· Visningar
752
Senast: cassiopeja
·
Trädgård & Växter Snart är det vår :love:och jag har ev möjlighet att ha en egen trädgård.. :bump: Filurar lite på, kan man bygga ett eget växthus av...
Svar
6
· Visningar
2 046
Senast: foxy_lejdy
·
Trädgård & Växter Jahapp, nu mina vänner har jag äntligen planterat en avokadokärna:D Nu går jag bara och hoppas på att den skall gro och bli stor och...
2
Svar
28
· Visningar
15 173
Senast: Prosit
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar